На харчування пільгових категорій дітей в Коростені на 2021 рік передбачили 43 млн 637 тис грн. Наявність порушень під час закупівель і відкрите кримінальне провадження не завадило визнати переможцем тендеру постачальника, який на дитячому харчуванні встиг освоїти далеко за 200 мільйонів гривень.
Довкола виділених державою грошей на безоплатне харчування дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, завжди виникали гучні скандали. Мінсоцполітики, як головний розпорядник коштів, не лише не впоралося зі своїми обов’язками, а, нерідко, сприяло корупції при виборі виконавців та укладанні договорів.
Зокрема аудит Рахункової палати України встановив щонайменше 7,6 млн гривень завданих збитків. При проведенні процедури відкритих торгів Міністерством не відхилило пропозиції конкурсних торгів учасників, які не відповідали встановленим конкурсних торгів вимогам. Після цього були неправомірно укладені договори на послуги з харчування дітей на загальну суму 364,2 млн гривень. Матеріали ревізії Мінсоцполітики передано до Генеральної прокуратури України для проведення розслідування фактів службової недбалості та розкрадання бюджетних коштів.
Серед двох десятків фігурантів обвинувачення знаходимо й одного житомирського підрядника - Комбінат громадського харчування Коростенської райспоживспілки, з яким навіть продовжують укладати багатомільйонні угоди.
Боротьба за тендер
Із впровадженням децентралізації, кошти на дитяче харчування з державного бюджету перерозподіляється на місцевий рівень. Оскільки найбільше постраждалих від аварії на Чорнобильській АЕС проживає в Коростені, сюди й надходять одна з самих великих державних субвенцій. Відповідальним за вибір постачальника і проведення закупівлі послуг з харчування є Управління праці та соціального захисту населення виконкому Коростенської міськради.
Тендер на «Послуги з організації безплатного харчування дітей, потерпілих від Чорнобильської катастрофи у закладах загальної середньої та професійної освіти, розташованих на радіоактивно забрудненій території Коростенської міської територіальної громади Житомирської області» оголосили ще 16 грудня 2020 року. Планується, що на кожну з 7554 дитини віком від 6 до 18 років буде витрачено близько 5776 грн впродовж навчального року. Таким чином сума закупівлі складу не більше 43 млн 637 тис 098,7 грн.
Участь в призначеному на 28 січня 2021 року аукціоні прийняли дві місцеві коростенські організації. Комбінат громадського харчування Коростенської райспоживспілки першопочатково подав пропозицію в 43 млн 84,36 тис грн, що майже на 360 тис грн менше за конкурента - ПП "Продцентр-плюс".
В ході аукціону фірми пішли на зменшення ціни, намагаючись обійти пропозиції один-одного. Але в підсумку перемога з ціною в 41 млн 98 тис 751 грн дісталася КГХ Коростенської райспоживспілки.
Не виявивши жодних порушень в поданих учасником документам, тендерний комітет Управління праці та соціального захисту населення визнав переможцем тендеру і наступного дня опублікував про намір укласти з виконавцем договір.
Водночас у зв’язку з відсутністю в Коростенській міській гімназії, Коростенській ЗОШ І–ІІІ ступенів № 9, Профтехучилищі № 16, Коростенській вечірній змінній школі, Бехівській філії Васьковицького ліцею харчоблоків, харчування дітей мають здійснювати поза межами вищезазначених закладів. Тому в складі тендерної пропозиції учасники повинні надавати довідку де буде проходити харчування учнів даних закладів, із зазначенням адреси та надати документи, що підтверджують право користування/володіння приміщеннями.
Відповідно до наданої переможцем інформації, він планує надавати послуги із харчування поза приміщеннями закладів освіти, зокрема, в приміщеннях ресторану «TBILISI» та їдальні ТОВ «Гудок».
Але в угодах вказано, що орендуються приміщення після підписання угоди з дня підписання угоди про надання послуг харчування для дітей, потерпілих від аварії на Чорнобильській АЕС.
Тобто фактично подані угоди не вступили в силу і приміщення, де мають харчуватися діти, в оренду не передані.
Перевірка – і справа в суді
Окрім цього подану переможцем торгів пропозицію тендерний комітет мав би відхилити ще до етапу проведення торгів.
Так, відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 17 Закону “Про публічні закупівлі” замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов'язаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань”.
У свою чергу, відповідно до пункту 9 частини другої статті 9 Закону про державну реєстрацію в Єдиному державному реєстрі містяться відомості саме про юридичну особу (крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб), у тому числі – інформація про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи.
До того ж, Антимонопольний комітет України у Рішенні від 10.07.2020 року № 13435, оголошення № UA-2020-05-26-002622-b, зазначає, що у разі якщо кінцевим бенефіціарним власником (контролером) юридичної особи є саме юридична особа у ЄДР має бути зазначена відповідна інформація або причина її відсутності.
Проте якщо переглянути інформацію про Комбінат громадського харчування Коростенської райспоживспілки в Єдиному державному реєстрі ви не знайдете інформації про кінцевих бенефіціарів підприємства. Серед засновників знаходимо Коростенська районну спілку споживчих товариств. Але в розділі, де має наводитися інформація про кінцевого бенефіціарного власника, відомості відсутні.
Не бажаючи розривати угоду управління наводить аргументи про відсутність підстав для розірвання угоди за результатами моніторингу.
«Договір № 4 від 10.02.2021 укладений між Замовником та Виконавцем містить вичерпний перелік обставин за яких договір може бути розірваний в односторонньому порядку за ініціативи Замовника. При цьому, вжиття Замовником неправомірних заходів щодо розірвання договору матиме негативні наслідки для репутації Управління. Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду по справі № 120/1297/20-а від 21.01.2021. Так, у п.48 Постанови зазначено, що усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі недоліків у запропонований в оскаржуваному висновку спосіб, а саме шляхом розірвання договору, призведе до порушення прав та інтересів третьої особи – учасника закупівлі та матиме негативні наслідки для репутації позивача, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками. При цьому, враховуючи, що тендерна пропозиція Комбінату в повній мірі відповідає умовам тендерної документації, то будь які порушення зі сторони замовника відсутній. У зв’язку із вищевикладеним, на сьогоднішній день в Замовника відсутні правові підстави для розірвання договору із Виконавцем».
Однак проведений 10 лютого 2021 року Держаудитслужбою моніторинг підтверджує наявність порушень зі сторони управління під час проведення процедури закупівель та визначення переможця торгів.
У підсумку аудитори встановили, що замовник мав відхилити пропозиції, але в не зробив цього у відповідності до закону. Не погодившись з висновком перевіряючих Управління праці та соціального захисту населення виконкому Коростенської міськради подало позов з метою оскаржити висновок моніторингу в Житомирському окружному адміністративному суді.
Допоки остаточного рішення суду не буде винесено закупівлі харчування для пільгових категорій дітей залишатимуться у «підвішеному» стані, вчергове демонструючи залежність від недолугості відповідальних за закупівлі чиновників, що може призвести до соціальної напруги в регіоні.
Боросовський Тарас
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 15 від 17 квітня 2024
Читати номер