Як житомирським аеропортом заволодів росіянин

Як житомирським аеропортом заволодів росіянин

Державний аеропорт в Житомирі опинився в руках Олексія Янчука, фігури з темним минулим, яка обіцяла запуск аеропорту, а принесла численні борги та збитки. Замість вилетів з Житомира, літаки відправилися до Еритреї, яка разом з Ефіопією перевозила російську зброю.

Міський голова Житомира Сергій Сухомлин полюбляє хизуватися набутими навичками пілота.
 

Міський голова Житомира має вільний доступ до приватного аеропорту для власних польотів. Джерело фото: телеканал "1+1"


В обмін на безперешкодне користування територією аеропорту російський власник отримує лобістів при владі, які вибили бюджетні кошти на його приватний бізнес, в той час як Олексій Янчук заробляє на здачі літаків ворожим країнам.

Заволодіння державним аеропортом
За часів союзу в кожній області існував державний авіазагін. Аеропорт в Житомирі з'явився у 1959 році та входив до складу  Житомирського об'єднаного авіазагону Українського об'єднання цивільної авіації "Авіалінії України". У 1960-1980-і роки аеропорт досить стабільно працював, літаки прибували та відправлялися. А ціни на деякі рейси були навіть нижчими за відповідні залізничні квитки. В 1994 році аеропорт отримує назву Житомирське авіаційне підприємство Українського департаменту авіаційного транспорту "Укравіація".

З 1993 року регулярні пасажирські рейси з аеропорту не здійснюються. Фото: аеропорт Житомир

На той час рейси вже не здійснювалися. Персонал звільнився, злітна смуга заростала бур’яном, зачинена будівля потроху руйнувалася. З кожним роком ситуація постійно погіршувалася і держпідприємство, перейменоване в “Аеропорт Житомир”, до 2001 року опиняється на грані банкрутства. На той час заборгованість ДП "Аеропорт Житомир" становила 977 тис. грн. За умови виконання зобов'язань, передбачених планом санації, право власності на майно держпідприємства переходило інвестору - ТОВ “Акорд”. Засновником товариства був відомий бізнесмен 90-х Юрій Водерацький. За короткий час йому вдалося приватизувати не одне житомирське підприємство.
Оцінили державний аеропорт лише у 791 тис. грн. У звіті про оцінку експерт описує значні пошкодження, тріщини та вибоїни покриття злітно-посадкової смуги з фізичним зносом 70%. Однак, як згодом встановлено судом, складався звіт без виїзду на місце. При цьому ширина злітної смуги за звітом вказана 8 метрів при фактичній у 35 метрів. Це може свідчити про заниження вартості державного майна та взагалі незаконність його переходу в приватні руки.
 

Однак посадовці Мінтрансу та Фонду держмайна України, відповідальні за перевірку та затвердження звіту, аеропорт віддали ТОВ "Акорд", яке стало правонаступником державного підприємства. Найціннішим активом була величезна територія аеропорту в понад 60 гектарів у межах обласного центру. Право користування землею перейшло з держпідприємства до створеного на його базі дочірнього підприємства "Аеропорт Житомир" ТОВ "Акорд". Вкладати кошти в оновлення аеропорту інвестор не поспішав, сплачуючи як правонаступник за старим держактом мізерний земельний податок.

У 2013 році майно переходить новому власнику. З цього часу ТОВ "Акорд" та ДП "Аеропорт Житомир" належить росіянину Олексію Янчуку. Роком раніше в Житомирі він засновує ТОВ "ЯнЕйр", яке виконувало прямі рейси до москви з обласних центрів, зокрема з Вінниці та Чернівців. Аналогічні рейси до російської столиці з Киргизстану здійснювала авіакомпанія, зареєстрована ним в ОАЕ. Партнерами в ній виступали ще двоє росіян, одного з яких вбили чеченські найманці. Шаріатський суд, визначивши замовника вбивства, засудив Олексія Янчука до страти.

Олексій Янчук на прес-конференції у Вінниці із запуску в 2013 році прямих рейсів до москви.

