Дорожня мафія Житомирщини. Кінець епохи бідності

За останні 3 роки витрати на утримання доріг збільшилися до мільярда гривень. Ще більше йде на капітальний ремонт. Попри колосальні витрати більшість обласних та районних доріг залишаються в жалюгідному стані. Причиною цьому, певно, є завищення вартості робіт та нещодавно оприлюднені факти вимагання відкатів чиновниками Житомирської ОДА.
На сторінках «20 хвилин Житомир» та на сайті видання ми неодноразово детально розповідали про численні порушення під час закупівель на ремонт та утримання доріг. З 2019 року, коли районні та обласні дороги перейшли на баланс Житомирської ОДА, практично кожен великий тендер ставав приводом для наших журналістських розслідувань. Зі зміною влади за викладеними в статтях матеріалами правоохоронці розпочали розслідування.
Однак масштаби дерибану бюджетних коштів не зменшився, а навіть зріс, але вже за участі інших посадовців та вигідних для них фірм-посередників. Різке збільшення масштабів можливих розкрадань за «удосконаленими» схемами спонукало нас до виходу серії розслідувань, об’єднаних під назвою «Дорожня мафія Житомирщини».
Великий переділ
До 2017 року кошти на ремонт місцевих доріг витрачали облавтодори, які через райавтодори та дорожньо-експлуатаційні дільниці щороку підлатували численні ямки та вибоїни. Знищити сформовані роками корупційні схеми мала б ключова децентралізація, коли повноваження у сфері ремонту та утримання районних та обласних доріг передані на місцевий рівень.
Отримавши в управління майже 7 тис. км доріг, у квітні 2019 року Житомирська ОДА вперше оголосила відкриті торги. Перемогу в тендері на утримання за 320 млн грн доріг отримує ТОВ «Житомирський автодор» під керівництвом ексрадника голови ОДА Валерія Повара. У товариства немає спеціалізованої дорожньої техніки та наявні численні невідповідності в поданих документах. Замість того, щоб відхилити пропозицію, ТОВ «Житомирський автодор» визнають переможцем закупівлі.
Президентські вибори призвели до зміни влади. Влітку 2019 року керівником Житомирської ОДА призначений Віталій Бунечко. Через місяць під час пресбрифінгу очільник області публічно звернувся до правоохоронних органів перевірити можливе розкрадання бюджетних коштів. Прокуратура відразу ж порушила кримінальне провадження за можливими корупційними зловживаннями на суму близько пів мільярда гривень.
- Правоохоронці кваліфікують справу за ч. 3 ст. 191 Кримінального кодексу України. Досудове розслідування проводитиме слідче управління ГУНП, – зазначив Віталій Бунечко.

При проведенні досудового розслідування виявилося, що для виконання робіт за договором ТОВ «Житомирський автодор» залучило договір субпідряду на 184 683 425 грн зі своїм конкурентом на торгах – ПП «Автомагістраль». Від Житомирської ОДА 27 грудня 2019 року на рахунок ТОВ «Житомирський автодор» надійшла оплата. Однак одержані кошти товариство перерахувало іншим фірмам, залишивши виконані роботи ПП «Автомагістраль» неоплаченими (детальніше за посиланням).
Мільярд на утримання доріг
У 2020 році департамент регіонального розвитку Житомирської ОДА оголосив новий тендер на утримання доріг. В закупівлю включили раніше затверджений перелік доріг протяжністю 6941,5 км, розбитий на два лоти. Учасниками торгів по обох лотах були лише дві фірми – згадане вище ПП «Автомагістраль» та нікому до цього не відоме ТОВ «Комфорт Буд Сервіс».
По суті, торги розіграли під чергового посередника. У ТОВ «Комфорт Буд Сервіс», як і у випадку з ТОВ «Житомирський автодор», жодної дорожньої техніки немає.
Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області підтвердило наявність порушень та зобов’язало департамент регіонального розвитку Житомирської ОДА скасувати результати торгів. Проте облдержадміністрація через суд скасувала рішення аудиторів та безперешкодно почала сплачувати кошти.

За початковим договором на майже 300 млн грн послуги мали б надавати до травня 2021 року. Однак додатковими угодами з ПП «Автомагістраль» термін подовжили до листопада 2021 року, а вартість зросла до 195,5 млн грн. З ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» договір подовжили до 6 грудня 2021 року, а ціна зросла до 162,98 млн грн. Себто вартість договорів збільшилася на 57 млн грн.
Бенефіціари великого будівництва
Дороги під капітальний ремонт обираються взагалі не публічно. Голова Житомирської ОДА підтверджує існування домовленості з депутатами обласної ради.
- Ми включаємо подані депутатами дороги, узгоджені з головами фракцій. Тому ми приймаємо переліки з потреб від громад. На жаль, кількість доріг, які потребують в нас ремонту, набагато більша, аніж ті можливості, які надаються нам від Державного дорожнього фонду, – зазначає Віталій Бунечко.
Відхиляючи дешевші пропозиції учасників, департамент Житомирської ОДА регулярно укладає договори з ТОВ «Будстандарт ЛТД». Так, ціна капітального ремонту 6210 м дороги «Попільня – Ружин» була більш ніж на 20 млн грн дорожча, тобто у півтора раза за ціну інших учасників. Хоча замовник повинен був відхилити пропозицію ТОВ «Будстандарт ЛТД» через численні невідповідності.
Всю дорожню техніку ТОВ «Будстандарт ЛТД» орендує в ТОВ «Інвестиційно-будівельна група "Фортуна"». Але жодна із наведених у договорі 30 одиниць техніки не зареєстрована в Єдиному державному реєстрі МВС транспортних засобів. Згідно із судовими документами, це товариство створене для «переведення грошових коштів у готівку та мінімізації податкових зобов`язань суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які безпосередньо використовувалися у схемі ухилення від сплати податків».
При цьому у поданих ТОВ «Будстандарт ЛТД» документах вказується, що послуги механізмів з машиністом, а саме дорожнього катка, надаються ФОП Ларисою Безсмертною. За угодою, підприємниця власним коштом має привезти і забрати майно з місця виконання робіт. Однак 30 квітня 2020 року вона за власним бажанням припинила діяльність. Оскільки в угоді з ФОП Ларисою Безсмертною вказано, що договір чинний лише до кінця 2020 року, його вирішили продовжити ще на рік, сфальсифікувавши документ 20 жовтня 2020 року – через 6 місяців після припинення реєстрації підприємиці. Але департамент регіонального розвитку Житомирської ОДА закриває на подібне порушення очі, ще й визнає переможцем в торгах, де ТОВ «Будстандарт ЛТД» пропонує найвищу ціну. Після нашої публікації та звернення прокуратура порушила кримінальне провадження.
Та це не завадило ТОВ «Будстандарт ЛТД» отримати понад 700 млн грн за два останні роки. Водночас інших учасників, в яких наявна дорожня техніка та багаторічний досвід виконання робіт, викидають з торгів.

Озвучені заяви, певно, мають бути приводом для відкриття кримінального провадження та проведення правоохоронцями розслідування.
- Я такого не чув, не пам’ятаю, навіть не знаю. Якщо таке з’ясується, то ця людина буде покарана, – запевнює заступник керівника департаменту регіонального розвитку Житомирської ОДА Сергій Сорокін.
Але чи варто вірити словам посадовця? Як і бути впевненим в об’єктивності розслідування правоохоронців… Ви б повірили?
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
Читач79