Український уряд не втомлюється ставити експерименти над країною. Однак потрібно визнати, що цього разу експеримент з фінансового забезпечення розвитку автомобільних доріг виявився вдалим.
Експеримент з розвитку автомобільних доріг загального користування було запроваджено з 1 вересня 2015 року, він діяв у Волинській, Львівській, Одеській і Чернівецькій областях і місті Києві. Цьогоріч Кабмін затвердив проект постанови «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. №726» і розширив ареал проведення експерименту на всю територію України, продовживши термін його дії до 1 січня 2018 року.
Уряд запевнив, що реалізація цього проекту не потребує додаткових витрат із державного та місцевих бюджетів. Крім того, передбачається, що у разі перевиконання надходжень митних платежів по всій території України, 50% такого перевиконання направлятиметься на дороги конкретним регіонам.
За інформацією Житомирської митниці ДФС, протягом січня-серпня поточного року на реконструкцію доріг у рамках експерименту щодо перерахування 50% від перевиконання надходжень митних платежів, Житомирською митницею ДФС забезпечено 177,8 млн грн. Така сума коштів надійшла із державної казни до спеціального фонду бюджету Житомирщини на ремонт доріг загального користування.
«Фінансування експерименту щодо реконструкції доріг Житомирської області забезпечили за рахунок перевиконання загального обсягу щомісячних показників надходжень митних платежів – податку на додану вартість, акцизного податку, ввізного та вивізного мита, які сплачуються при митному оформленні товарів у зоні діяльності Житомирської митниці ДФС», – йдеться у повідомленні.
Як зазначають фіскали, за 8 місяців поточного року до Держбюджету України перераховано 1877,3 млн грн. митних податків і зборів. «Індикативні показники Міністерства фінансів України перевиконано на 29,8%, додатково забезпечено 430,5 млн грн. Порівняно з відповідним періодом минулого року, фактичні надходження зросли на 28,8%, або майже на 419,7 млн грн. Зокрема, у серпні перераховано 287,2 млн грн. митних податків і зборів, що складає 130,3% виконання індикативу Мінфіну. Порівняно з серпнем 2016 року надходження зросли на 48%, або майже на 93 млн грн», – повідомляють у Житомирській митниці ДФС.
Ігор Онищук, аналітик з питань бюджету Асоціації міст України:
«Експеримент з фінансового забезпечення розвитку автомобільних доріг загального користування показав минулого року хороші результати. Завдяки надходженням вдалося відремонтувати значну частину доріг загального користування. Тому він був поширений на всю територію України. Дія експерименту обмежується 1 січня 2018 року.
Нагадаю, експеримент дозволяє направляти 50% від перевиконання плану з митних надходжень на ремонт доріг.
Перше півріччя 2017 року продемонструвало значний ріст обсягу коштів. А у другому півріччі тренд змінився.
Чому відбулося поступове зменшення таких надходжень від експерименту та яка його доля у 2018 році?
Причина скорочення надходжень цілком об’єктивна. Побачивши реальні темпи зростання, уряд почав вносити зміни до розпису цих надходжень, підвищивши план за ними.
Це дало змогу збільшити планові показники по доходах державного бюджету, наповнити державну скарбницю і передбачити додаткові видатки на ті сфери де з’явилися прогалини, а саме на пільги та житлово-комунальні субсидії, медицину, перші вибори в ОТГ та ін.
Нагадаю, що експеримент з фінансового забезпечення розвитку автомобільних доріг загального користування передбачено лише до 1 січня 2018 року, але враховуючи позитивні результати окремі народні депутати розглядають варіант його продовження в наступному році.
Натомість Мінфін виступив проти такого механізму додаткового фінансування доріг загального користування, що чітко відображено в Основних напрямах бюджетної політики на 2018-2020 роки. На сьогодні бюджетна декларація подана на розгляд Верховної Ради.
В принципі позиція Мінфіну цілком обґрунтована, оскільки починаючи з 1 січня 2018 року в Україні починають діяти закони про створення державного дорожнього фонду у складі спецфонду державного бюджету.
Передбачається, що 35% коштів дорожнього фонду будуть витрачатися на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах. Ці кошти будуть виділятись у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.
Загалом, можна констатувати, що все ж фінансування дорожньої галузі за останні роки почало відновлюватись. Є сподівання, що з появою дорожнього фонду з 2018 року фінансування дорожнього господарства, зокрема, як доріг комунальної власності, так і доріг загального користування, значно покращиться».
Матеріал підготовано в рамках співпраці з проектом «VoxConnector».
Дмитро Соколов
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 15 від 17 квітня 2024
Читати номер