У Житомирі бізнесмен планував зробити базовий аеропорт, де обслуговуватимуться вивезені з Киргизстану літаки. Однак виявилося, що від держпідприємства за актами оцінки дісталася злітна смуга лише 8 метрів. В жовтні 2014 року з'являється судове провадження проти оцінювача, який визнає свою провину в підробці документів з оцінки державного майна.
 

Експерт визнав свою провину у підробці оцінки майна аеропорту Житомир. Фото: ухвала суду

Однак з 2001 року термін притягнення до кримінальної відповідальності сплив і жодного покарання суддя Олексій Покатілов не призначає. Водночас винесене Корольовським судом рішення дозволяє приватній структурі узаконити отриману від чиновників решту від 35 метрів злітно-посадкової смуги. Повністю безкоштовно, не сплативши ні копійки.

Літаки для друзів путіна
Опинившись на посаді першого заступника, нинішній мер Житомира Сергій Сухомлин спочатку наводив ряд передумов для передачі землі під розширення аеропорту. Починаючи від представлення результатів роботи “Янйер” в інших містах до підписання інвестиційного договору. Хоча жодна з перелічених умов так і не була виконана, землю під летовище компанія отримала, що дозволило їй розпочати реконструкцію будівель аеропорту. В інтерв’ю керівництво авіакомпанії обіцяло із завершенням реконструкції злітно-посадкової смуги літаки відправлятимуться з Житомира.
- На 30% ми можемо знизити вартість квитка за рахунок того, що аеропорт приватний, не належить державі, ціни нам не диктують, - запевняв у 2014 році власник аеропорту Олексій Янчук.
Сергія Сухомлина з гаслами про відновлення авіасполучення в Житомирі та створення 450 нових робочих місць у 2015 році обирають міським головою. ДП “Аеропорт Житомир” прийняв перший літак Airbus A320 від Air Bishkek (за словами Олексія Янчука, "компанії, що входить до нашого холдингу"). Схоже, це було зроблено перед припиненням роботи компанії в Бішкеку. Єдиний літак киргизького перевізника після цього більше не злітав.

З часом “ЯнЕйр” взагалі припиняє рейси в Україні. Стається це після неодноразових випадків серйозних несправностей в літаках. Розгерметизація кабіни, вибух пневматика осі та навіть зупинка двигуна - усе наслідок нещадної експлуатації списаних та заборонених в США для експлуатації літаків. Спроби увійти в ринок авіаперевезень ЄС також не принесли бажаних результатів. Перевізник експлуатував два 30-літні літаки Boeing 737-300, які є базовою версією сімейства Boeing 737CL, а також один екземпляр Boeing 737-400.  У планах було замінити на 737-400 та один з коротшим фюзеляжем 737-500. Авіакомпанія також мала в своєму парку два літаки сімейства Airbus A320, які передали в лізинг африканській авіакомпанії.
Так невдовзі один за одним літаки “Янейр” опиняються в Eritrean Airlines. Замість обіцяних міжнародних авіаперельотів з Житомира за договором лізингу ними починає розпоряджатися уряд Еритреї.

Це країна Африки з одним із найбільш диктаторських режимів і партнером російського диктатора. Вона входить до переліку відверто ворожих нашій державі країн світу. Завжди проти України в ООН голосували лише 5 країн – крім росії, це Білорусь, Сирія, КНДР та саме Еритрея. В 2014 році, коли Міністерство закордонних справ засудило візит еритрейських чиновників до Криму, фірма Олексія Янчука відправляє Eritrean Airlines перший літак. Україна розцінювала цей візит як відверте ігнорування міжнародного права та грубе порушення суверенітету України.
Натомість виконавчий директор Eritrean Airlines Насреддін Ібрагім підтвердив, що налагоджене пряме авіасполучення з сусідньою Ефіопією. Послуги, які надаються бортовим обладнанням B737-300 за лізингом від “ЯнЕйр”. В листопаді 2019 року національна авіакомпанія Еритреї отримує Boeing 737-400 під номером UR-CNP. Літак орендували в “ЯнЕйр”, називаючи фірму Янчука давнім партнером Eritrean Airlines.
 

