Те, що геть нещодавно здавалося чимось неймовірним і незвичним, за короткий проміжок часу стає абсолютно буденною річчю. Саме так трапилося з електромобілями, котрі нині стають дедалі популярнішими серед наших співвітчизників-автолюбителів.
Доказом того, що електромобілі невпинно завойовують український авторинок, є дані Головного сервісного центру МВС України, які свідчать, що лише за рік кількість зареєстрованих електрокарів зросла у кілька разів. Відтак, якщо порівняти, наприклад, аналогічні місяці 2016 і 2017 років, то в січні минулого року українці зареєстрували 62 електромобілі, а в січні цього року – 196, у лютому – 89 і 205, а в березні – 143 і 281 відповідно. Як бачимо – прогрес очевидний.
Як зазначає керівник Головного сервісного центру МВС Владислав Криклій, у першому кварталі 2017 року показники зросли майже вдвічі – 620 зареєстрованих авто (у порівнянні з першим кварталом 2016 року – 294 зареєстрованих авто).
Причиною цього є не лише так звана «трендовість» електрокарів, а й вигідність. Серед основних переваг електромобілів визначають екологічність та економічність. Вартість «заправки» електромобіля в декілька разів нижча, ніж у бензинового чи дизельного авто, а деколи (переважно це великі міста) підзарядитись можна й безкоштовно, оскільки на багатьох паркінгах перед ресторанами, торговими чи бізнес - центрами все частіше встановлюють зарядні станції. Технічне обслуговування електромобілів відбувається рідше, а для функціонування їм потрібна менша кількість розхідних матеріалів. Ціна електромобілів, зазвичай вища, ніж у звичайних, але кошти, зекономлені на заправці авто, компенсують зайві витрати.
На всю Житомирщину – лише 11 електрокарів
За словами Владислава Криклія, за даними сервісних центрів МВС найбільший попит на електромобілі прослідковується у місті Києві (528 авто), в Одеській (486) і Харківській (446) областях. Слідом йдуть Дніпропетровська (134), Львівська (127), Київська (131) та Запорізька (75) області.
У той же час найменше електромобілів у Луганській та Черкаській областях – їх там зареєстровано по 9 штук.
Що стосується Житомирщини, то ми в цьому рейтингу вирвалися не набагато вперед і розділяємо передостанню «сходинку» разом із Закарпатською та Чернівецькою областями, маючи у себе на рахунку по 11 електрокарів.
Як зазначив завідувач другого відділення Житомирського професійного політехнічного ліцею Леонід Громік, у нашому регіоні ситуація щодо кількості цього транспорту зміниться не скоро.
«Житомир зовсім не підготований для експлуатації електромобілів. У нас немає відповідних умов для обслуговування, ремонту та зарядки таких автомобілів», – пояснив Леонід Громік.
І справді – якщо проаналізувати інтерактивну карту зарядних станцій для електромобілів на сайті ElectroCars (electrocars.ua), то побачимо, що на всю Житомирську область зарядних станцій нараховується 9, з них в самому Житомирі – 3.
Переваги і недоліки електромобілів
«ЗА»
Дешева заправка. Вважається, що в середньому кожен водій в Україні проїжджає 15 тисяч кілометрів на рік. Тож, 1 рік їзди на електрокарі коштуватиме від 1 тис до 3 тис гривень (від 7 до 22 копійок за кілометр). Для порівняння, на бензині – 25 000, ДП – 13 500, газі – 15 000 гривень на рік.
Простий сервіс. Немає мастила, свічок, фільтрів тощо. Періодичного огляду вимагає тільки ходова. Силовий агрегат, акумулятори та навісне обладнання – тільки спостереження та контрольні заміри. Обслуговуватися такі автівки можуть на будь-якій СТО, а вартість послуг – в рази менша, ніж у звичайних авто.
Тиша. Двигун електрокара працює безшумно.
Екологія. Немає вихлопних газів. Використання енергії в електромобілях відбувається до п’яти разів ефективніше, ніж у звичайних двигунах.
Данина моді. Якщо захочете виділитися серед натовпу – це авто для вас.
«ПРОТИ»
Недостатня кількість АЗС і тривалість зарядки. На одному заряді електрокар проїжджає 150 км, зарядка на спецзаправках триває кілька годин, від домашньої розетки – близько 8 годин. Щоб доїхати з Києва до Львова, треба витратити майже добу, адже зарядити машину необхідно буде аж 4 рази.
Невеликий вибір. Небагато компаній займаються виробництвом електрокарів. Та й модельний ряд, в порівнянні зі звичайними автівками, в рази менший.
Висока вартість батареї. (Хоч виробники і дають гарантію на 10 і більше років, електрокар на той час уже сам вийде з ладу). За 2 роки користування електробатарейка втрачає 20% своєї ємності, а в умовах частих перепадів температур – 50%. Новий акумулятор коштує від 5 до 10 тисяч доларів. Очікується, що при збільшенні виробництва вартість батарей впаде. Деякі виробники вже планують здавати батареї в оренду.
Комфорт. Із включеним кондиціонером довго не покатаєшся, оскільки він швидко «садить» батарею. Тому якщо хочете довше бути в дорозі, від деяких зручностей доведеться відмовитися.
Швидкість. Для економії електроенергії її обмежують до 80-100 км/год. Теоретично електрокари можуть розганятися до 140 км/год. Проте, щоб акумулятора вистачило на весь день, бажано не «газувати». Хоча в місті з його постійними заторами такий автомобіль – просто знахідка: при «ривках» і гальмуванні заряд відновлюється.
Анастасія Кузьмич
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 15 від 17 квітня 2024
Читати номер