Минулого тижня до Житомира приїздили представники Чернігівського автозаводу, які презентували свій автобус на противагу закупленим містом білоруським МАЗам.
Очевидно, МАЗи кращі за багатьма параметрами, і у цьому питанні дискусії бути не повинно. Хоча МАЗ 206 та «Еталон» 08128 – це автобуси одного класу.
Перевага МАЗу – це більший салон та пасажиромісткість, коробка-автомат, кращий двигун і гальмівна система. Хоча виробники «Еталону» запевняли, що гальмівна система у міському режимі при швидкості 30-40 км/год за ефективністю в обох автобусах однакова.
Перевага «Еталону» – це істотно нижча ціна (дешевший на 700 тис. грн) та наявність сервісу у Житомирі.
Основний недолік купівлі МАЗів бачу у 2 речах:
1. Купівля в лізинг – це додаткові витрати на купівлю повного КАСКО та сплата відсотків.
2. Сервіс знаходиться у Києві, перший рік ремонт необхідно здійснювати лише там, а це додаткові витрати на транспортування.
Порівняння конкретно цих двох варіантів зводиться до якість/кількість 40 шт. МАЗів – це приблизно 52 шт. «Еталонів».
Якщо дивитися на цю ситуацію з точки зору покупця, місто зробило вірне рішення. Але якщо дивитися на ситуацію глобально, бачу певну загальну проблему.
Якщо ми не будемо купувати українські автобуси та підтримувати вітчизняних виробників, вони ніколи не зможуть виходити на глобальні ринки та конкурувати з МАН, «Соляріс» і т. д. Автобус «Еталон», який приїздив у Житомир, важко продавати на відкритих ринках, його всередині країни ніхто купувати не хоче. Якщо виробники не експортують своєї продукції, немає валютної виручки, нових робочих місць, розвитку технологій і т. д. У результаті – немає росту економіки та ВВП країни.
Свого часу «Хюндай» перед тим, як вийти на рівень конкурування з «Тойотою» та іншими лідерами галузі, виробляла автомобілі лише для внутрішнього ринку, які були дорожчими і гіршими за якістю. Це тривало, допоки компанія не стала одним із світових лідерів галузі. Але під час цього процесу уряд суттєво підтримував її за рахунок внутрішнього ринку та дотацій.
Є й ближчий приклад – польський «Соляріс». Поляки купували німецькі тролейбуси, але потім почали підтримувати власного виробника. Через декілька років вже німці почали закуповувати автобуси та тролейбуси «Соляріс» у Польщі.
Тому коли українські міста закуповують хороші польські, білоруські, турецькі автобуси/тролейбуси, цим самим вони розвивають економіку сусідніх країн, а не власну.
Микола Череднік
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 15 від 17 квітня 2024
Читати номер