Літак "ЯнЕйр", переданий в лізинг авіакомпанії Еритреї, в аеропорті Жуляни. Фото: ыдщмфлшффмшфешщт


Але справжня мета співпраці може бути зовсім в іншому. В цей час, за повідомленням ЗМІ, влада Судану вилучила партію зброї з літака Ethiopian Airlines, який прибув до аеропорту Хартума з Ефіопії. Зброя прибула до Ефіопії з москви у травні 2019 року.

- Ефіопська влада утримувала її там протягом останніх двох років, але без попередження Аддис-Абеба дозволила перевезти її до Хартума на цивільному пасажирському літаку, — повідомили суданські чиновники.

У вантажі було 72 ящики зброї та біноклі нічного бачення.  Офіційні особи Судану вважають, що зброя була призначена для «злочинів проти держави, перешкоджаючи демократичному переходу та перешкоджаючи переходу до громадянського стану».

Розслідування CNN довело, що Уряд Ефіопії використовував провідну комерційну авіакомпанію країни для постачання зброї до та з сусідньої Еритреї під час громадянської війни в ефіопському регіоні Тіграй. Вантажні документи та маніфести, які бачив CNN, а також свідчення очевидців і фотодокази підтверджують, що зброя транспортувалася між міжнародним аеропортом Аддіс-Абеби та аеропортами в еритрейських містах Асмара та Массава на борту кількох літаків Ethiopian Airlines у листопаді 2020 року протягом перших кількох тижні Тиграйського конфлікту.

Ящики зі зброєю перевозилися у пасажирському літаку. Джерело фото: сайт CNN

Еритрея, яка отримала незалежність від Ефіопії в 1993 році, є найбільш ізольованою країною Африки.  Ісая Афеверкі, колишній лідер визвольного руху, править як диктатор.  До листопада 2018 року країна перебувала під санкціями ООН за підтримку сомалійських терористичних угруповань. У 2019 році Еритрея підтримала уряд Ефіопії у війні в провінції Тиграй. Сили Еритреї вчиняли там злочини проти мирного населення та систематично знищували його культурну спадщину.

В останні роки росія відновила відносини з лідером Еритреї, що сягають радянських часів, вважаючи, що це сприяло створенню фантому міжнародного визнання анексії Криму та співпраці з місцевими органами влади. У квітні 2018 року під час 4-го vіжнародного ялтинського економічного форуму Севастополь і Массава (військовий порт Еритреї) підписали угоду про співпрацю між містами. Це дозволило росії отримати дозвіл на будівництво експортної інфраструктури для видобутого калію в Еритреї та на розміщення військової бази на узбережжі Червоного моря.

Після зняття санкцій ООН військові Еритреї купили у Росії два гелікоптери Ansat. За два тижні до вторгнення в Україну до Еритреї прибув заступник міністра закордонних справ росії (відповідальний за Африку) Михайло Богданов. З посиланням на дані західної розвідки британське видання стверджує, що незадовго до початку вторгнення в Україну міністр закордонних справ РФ сергій лавров зустрічався з президентом Еритреї Ісаясом Афеверкі.  The Times припускає, що можливість залучення еритрейських військових до війни в Україні могла бути однією з тем розмови Лаврова й Афеверкі. Еритрея стала однією з п’яти країн, яка проголосувала проти резолюції Генеральної Асамблеї ООН із засудженням вторгнення росії в Україну.

Фото результатів голосування в ООН, Засудити вторгнення росії в Україну відмовилися в тому числі представник Еритреї. Фото: stockimage, NYT 

Несплата податків, забруднення та мільярд
Тим часом в Житомирі працівники “Міжнародного аеропорту Житомир ім. С. П. Корольова" (перейменований з ДП “Аеропорт Житомир”) подають позови через невиплачену заробітної плати. Людям місяцями не сплачують чесно зароблене. З підрядником, який виконував ремонт будівлі аеропорту, також не розрахувалися. Через заборгованість у понад 8 мільйонів гривень порушили кримінальне провадження.
 

