Зовсім нещодавно журналісти газети «20 хвилин» разом із громадським активістом ГО «Медіапровінція» Олександром Мацюком здійснили рейд із метою перевірки правильності встановлення дорожніх знаків. Основним предметом дискусії став знак «Зупинку заборонено», під яким, ігноруючи правила, продовжують припарковувати автівки. Та чи дійсно водії порушують правила дорожнього руху, спробуємо розібратися, адже, як виявляється, усе не так однозначно.
За словами Олександра Мацюка, знак 3.34 «Зупинка заборонена» на вулицях Житомира дуже часто встановлено без необхідних елементів, а саме відповідної розмітки (жовтої лінії впродовж зони дії цього знака) або таблички із зоною дії знака. Олександр наголошує, що водії автівок, які знають про порушення ДСТУ зі сторони органів, що відповідають за встановлення, паркують свої автомобілі під цим знаком і не порушують правила дорожнього руху, а знаки, що не відповідають ДСТУ, не перешкоджають стихійним парковкам.
Перевіривши подібні знаки в радіусі одного кілометра в центрі міста, ми прийшли до невтішної статистики: половина з них, наголошує Олександр, встановлена неправильно.
Вирішили звернутись у КП «Електричних мереж зовнішнього освітлення «Міськсвітло» та дізнатись, чому знаки встановлено не за ДСТУ.
Директор підприємства Юрій Янушевич у відповіді на інформаційний запит зазначив, що згідно правил дорожнього руху, пункт 3.43, 7-й абзац, зона дії знака 3.34 «Зупинка заборонена» поширюється від місця встановлення знака до найближчого перехрестя за ним. Також нам порекомендували перед надсиланням запитів уважно прочитати правила дорожнього руху та проконсультуватись у спеціалістів.
Уважно прочитавши відповідь, яку ми отримали від «Міськсвітло», Олександр Мацюк звернув увагу, що пункт 3.43 у ПДР відсутній:
– Напевно, директор «Міськсвітло» мав на увазі щось інше. У свою чергу, зверну увагу на інший пункт ПДР: «8.2.1. Дорожні знаки застосовуються відповідно до цих Правил і повинні відповідати вимогам національного стандарту».
З огляду на це, хочемо зазначити, що згідно Національного стандарту «Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування» ДСТУ 4100-2014, пункт 10.5.30, у населених пунктах дорожні знаки 3.34 - 3.37 повинні застосовуватись із табличками 7.2.2 - 7.2.6, 7.4.1 - 7.4.7, 7.5.1 - 7.5.6, 7.18.
Також Олександр Мацюк продемонстрував відповідь із Центру безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем, де зазначено, що допускається застосовувати знак 3.34 «Зупинка заборонена» без табличок, якщо застосована розмітка – у цьому випадку зону дії знаків визначає довжина лінії розмітки.
– Нагадаю, що Правила дорожнього руху – це фактично Постанова Кабінету Міністрів, що пишеться на основі законів, у тому числі на основі ДСТУ, – каже пан Мацюк.
Водночас Центр безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем також вказує на існування проблеми, пов’язаної з неправильним встановленням знака «Зупинка заборонена». У центрі зазначають, що встановлення знака з порушенням норм стандарту може бути підставою для скасування винесеної інспектором ДПС постанови про адміністративне правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху.
– А тому кожен водій, який припаркував автівку під «неправильним» знаком, може бути виправданий у судовому порядку чи у вище стоячому наглядовому органі. Тому, для уникнення конфліктних ситуацій, дуже важливо на початковому рівні не створювати ситуацій, які можуть двояко трактуватися, або, як у цьому випадку, встановлювати обмеження, які легко можна скасувати. А як результат – невирішене питання парковок для міста і скасований протокол для інспектора, – підсумовує Олександр Мацюк.
Із цього приводу ми знову звернулися до Юрія Янушевича та поцікавились, чим керується комунальне підприємство «Електричних мереж зовнішнього освітлення «Міськсвітло» при встановленні знаків дорожнього руху. Пан Юрій у телефонній розмові зазначив, що він діє на основі приписів Державтоінпекції та рішень комісії безпеки руху. На жаль, про ДСТУ Юрій Янушевич не згадав.
Доки підприємства, на які покладена організація дорожнього руху, не почнуть самі дотримуватися законів та нормативних актів, не можна говорити, що за цифрами страшної аварійності в Україні стоять водії, які не дотримуються ПДР.
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 9 від 16 квітня 2025
Читати номер