Пеня, абонентська плата, управитель: що змінить для українців новий закон про ЖКП

Пеня, абонентська плата, управитель: що змінить для українців новий закон про ЖКП

З 1 травня цього року почав діяти у новій редакції Закон України «Про житлово-комунальні послуги». Українців чекає цілий ряд змін у нарахуванні оплати та розрахунках за житлово-комунальні послуги.

Не всі взагалі розуміють, що саме повинно змінитися і навіщо ускладнювати існуючу систему. Також багато обурень викликає поновлення пені за прострочені комунальні платежі. Складна економічна ситуація в країні, політична нестабільність та військові дії на сході, на думку експертів, не зовсім сприяють позитивному сприйняттю будь-яких змін у законодавчій базі та завжди викликають безліч питань, на які не завжди вдається отримати зрозумілі відповіді.

Які зміни чекають на українців

Як повідомляють офіційні видання, коло змін, які несе з собою цей закон, досить велике. Тому різні його частини будуть введені в дію в різний час. Більшість положень вступають в силу з 1 травня 2019 року. Однак пільги і субсидії в грошовій формі, а також деякі нові вимоги до управителів багатоквартирного будинку «узаконені» з 1 січня поточного року. До речі, не всі жителі Житомира це відчули. Ще ряд положень повинні бути введені в дію через 6 місяців після публікації закону, тобто з 10 червня 2019 року.

Дійсно, з 1 травня вводиться в дію норма закону про ЖКП про нарахування пені за несвоєчасну оплату житлово-комунальних послуг. Якщо оплата проведена після 20-го числа місяця, наступного за тим, в якому надавалися комунальні послуги, з 21-го числа буде нараховуватися пеня в розмірі 0,01% суми платежу за кожен день прострочення.

Коментар фахівця

Заступник Житомирського міського голови Сергій Кондратюк для житомирських ЗМІ прокоментував ці зміни у відносинах між споживачами та постачальниками послуг наступним чином:

«Закон про житлово-комунальні послуги взагалі вступив у силу 10 червня 2018 року. Деякі статті цього закону дійсно вступили в силу саме з 1 травня цього року. Стаття 26 цього Закону зобов’язує сьогодні за несвоєчасну плату за житлово-комунальні послуги жителів міста сплачувати пеню – 0,01% від суми заборгованості в день. Цей відсоток декларативний. Наприклад, при 1 тисячі гривень заборгованості 0,01 % пені – це 10 копійок на добу, тобто 36 гривень 50 копійок на рік. Якщо ми візьмемо відсоток, який від нас вимагають, від наших комунальних підприємств енергетики, або газовики, цей відсоток складає у чотири рази більше. Тому хотілося б, щоб люди з розумінням ставились до цього і своєчасно сплачували за житлово-комунальні послуги».

Не менш важлива зміна, яка вводиться з 1 травня цього року, – це поява нових граф у платіжках. По-перше, кожен індивідуальний абонент буде окремо оплачувати вартість тієї чи іншої комунальної послуги, а крім того – ще й абонентську плату за надання цієї послуги. В абонентську плату будуть включатися витрати виконавця комунальної послуги на складання договору, на підрахунок частки кожної квартири в користуванні колективними послугами, а також витрати на обслуговування приладів розподілу та обліку. Ця остання складова дуже важлива для споживачів. Тому що завдяки такому пункту у виконавців комунальних послуг з'являться гроші на повірку, обслуговування та ремонт приладів обліку. Тепер обслуговування приладів обліку повністю лягає на виконавців комунальних послуг, включаючи демонтаж вимірювальних приладів, транспортування до місця ремонту або перевірки і нове підключення. Але прилади обліку електроенергії і газу будуть обслуговувати постачальники електроенергії, газу. Їх витрати будуть входити в абонентську плату за газ і електроенергію. А ось повірка, обслуговування та ремонт внутрішньоквартирних лічильників води і тепла, як і раніше, лежить на їх власниках.

«Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії і води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором», – йдеться в законі.

Жителі міста в приватних розмовах розповідали, що побоюються того, чи не буде новий закон змушувати всіх створювати ОСББ, навіть якщо люди не бажають цього. Такі думки ґрунтуються на тому, що відповідно до нової редакції закону, співвласники багатоквартирного будинку мають право укласти договір про обслуговування з однією з організацій, що займається перевірками лічильників, і платити за це окремо. А це легше зробити тільки, якщо буде створено саме ОСББ.

Крім поділу рахунків на власне послугу і абонентну плату за її надання, у платіжках з'являться окремі графи за індивідуальне користування тією чи іншою комунальною послугою і за колективне користування. Наприклад, колективною послугою є освітлення коридорів і сходових кліток. Витрати на колективні послуги мешканці будинку будуть оплачувати пропорційно житлоплощі. Поділом плати між усіма квартирами буде займатися управителі багатоквартирного будинку.

