В Україні з’явилися широкі можливості в співпраці з ЄС. Однак брак досвіду та достатніх знань гальмує більшість євроінтеграційних ініціатив. Звідси особливого значення набуває експертна підтримка та залучення провідного досвіду в створенні сприятливого інвестиційного клімату та максимальному використанню наявної фінансової та технічної допомоги.
Фонд німецької економіки з міжнародного співробітництва SES (Senior Experten Service) є некомерційним товариством. Пропонуючи всім охочим після виходу на пенсію брати активну участь у житті суспільства, передаючи свої знання та вміння, забезпечуючи передачу досвіду через кордони, покоління та культури. База даних SES нараховує більше 10 тис. експертів з понад 50 різноманітних сфер: від аграрного сектору до машинобудування та важкої промисловості. З часу заснування SES у 1983 році старшими експертами було реалізовано понад 25 тис. проектів допомоги в 160 країнах світу.
Будучи фінансово незалежними, старші експерти надають свої знання на громадських засадах. Їх відрізняє висока мотивація та багаторічний професійний досвід, володіння мовами та здатність адаптовуватися до умов країни, в якій реалізують проект. Нещодавно один з таких експертів прибув надати професійні рекомендації з розробки майбутньої євроінтеграційної стратегії Житомирської області.
У Геро Фріделя більш ніж 20-ти річний досвід роботи в европейских інституціях. Починаючи з 1983 року, він координував підготовку та реалізацію бюджету Європейського Союзу. Працював в якості відповідального за зв'язки з бюджетним комітетом Європейського Парламенту та Радою Міністрів Європейського Союзу. Обіймав посаду Президента фонду медичного страхування ЄС і Президента Ради закупівель. Попри вихід на пенсію, залишається визнаним експертом у сфері розвитку економіки, публічного адміністрування, залучення інвестицій.
— З започаткування Європейського Союзу там також була страшна бюрократія, — ділиться власним досвідом доктор Геро Фрідель. — Добре це пам’ятаю, оскільки ще в 70-тих роках працював в наддержавних структурах.
За словами пана Фріделя, кожен вхідний документ проходив через довгу процедуру візування перш ніж доходив до виконавця. Затим ще довшим шляхом повертався від меншого через ціле коло більших керівників, поки не доходило до «великого боса». Все це забирало величезну кількість часу та практично паралізувало роботу міждержавної структури.
— Ситуація кардинально змінилася з кінця 80-тих після входження групи північних країн Європи. Знайомлячись з роботою ваших державних структур, можу відмітити, що наразі ви маєте подібну проблему слабкої ефективності та небажання середньої ланки посадовців перебудовуватися, змінюючи підходи в роботі.
Два тижні насиченого спілкування експерта з першими особами області, вивчення досвіду співпраці місцевого бізнесу з європейськими партнерами має на меті налагодити дієву комунікацію між підприємцями та профільними управліннями. Основний акцепт полягав у напрацюванні стратегії становлення нещодавно створеної структури Агенції регіонального розвитку Житомирської області.
— Це «маленьке дитя», якого маєте плекати та дати йому вірний курс розвитку. Три місяці з часу заснування доволі малий термін. Однак саме дана структура має стати спеціальним містком між владою та бізнесом. Агенція не посередник: це — ключ, головний зв’язковий, який розуміє потреби та можливості обох сторін. Представляючи інтереси підприємств, агенція разом з місцевою владою має випрацювати механізми досягнення бажаного розвитку економіки з обов’язковим врахуванням соціальної складової.
— Закордонного інвестора цікавить в першу чергу, чи в праві він придбати земельну ділянку та протягом якого часу. Чи така можливість відсутня. Коли та скільки коштуватиме підвести комунікації, воду, газ, електроенергію, — стверджує експерт.
Багато з масштабних інвестицій мали складнощі в реалізації і для мінімізації ризиків кошти в Україну надходили далеко від країни походження інвестора. До прикладу, відомий в Польщі виробник сантехнічних виробів Cersanit побоявся вкладати кошти напряму. Польський інвестор мільярдер Міхал Соловов використав для цього Кіпр, переклавши ризики на спеціально засновану компанію. Вже після цього кіпрський офшор став володіти одним з найбільших українських виробників сантехнічних виробів, збудованому в селищі Чижівка Новоград-Волинського району.
— В Європейському Союзі досі існує стурбованість довкола ситуації довкола Кіпру. Країна є дійсним членом ЄС з усіма притаманними правами. Стати кіпрським громадянином досить легко. І після цього, оскільки починають діють внутрішні європейські механізми, виступати як європейський інвестор, вкладаючи кошти в тому числі в українські підприємства, — зауважив Геро Фрідель.
Все це накладає негативний відбиток на сприйняття деяких європейських інвесторів та легальність походження їх капіталів. Величезне значення набуває відкритість та прозорість роботи центральних та місцевих органів влади в першу чергу в прийнятті рішень про надання земельних ділянок і податкових пільг. Функції публічного контролю за діями влади перебирають громадськість та медіа, висвітлюючи потенційні та реальні корупційні ризики, які мають усуватися дієвою правоохоронною та судовою системами.
— Вкладаючи кошти, німецькі компанії знають про гарантії їх інвестицій. Починаючи з 1993 року, діє конвенція між Україною та Німеччиною про захист вкладеного капіталу. Звичайно є міжнародний арбітраж та судові механізми, що дозволяють забезпечити достатню юридичну підтримку бізнесу. Водночас для малого та середнього бізнесу важливо довіряти українській судовій системі, — переконаний доктор Геро Фрідель.
—Наразі нам вдається багато процедур спрощувати, тим самим допомагаючи новим ініціативам, — ділиться планами керівник Агенції регіонального розвитку Артем Сачук. — Одна з організацій для отримання міжнародного фінансування потребувала лист підтримки обласної влади. Діючий термін проходження документів забирає місяць часу. Однак не отримавши згоди впродовж тижня, проект в 200 тисяч євро взагалі не міг бути реалізований.
Наразі приїзд експерта за програмою SES є лише першим етапом становлення Агенції регіонального розвитку. Наступними етапами намічено впровадження цілого ряду організаційних заходів і побудова повноцінної локальної системи підтримки міжнародної співпраці.
— До кінця року плануємо затвердити стратегію розвитку агенції, — продовжує Артем Сачук. – Наразі йде процес підписання меморандум про співпрацю з Департаментом економіки м. Житомира, Житомирською облдержадміністрацією та професійними партнерськими організаціями. Окремо опрацьовуються програми долучення середніх та малих підприємств області до пільгових кредитних програм і здешевлення банківських позик. Важливим для бізнесу консультування з питань оподаткування, бізнес-планування та фінансової стійкості.
Спільно з проектом Ukraineinvest існує можливість залучення міжнародних інвесторів з представленням перспективних проектів в сфері сонячної енергетики, ІТ-стартапів і переробної промисловості. Програма «U-LEAD з Європою» дозволить провести у червні-липні 2018 року Міжнародний економічний форум в Житомирі. Проектом Opendoor вдасться запровадити електронний документообіг для апарату Житомирської обласної ради. Технічна допомога та напрацювання стратегії розвитку області втілюватимуться через Польську (Polishaid) та німецьку (GIZ) проекти технічної допомоги. В результаті отримаємо необхідних імпульс для пожвавлення ділової активності на теренах області, з пришвидшенням євроінтеграційних процесах в економіці та соціальному житті в кожному населеному пункті.
Тарас Боросовський
Ця публікація була підготовлена в рамках проекту "Просування реформ в регіони" за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю автора і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу
№ 13 від 3 квітня 2024
Читати номер