Реорганізація житомирських ПТУ: геніальна інновація чи крах профтехосвіти?

На засіданні 19 сесії Житомирської міськради 16 лютого заступник мера Матвій Хренов презентував план оптимізації та реорганізації ПТУ міста.

 

Реорганізація житомирських ПТУ: геніальна інновація чи крах профтехосвіти?

Як розповів під час презентації плану реорганізаці ПТУ заступник житомирського міського голови Матвій Хренов, нині ці навчальні заклади міста є джерелом нераціонального використання бюджетних коштів.За його словами, середньообласний і середньодержавний показник рідко перевищує 25 тис. грн на одну дитину, в той час як в Житомирі є ПТУ, де навчання однієї дитини обходиться більш як в 50 тис. грн.

Заступник міського голови пояснює, що оптимізація відбуватиметься поетапно і її метою не є закриття якихось закладів, скорочення штату чи зменшення кількості дітей.

Згідно з задумом, реформування системи професійно-технічної освіти в Житомирі відбуватиметься у 3 етапи:

1. До квітня цього року Міністерство освіти і науки проводить реструктуризацію;

2. Підготовчий етап до проведення реструктуризації;

3. Протягом наступних двох років проведення заходів щодо оптимізації мережі центрів профтехосвіти.

Також уже починаючи з цього року, планують формувати регіональне замовлення виключно за спеціальностями, які необхідні ринку праці та за галузевою спрямованістю.

На базі тих закладів, які існують на даний момент, збираються створити 4 центри:

1. Центр профтехосвіти сфери обслуговування.

2. Центр профтехосвіти промислово-технічного напрямку.

3. Центр профтехосвіти інженерно-будівельного напрямку.

4. Центр багатопрофільної профосвіти.

Центр профтехосвіти сфери обслуговування об`єднає 4 ПТУ: Житомирський професійний ліцей легкої промисловості, Житомирське вище професійне училище сервісу та дизайну, Житомирський професійний ліцей сфери послуг і Житомирський професійний ліцей харчових технологій.

До Центру профтехосвіти промислово-технічного напрямку мають увійти 2 ПТУ: Житомирський професійний політехнічний ліцей № 6 і Вище професійне училище ЖДУ.

До складу Центру профтехосвіти інженерно-будівельного напрямку увійдуть Житомирське вище професійне училище будівництва і дизайну, ПТУ № 5 м. Житомира і Центр професійно-технічної освіти м. Житомир.

Ну а Центр багатопрофільної профосвіти складатиметься з одного закладу – ПТУ № 13.

«Від нас всі документи вже подані до Міністерство. Не пізніше ніж в квітні, ми маємо отримати від Міністерства всі необхідні документи щодо реорганізації за для того, щоб люди, які працюють в цих ПТУ, відповідно до законодавства були попереджені за 2 місяці до відпустки», – зазначив Матвій Хренов.

Також він наголосив, що всі діти, які зараз навчаються, отримають освіту за тими професіями, які вони обирали при вступі. Але вже з 1 вересня, під час набору, буде формуватися регіональне замовлення по Житомиру і на навчання набиратимуть тільки за тими спеціальностям, які реально необхідні місту і району.

Нині училища потребують фінансування у розмірі понад 100 млн грн, котрі мають виділятися з міського бюджету. Як повідомив Матвій Хренов, за попередніми розрахунками внаслідок реорганізації у 2017 році вдасться заощадити 10-15 %, а в 2018 – 20-30 %. Стосовно ж співфінансування з областю, то наразі про це говорити зарано. Не обійдеться й без кадрових змін. Однак заступник мера запевнив, що скорочувати кількість майстрів не будуть, оскільки кількість учнів не зміниться. Скорочуватимуть лише адміністративний і технічний персонал, однак наскільки – поки що невідомо. Того ж дня, 16 лютого, на засіданні сесії депутати ухвалили рішення виділити з міського бюджету 20 млн грн на забезпечення роботи ПТУ в першому кварталі.

Очікування і реальність: що думають про реформу керівники навчальних закладів

Поки влада впевнено презентує реформу в галузі освіти і наголошує на перевагах нововведень, керівники профтехучилищ мають свою думку з приводу цієї ситуації.