Тим, хто отримує субсидії або має пільги, частина сум, нарахованих як абонентська плата і як оплата послуг, що споживаються в місцях загального користування, буде також компенсуватися з бюджету – як і за індивідуально спожиті житлово-комунальні послуги. На цьому моменті всі згадують про монетизацію субсидії, але не всі це побачили насправді. Тому чи виконується ця частина Закону, питання досить спірне.

Управитель багатоквартирним будинком

Також має запрацювати на повну силу інститут управителя багатоквартирним будинком. Зокрема, вводиться в дію новий перелік прав і вимог до управителів, вимога не змінювати вартість послуги з управління багатоквартирним будинком весь термін дії договору (крім випадків, обумовлених у договорі), нові правила до складання договору і багато іншого. У числі інших прав управителі отримують право відключати боржників від користування комунальними послугами, якщо такий метод прописаний в договорі.

У зв'язку з криміногенною обстановкою у місті, побоювання викликає пункт закону про те, що на мешканців буде покладено обов'язок впускати в квартиру управителів і виконавців комунальної послуги, якщо ті прийшли перевірити лічильники, зробити звірку. Якщо господар квартири відмовився відкрити двері управителю – управитель має повне право відрізати цю квартиру від комунальних послуг. Але багато випадків, коли під виглядом перевіряючих до оселі вривалися злочинці і грабували, наприклад, пенсіонерів. І це при тому, що в законі міститься вимога до споживача комунальних послуг забезпечити перерахованим особам безперешкодний доступ до свого помешкання майже цілодобово.

«Відмова споживача надати доступ виконавцю комунальної послуги... є підставою для припинення надання споживачеві відповідної комунальної послуги», – йдеться в законі.

Окремо зазначається, що у деяких випадках, а саме «в невідкладних ситуаціях, пов'язаних з необхідністю порятунку життя і здоров'я людей або майна», виконавці комунальних послуг зможуть прорватися в квартиру і без згоди власника. При такому несанкціонованому доступі, крім виконавця послуги, повинні бути присутніми також представники органів внутрішніх справ, працівники аварійно-ремонтної бригади та хтось із сусідів. Працівники аварійно-ремонтної бригади повинні після закінчення «несанкціонованого візиту» відремонтувати пошкоджені замки, вхідні двері або вікна, однак рахунок за злом і лагодження дверей або вікон буде виставлений господареві квартири в квитанції про оплату ЖКП.

Також з червня співвласники багатоквартирного будинку отримають право виконувати роботи з утримання будинку, ремонту своїми силами шляхом самозабезпечення, звісно, якщо знайдуть таку можливість. Також вони можуть взяти на себе питання опалення, водопостачання, вивезення побутових відходів. Кожен мешканець будинку отримає право виконувати роботи з утримання або ремонту будинку своїми силами в рахунок оплати комунальних послуг.

Закон вимагає, щоб не пізніше, ніж за рік після введення в дію Закону про комунальні послуги, тобто до 1-го травня 2020 року, співвласники багатоквартирного будинку прийняли рішення про форму організації договірних відносин з кожним виконавцем комунальних послуг. Таких форм передбачено три.

1. Кожен співвласник багатоквартирного будинку укладає індивідуальний договір з виконавцем комунальних послуг.

2. Договір від імені всіх співвласників будинку укладає управитель (це буде колективний договір).

3. Договір укладає об'єднання співвласників багатоквартирного будинку як юридична особа, кооператив або інша організація.

Якщо до травня 2020 року такий вибір не буде зроблений, між виконавцем договору і кожним співвласником будинку будуть укладені індивідуальні договори.

Підводні камені абонентської плати

Дуже болючий та неприємний момент:

- абонентська плата буде стягуватися щомісяця у фіксованому розмірі;

- платити доведеться навіть у тому випадку, якщо комунальні послуги не використовуєте;

- закон «Про ЖКП» передбачає введення абонплати на тепло, гарячу і холодну воду. Наступний крок – абонплата на газ;

- розмір абонплати залежить від мінімальної зарплати.

Отже, абонентська плата стягується щомісячно незалежно від того, користувалися послугою чи ні та у фіксованому розмірі. Сума визначається в договорі. Кабінет Міністрів у своїй постанові розробив граничний розмір плати. Він визначається за формулою і буде змінюватися разом зі зростанням мінімальної зарплати. Формула підрахунку розміру абонентської плати виглядає так: мінімальна зарплата * 2,58 * 0,15 * К, де 2,58 – середня кількість осіб у сім'ї; 0,15 – середня частка витрат на комуналку від загального доходу сім'ї; К – коефіцієнт (для опалення і води – 0,019, для сміття – 0,009).

