Верховна Рада України ухвалила закон, згідно з яким за перевезення несумлінними водіями дітей віком до 12 років без автокрісел почнуть штрафувати. Стягуватимуть за перше порушення норми 510 гривень, а за друге - вже 850 гривень.
На жаль, вищезгадана законодавча норма ще не встигла набути своєї чинності. Проте, пресофіцер патрульної служби Житомирської області Ігор Іванюк обіцяє, що штрафувати водіїв розпочнуть одразу, як про це стане відомо з офіційного вісника «Урядовий кур`єр».
«Наші патрульні ще не розпочали штрафувати водіїв за відсутність дитячих автокрісел у машині, але ми обіцяємо розпочати: за перше порушення норми штраф стягуватимуть в розмірі 510 гривень, а за друге вже 850 гривень», - прокоментував пан Ігор.
Зауважимо, що законодавча потреба у наявності автокрісла в салоні автомобіля поширюється на дітей віком до 12 років, чий зріст не перевищує 145 сантиментів. В свою чергу, така норма є регламентованою Правилами дорожнього руху України в останній редакції від 2019 року, а саме: пунктом 21.11 «Про перевезення пасажирів» в котрому зазначається наступне: «дітей, зріст яких менше 145 см або тих, що не досягли 12-річного віку, - у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів, що дають змогу пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки, передбачених конструкцією цього транспортного засобу; на передньому сидінні легкового автомобіля - без використання зазначених спеціальних засобів; на задньому сидінні мотоцикла та мопеда».
До речі, така вимога не поширюється на користування пасажирами загальноміського транспорту, а ось приватним перевізникам все ж таки потрібно закупити автокрісла, оскільки уряд не звільнив їх від перевезення дитини без спеціального кріплення.
І це дійсно гарне запитання. Не дивлячись на те, що Україна так наполегливо хоче стати частиною Європейського союзу, але досі заборонене тонування вікон автомобіля, як у наших сусідів, не є скасованим правилом у нас, отож, як виявити стражам порядку цілеспрямоване правопорушення, та ще і на немаленькій швидкості? Відповідь очевидна – це, на жаль, практично неможливо зробити в сучасних умовах.
«Завжди причиною зупинки водія є порушення правил дорожнього руху. І якщо під час спілкування з ним буде помічено, що він перевозить неповнолітнього пасажира, тоді патрульні будуть зобов`язані виписати штраф. Загалом це буде видно, чи є автокрісло в машині чи його немає», - підтвердив наші здогадки прес офіцер патрульної служби Житомирської області.
Шкода, що закон, хоч і було ухвалено, але не до кінця вичитано експертами. Оскільки бувають випадки, коли дитина є вищою на свій вік, або має надлишкову вагу і навіть суто практично не зможе вміститися в автокріслі. У такому випадку пан Іванюк все ж таки радить шукати таку модель дитячого кріплення, яке підійде таким дітям. Оскільки фізичні особливості дитячого організму точно не стануть причиною, через яку водії зможуть ухилитися від адміністративної відповідальності за порушення правил дорожнього руху щодо перевезення пасажирів.
Ми завжди можемо бути впевненими у собі, але не можемо відповідати за дії інших людей, тому аварії на дорогах є одними з основних причин летальних випадків серед дітей і згідно статистики, половина смертельних випадків маленьких пасажирів від народження до 5 років сталися з причин неправильного транспортування їх в автомобілі, тобто - без автокрісла. Якщо ж правильно використовувати дитяче автокрісло, котре відповідає віковій групі дитини, то ймовірність травм знизиться на 70%, а летальних випадків - на 54%. Це переконливі показники статистики Всесвітньої організації охорони здоров'я, які краще будь-яких доводів вказують на ефективність дитячих автокрісел в автомобілях.
У жодному випадку! Переднє пасажирське сидіння - це найбезпечніше місце для дитини, тому встановлювати на нього дитяче автокрісло потрібно лише в крайньому випадку. Наприклад, коли потрібно розмістити відразу три дитячих кріплення, якщо задні пасажирські сидіння не мають ременів безпеки або з інших важливих причин.
Відповідь коротка і категорична – ні. За останні 50 років в світі проведено величезну кількість досліджень, і цифри, отримані під час проведення краш-тестів, говорять наступне: при лобовому зіткненні автомобілів на швидкості 50 км / год вага дитини збільшується в 30 разів. Якщо маса новонародженої разом з одягом близько 4 кг, то в момент удару його вага складе 120 кг. Навіть дуже сильна мама таку вагу утримати не зможе. Тепер візьмемо маму. Припустимо, її маса 60 кг. У момент удару на цій же швидкості вона буде важити майже 2 тонни. Таким вагою вона просто задавить дитину, навіть якщо б існував шанс на спасіння дитячого життя.
Чи можна замість автокрісла використовувати люльку від коляски? Звичайні люльки від коляски не пристосовані для того, щоб використовувати їх у машині. У них немає внутрішніх ременів, спеціальних кріплень для міцної установки в автомобілі, а також їх конструкція не гарантує безпеку в разі ДТП. Якщо ви схиляєтеся до транспортування саме в колисці, то новонародженого малюка краще перевозити в спеціальних утримуючих пристроях групи 0, які відповідають стандартам ECE 44 або ECE 129. Вони встановлюються боком до руху машини і підходять дітям до 9 місяців. На жаль, лише мала частина таких люлек зможе забезпечити належну безпеку дитині під час руху.
Ірина Хоцька
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 11 від 7 травня 2025
Читати номер