Як написали нам у листі-відповіді представники дирекції Житомирського професійного політехнічного ліцею, вирішення проблеми великої кількості професійно-технічних навчальних закладів вони вбачають в оптимізації мережі ПТНЗ та створенні закладів нового типу – профільних центрів для забезпечення розвитку галузей економіки міста, вивчення запитів роботодавців.

«Модернізації потребує матеріально-технічна база ПТНЗ. Немає сумнівів, що професійно-технічна освіта потребує суттєвих змін і комплексного, виваженого підходу в реформуванні. В умовах гострої нестачі в країні кваліфікованих робітничих кадрів не здійснено моніторинг ринку праці. З’явилася потреба в підготовці робітничих кадрів нового формату, що базується на широких компетенціях, із різними формами інтеграції, з оновленим змістом навчання», – йдеться у відповіді директора ЖППЛ Олега Чижа та голови профспілкового комітету Федора Нікончука.

На думку дирекції навчального закладу, переваги новостворених профільних центрів полягають в об’єднанні зусиль у створенні матеріально-технічної бази для підвищення конкурентної привабливості професійної освіти й розширенні спектру підготовки з робітничих професій. У центрах буде акумульовано кращі адміністративні та педагогічні кадри

«Недоліки також очевидні, – пишуть далі Олег Чиж і Федір Нікончук. – Будь-яка реорганізація потребує покрокової реалізації, відповідного проміжку часу та прийняття виважених управлінських рішень. Проблеми відчули вже сьогодні».

Як пише дирекція навчального закладу, Житомирська міська рада не передбачила кошти для фінансування ПТНЗ в повному обсязі на 2017 рік, що призвело до затримки виплати стипендій учням, соціальних виплат дітям-сиротам. Виділеними коштами не покриваються всі витрати на утримання закладів, а в подальші місяці 2017 року взагалі повна невизначеність щодо фінансування ПТНЗ. У більшості обласних центрів України між міськими радами та ПТНЗ знайдено компроміс і подібних проблем не буде.

«Важко зрозуміти позицію Міністерства освіти і науки України у створенні ситуації, коли викладачі в одному колетиві поділені на ІІ категорії: викладачі загальноосвітніх предметів отримують значно підвищену заробітну плату з 01.01 2017, а всі інші педагогічні працівники – можливо з 01.09.2017.

Заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей визначив ситуацію, що склалася у місті Житомирі як унікальну. Питання до місцевої влади: ми претендуємо на звання найкращих реформаторів країни?» – підсумувує керівництво Житомирського професійного політехнічного ліцею.

Однак не всі очільники навчальних закладів такі стримані та лояльні у своїх коментарях. Відтак директор Житомирського професійного ліцею харчових технологій Анатолій Шмалюк категорично не підтримує запропоновану реформу.

«Я ставлюся до цього негативно. Люди, які її роблять, професійно неграмотні. В Україні йде війна, і сьогодні як ніколи потрібні робітничі руки, щоб промисловість працювала, а вони займаються подальшим розвалом. Взялися за освіту, тепер – за профтехосвіту, далі – за медицину. Якраз за ті галузі, на яких тримається економіка, – стверджує Анатолій Шмалюк. – Ви подивіться, як вони ставлять питання: “нам потрібні фахівці для міста Житомира”. А прихолять-то люди не тільки з Житомира, а з усієї області. І чому вони йдуть у профтехосвіту? Тому що у них немає  коштів навчатися в вищих навчальних закладах, де ми їх навчаємо і даємо роботу. Об'єднувати сферу послуг і харчову промисловість можуть тільки дуже далекі від цього люди, адже це дуже різні галузі Я вважаю, що це страшна помилка як на рівні Житомира, так і на рівні держави», – наголосив директор Житомирського професійного ліцею харчових технологій.

То, може, не все ті реформи, які влада пропонує впровадити, є вдалими? І, можливо, варто було б порадитися з керівниками навчальних закладів, щоб дізнатися їхнє бачення ситуації, що склалася з професійно-технічною освітою Житомира?

Анастасія Кузьмич
Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні

Новини Житомира за сьогодні

Не пропускай новини — долучайся до нас на Facebook
keyboard_arrow_up