Нині мінімальна зарплата становить 4173 грн. Відповідно абонентська плата на опалення, гарячу та холодну воду буде по 30,6 грн., а на вивезення сміття – 14,5 грн. Розмір абонплати на гарячу воду, опалення і холодну воду становить 0,735 % від мінімальної зарплати. А абонентська плата за вивезення сміття – 0,348 %.

У законі «Про комерційний облік газу» також передбачено введення абонентської плати і за блакитне паливо. Відповідну методику розробила профільна комісія, але виявилося, що суми в платіжках від такого нововведення виростуть, у результаті тиску з боку обурених активістів рішення заморозили.

Індивідуальне опалення і бойлери

Також багато питань викликає положення в Законі, де йде мова, що відмовлятися від опалення або гарячої води можуть тільки ті, хто живе в будинках, де вже понад 50 % квартир встановили котли і бойлери. У зворотному випадку доведеться користуватися тим, що вже є. Але при цьому, якщо у вас вже встановлений котел або бойлер, демонтувати їх не потрібно.

«Цей абзац вже чинного закону стосується тих випадків, коли в невеликих населених пунктах окремі мешканці приймають рішення відмовитися від опалення і встановити індивідуальний котел в квартирі. Якщо раніше вони могли це зробити без особливих перешкод, то зараз потрібно, щоб вже половина будинку була з котлами. Інакше ніяк», – пояснюють юристи. Таке нововведення потрібно насамперед для того, щоб зберегти систему опалення та гарячого водопостачання.

Коментар фахівця

Від голови Асоціації ОСББ «Жито – Мир» Ігоря Скоропада ми отримали такий коментар стосовно нововведень:

«Поновлення пені – це звичайна «лякалка». Це – не та сума, на яку треба звертати увагу. Але ця позиція вірна. Тому що ті бабусі, які отримують субсидії та пенсії, першочергово несуть ці гроші якщо не в аптеку, то за комуналку. А є люди, які роз'їжджають на дуже вартісних машинах, але не сплачують комунальні послуги роками. Тому я особисто підтримую повернення пені.

Стосовно абонентської плати, то це – вибір людей. Якщо діяти за індивідуальними договорами, то тоді буде абонентська плата. Якщо буде колективний договір, то абонентська плата не потрібна. Вибір залишається за співвласниками будинків».

При цьому голови ОСББ не дуже оптимістично сприймають зміни в законодавстві. З їх слів, при декількох позитивних моментах є постійне напруження відносно того, як саме будуть здійснюватися ці зміни. Адже кожного разу споживачі послуг стикаються з недосконалою системою виконання цих змін. Всі на власному досвіді переконалися, що чиновники або політичні амбіції можновладців здатні перетворити на божевілля будь-які спроби зрушити стан речей в комунальному господарстві в позитивному напрямку. Особливо вони побоюються того, що не буде знищено корупційну складову у відносинах між комунальниками та будь-який найкращий закон залишиться лише словами на папері.

Руслан Мороз

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні

Новини Житомира за сьогодні

18:02 Ексклюзив «Ранку з Інтером»: Ольга Сумська стала дизайнером одягу! 17:40 Як молодь відзначатиме День Незалежності у Житомирі 17:22 24-26 серпня рух тролейбусів буде змінено 17:00 Рятувальники вшанували колег, які загинули при виконанні службових обов’язків Від читача 16:04 Жизнь и удивительные приключения гражданина Легошина 16:40 У Новоград-Волинському районі у ДТП постраждало троє осіб 16:20 На Житомирщині знищили 13 тисяч рослин маку та конопель 16:01 Невакциновані діти не зможуть відвідувати дитячі садки та школи 15:40 На подіумі на Михайлівській презентуватимуть весільні та вечірні сукні 15:20 Вісім загорянь сухої трави за добу 15:00 Пішов по гриби, а знайшов артснаряд 14:40 В області 16 тисяч громадян замовили витяг з Держземкадастру через електронний сервіс 14:20 Поліцейські Житомирщини вшанували пам’ять загиблих колег. ФОТО 14:02 39 родин області користуються послугами «муніципальної няні» 13:40 Житомирські «реформатори»: до чого призвела транспортна реформа у місті 13:20 Корупційна міськрада: заступницю Сухомлина підозрюють у привласненні 800 тисяч бюджетних коштів 13:00 Скасували шкільну форму: за і проти 12:49 Синоптики попереджають про грози 12:40 У школах перевіряють протипожежний стан 12:20 Увага! Буде перекрито рух по вулиці Великій Бердичівській
Дивитись ще keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_up