Наприкінці минулого року у Житомирі на майдані Корольова встановили інсталяцію «Vita».
Тоді про це на своїй сторінці у Facebook 22 листопада 2018 року повідомила прес-служба заводу «Євроголд»: «Євроголд» разом з австрійським митцем Максом Півою та Житомирською міською радою розпочинає новий художній проект – встановлення незвичної та зачаровуючої інсталяції під назвою «Vita» у самому центрі міста».
Одне з фахових видань Ugallery.com.ua тоді зазначило, що презентована інсталяція 7 грудня 2018 року експонувалася у рамках персональної виставки «Кордони» у Києві: «У своїх роботах Макс Піва розуміє кордони не лише в географічному розумінні, але й як політичне утворення, як означення людського сприйняття з його власною обмеженістю».
Саме тоді, за словами прес-секретарки «Євроголд», там її побачив міський голова Сергій Сухомлин, і вже тоді виникла ідея встановити щось подібне у Житомирі. Тоді також стверджувалося, що назва «Vita» символізує багатогранність життя, і якщо підійти до інсталяції і подивитися на неї з різних сторін – то вона скрізь різна. Тодішній головний архітектор Житомира Юрій Безбородов відзначив, що біля інсталяції ще повинні встановити таблички, на яких буде вказано, що це таке, та встановлять освітлення.
Вперше слово contemporary – «сучасне» по відношенню до мистецтва вжила Розалінда Краусс (ймовірно, найвпливовіша з нині живих аналітиків сучасного мистецтва, учениця Клемента Грінберга) в своїй дисертації про роботи Девіда Сміта, тим самим кинувши виклик кільком посилам історії мистецтв. У лекції «Що таке сучасне мистецтво?» професор Університету Південної Каліфорнії Річард Мейерс зазначає, що термін «сучасне мистецтво» був застосований до мистецтва Девіда Сміта, що було пов'язано більше зі звітами аукціонних лейблів, ніж з часом його створення .
Нагадаємо, що Девід Роланд Сміт – американський художник, відомий своїми великими абстрактними геометричними скульптурами зі сталі, представник абстрактного експресіонізму.
Спроби безпосередньо інтегруватися в систему сучасного мистецтва роблять саме комерційні корпорації: проводять виставки сучасного мистецтва на своїй території, організовують і спонсорують премії в галузі сучасного мистецтва і набувають роботи художників, формують великі колекції. Інституції сучасного мистецтва нерідко виступають об'єктом критики з боку художників і незалежних арт-критиків.
Хотілося б нагадати таким ентузіастам сучасного мистецтва, що центральні площі міста не завжди підходять для подібних інсталяцій. Для цього є цілком певні місця і моменти для експозиції. Захаращувати металевими балками площу, де вже стоять два елементи, що несуть естетичне навантаження – пам'ятник С.П. Корольова і пам'ятник Небесній Сотні – просто безглуздо. За законами міської архітектури не можна поєднувати в обмеженому просторі однієї площі кілька різноманітних пам'яток або монументів. Подібне нагромадження просто неприпустимо.
До речі, нам не вдалося з'ясувати, хто давав дозвіл на встановлення цього металобрухту, які висновки мистецтвознавців є відносно цього витвору та яка взагалі думка житомирян відносно встановлення подібних конструкцій у центрі міста.
P.S. Навздогін всім думкам, викладеним у статті, хотілося б також отримати відповідь, коли саме планується привести цю композицію до закінченого вигляду?
Руслан Мороз
№ 15 від 17 квітня 2024
Читати номер