Майже п’ять років триває реформа з децентралізації влади, але тільки зараз, коли вона повинна закінчитися, всі згадали, що реформа власне є.
Важко пояснити людям, чому всі ці роки місцева влада не доводила інформацію, яким саме чином буде проводитися децентралізація. Хоча постійно були якісь слухання зі створення ОТГ та приєднання або роз’єднання сіл, районів та інших громад до тієї чи іншої ОТГ. Майже всі, хто дійсно піклувався про власне майбутнє, вже прийняли рішення та втілюють його в життя.
На даному, вже заключному, етапі реформування суспільство повинно вирішити, що так, реформі бути, або ні – всі ці роки реформування пройшли дарма. Саме з цього питання у Житомирській ОДА проведуть громадські обговорення проєкту Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади). Надати пропозиції та зауваження кожен зможе 20 лютого 2020 року об 11.30 у сесійній залі (м. Житомир, м-н С.П. Корольова, 1).
Проєкт Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) спрямований на децентралізацію влади та оновлення конституційного регулювання здійснення місцевого самоврядування і організацію адміністративно-територіального устрою відповідно до вимог Європейської хартії місцевого самоврядування.
Чинна модель організації влади на місцях, закріплена у Конституції України, зберігає рівень надмірної централізації влади, ознаки одержавлення місцевого самоврядування, порушує принципи його компетенційної автономії, повноти, організаційної самостійності, матеріальної та фінансової спроможності. Внаслідок цього місцеве самоврядування фактично підміняється централізованим механізмом державного управління через місцеві державні адміністрації. Такий стан дестабілізує ситуацію в регіонах, негативним чином позначається на їх соціально-економічному становищі. Удосконалення правового регулювання інституту місцевого самоврядування не може здійснюватися у відриві від реформи адміністративно-територіального устрою. На розв’язання зазначених проблем спрямований проєкт Закону України «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)».
Як зазначено на сайті ЖОДА, метою запропонованих змін є зміцнення конституційно-правових засад місцевого самоврядування, підвищення ефективності системи місцевого самоврядування, здатної забезпечити оптимальні умови для реалізації прав і свобод людини на рівні громади, округу та області, сприяння подальшому розвитку форм безпосередньої демократії та децентралізації влади, визначення раціональної просторової основи організації влади для забезпечення децентралізації, доступності та якості надання адміністративних послуг, посилення спроможності та відповідальності громад за свій розвиток, створення передумов стійкого розвитку територій. Запропоновані зміни відповідають встановленій у статті 2 Конституції України унітарній формі державного устрою.
Але разом з тим багато суперечок, скандалів пов’язано саме з нововведеннями, початком реформування влади на місцях. Так, почалося скорочування апарату районних рад, реорганізація їх управлінь та відділів. Одразу почалися скандали, як, наприклад, між головую Лугинської РДА та головою Лугинської районної ради. Навіть довелося очільнику області втручатися в конфлікт, тому що після початку скорочення штатної чисельності апарату райдержадміністрації почалися відповідно перевірки фінансування апарату самої ради. Це ледь не призвело до оголошення недовіри новій очільниці району. Зараз «військові дії» трохи припинилися, але кожен чиновник на місцях хоче відчувати себе «царем» та «володарем». Знову почалися образи і справжній шантаж з боку місцевих керманичів вже щодо приєднання до тієї чи іншої громади та створення ОТГ.
Виявилося, що майже п’ять років занадто мало для того, щоб на місцях голови селищних рад донесли до жителів ідею децентралізації та колективно створили ОТГ або приєдналися до вже існуючої. Коли було оприлюднено карту області, де визначено 62 ОТГ, почалися акції протесту від Високої Печі, Олевська, Пулин, інших населених пунктів, які намагалися створити щось таке, що задовольнило б власні амбіції, але повністю без фінансового урахування власних можливостей. Самодостатність та спроможність громад взагалі для деяких місцевих жителів виявилися чимось примарним. Навіть сухі цифри та розрахунки не змогли пригасити амбіції керівників.
Може дійсно громадські обговорення в Житомирській ОДА дозволять знайти точки взаємного порозуміння та дадуть певний поштовх до руху держави вперед? Вперед саме з того місця, на якому всі ми товчемося вже майже тридцять років нашої незалежності.
Руслан Мороз
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 19 від 2 липня 2025
Читати номер