 За заявою підрядника, якому заборгували 8 млн грн за ремонт аеропорту, відкрили кримінальне провадження. Джерело фото: сайт судова влада

Водночас за несплату податку на ввезений літак майно ДП "Міжнародний аеропорт Житомир ім. С. П. Корольова" потрапляє у податкову заставу. За землю підприємство роками нічого не платять. Головне управління ДПС у Житомирській області подало до суду через невиконання договору про розстрочку плати за землю. З належних понад 2 млн грн фактично в бюджет міста перераховано лише 28 тис. грн.
Та Олексій Янчук не надто зважає на такі проблеми. Під Житомиром собі та сину він звів два розкішні будинки в 1000 кв. м. І навіть не захотів їх вводити в експлуатацію, щоб не платити податок на нерухомість та спокійно їздить до Німеччини, де давно має будинок та посвідку на проживання.
 

У передмісті Житомира в російського власника аеропорту знаходиться цілий маєток, за який він не сплачує податки

В цей час на орендовані у громади Житомира землях вивозиться токсичні відходи нафтопродуктів. Йдеться про умисне звезення з території нафтової бази по Київському шосе забрудненого ґрунту, на місці якої збудували “Епіцентр”. Екологи нарахували понад 2 млн грн заподіяних цим варварством збитків. Однак досі кошти не сплачені та ґрунт на комунальній землі не очищений.
 

Забруднений ґрунт з території "Епіцентру" вивезли на комунальну землю аеропорту. Джерело фото: сайт судова влада

На фоні всього цього завершувати реконструкцію аеропорту вирішили за рахунок держави. Після лобіювання інтересів Олексія Янчука мером Житомира та народними депутатами до держбюджету на 2021 рік заклали окреме фінансування. На сайті Держзакупівель prozorro.gov.ua, 18 червня 2021 року оголосили тендер «Реконструкція аеродромного комплексу за адресою: Житомирська область, м. Житомир, вулиця Авіаторів, 9» на суму 476 298 382,80 грн. Але вже 13 серпня 2021 року з'явився новий тендер з аналогічною назвою на суму 800 550 206,40 грн.
За цим, як називають чиновники державно-приватним партнерством, схована пряма допомога власнику аеропорту, котрий обіцяну реконструкцію летовища повністю переклав на плачі міста та бюджету країни. В рішеннях судів чітко вказано, що на ДП “Аеропорт Житомир” дуже складна фінансова ситуація. Власних коштів у підприємства немає і все майно описане через борги.
Тож виникає питання - як посадовці бачать подальше використання аеропорту та забезпечення належної експлуатації злітно-посадкової смуги без грошей та персоналу?! Наразі коментарів від посадовців міської ради та Житомирської ОВА ми не дочекалися. Чи будуть вони й надалі підтримувати бізнес російського громадянина зі зв'язками у ворожих країнах, залежить від правоохоронних органів. Можливо, в Житомирі аеропорт таки повернуть у державну власність та він нарешті запрацює на благо всієї громади, а не одних лише агентів впливу кремля.


Тарас Боросовський

Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.

Коментарі (12)
  • Ірина Пятниця

    В час війни ! Власник росіянин щей в змові з ненажерливим керівництвом Житомира вламно я хвиллюсь. Доречі яка там проводиться підготовка до опору свіжої орди ? Вже готуються багаточисельно в білорусі!
  • Галина Козаченко

    А чому жодного посилання на джерело названих фактів? Бо без цього дуже схоже на звичайнісіньку джинсу. На жаль, наші житомирські ЗМІ цим дуже грішать, що яскраво демонструє серпневий огляд регіональних медіа від Інституту демократії ім. Пилипа Орлика. Я б дуже радила повчитися робити журналістські розслідування у "Detector Media" чи "Inform Napalm", якщо не вистачає знань чи кваліфікації. Але якщо джинса та маніпуляції це свідомий вибір вашої редакції, то ви є учасниками інформаційної війни проти України.
  • Volodymyr Vasylchenko

    Ось вам і хитровимаханий мер який просто любить небо! А ті у лютому відкривали хаб на чонгарі розмінувавши дороги! Ми шукаємо колоборантів?????
  • Шевчук Віктор

    Хотів попасти на пройом,ну як до 'шаха'...А ще які в його друзі..?в

keyboard_arrow_up