Внутрішній контроль держустанов: від звільнення очільниці профільного департаменту до призначення батька Олексія Носова

Останні зміни в керівництві ключових державних структур, відповідальних за відновлення, викликають значну стурбованість в подальшій ефективності внутрішнього контролю та протидії корупції.
Відставка очільниці профільного департаменту та призначення Сергія Носова на посаду керівника Служби відновлення Житомирської області є лише черговим епізодом у серії наступних кадрових змін.
На тлі цих подій питання про здатність державного апарату до внутрішнього контролю та запобігання корупції стає все більш актуальним. Система контролю має бути більш прозорою та взаємодоповнюючою, щоб уникнути розкрадань і забезпечити належний нагляд за процесами відбудови. Відсутність відповідальних осіб у ключових структурах може призвести до відкладання важливих проєктів на невизначений термін, що лише ускладнить процес відновлення країни.
Призначення (без) перевірки
Зміни у керівництві служби відновлення Житомирської області відбулися у листопаді 2023 року. Керівником призначили Сергія Носова, батька адвоката юрфірми "Міллер" Олексія Носова, якому нещодавно висунули корупційні звинувачення. Власником даної юрфірми є Масі Найєм - рідний брат голови Держагентства відновлення та розвитку інфраструктури. За відсутності досвіду роботи на держслужбі старшого Носова обрали керівником без відкритого конкурсу.
"Керівник Служби відновлення Житомирської області Сергій Носов був призначений на цю посаду за результатами відбору. У зв'язку з тим, що у період дії воєнного стану призначення на відповідні посади проводяться без конкурсного відбору, кандидатура Сергія Носова була передана на розгляд Ради прозорості та підзвітності Агентства відновлення, до якої входять представники громадських організацій. Крім того, кандидатура Сергія Носова пройшла всі перевірки, передбачені українським законодавством для призначення на державну службу", – заявив в коментарі OBOZ.UA Мустафа Найєм.
Юрфірма “Міллер”, огляду на публічний резонанс справи з передачі хабаря в 200 тисяч доларів США, повністю відхрестилася від свого партнера Олексія Носова. Водночас зібрані нами факти можуть свідчити про неналежну перевірку при призначенні кандидатури його батька на очільником регіональної служби відновлення. Коментар щодо цього виданню дала членкиня Ради доброчесності при Державному агентстві відновлення інфраструктури України Євгенія Вірлич – саме в цій структурі погоджували призначення Сергія Носова:
«Рада доброчесності дійсно перевіряла всіх кандидатів на посади керівників обласних служб відновлення. Втім, висновки членів ради носять рекомендаційний характер – остаточне рішення ухвалюють все ж таки уповноважені на це особи. Також щодо можливого конфлікту інтересів у Носова Агентство відновлення відправляло запит до НАЗК – і звідти зауважень не було".
Втім, на думку експертки, головна проблема полягає у відсутності відкритих конкурсів на посади в обласні служби відновлення.
“Нам надсилали дані кандидатів, але ми не могли їх прокомунікувати публічно. Тому деяка інформація могла бути невідомою. Якби конкурси були публічними, як у «доковідні часи», такі би факти не пропускались", - відзначає Євгенія Вірлич.
До призначення керівником Служби відновлення в Житомирській області Сергій Носов упродовж майже двох десятків років очолював ТОВ “Газреконструкція”, володіючи спочатку 50%, а згодом й усіма 100% товариства. В листопаді 2023 року, перед вступом на посаду його частка у 20,5 тис. грн відходить Аллі Сафроновій. За відсутності будь-яких надходжень за минулий рік це мав би бути єдиний дохід. Однак кошти від продажу даної частки в декларації не з’явилися.
До того ж, є підстави вважати, що як директор ТОВ “Газреконструкція” Сергій Носов є учасником тендерної змови. Його ТОВка брала участь в закупівлі з ремонту обладнання газосховища АТ “Укртрансгаз”. Загальну вартість робіт оцінили в 15 млн 374,3 тис грн. У підсумку “торгів” ціна на роботи знизилася на мізерні 15 тис грн або на 0,1%. З різницею у декілька тисяч між учасниками перемогло у тендері ТОВ “Техпромсервіс ЛТД”.
Скріншот з тендеру за участі двох пов’язаних компаній
Про фіктивність та потенційну наявність змови може свідчити не лише мінімальне зниження поданих пропозицій, але й їх попередня тісна співпраця. Так, ТОВ “Газреконструкція” на замовлення ТОВ “Техпромсервіс ЛТД” виконувала пусконалагоджувальні роботи газообладнання. На додачу товариство ще отримало рекомендацію від свого “конкурента”.
Фото відгуку, наданого конкурентом на торгах ТОВ “Газреконструкція” Носова
В іншому тендері на підтвердження власного досвіду роботи “Газреконструкція” представила досвід ТОВ “Техпромсервіс ЛТД”, скориставшись їхнім бланком. Це стало підставою для відхилення пропозиції товариства. До того ж ТОВ “Техпромсервіс ЛТД” раніше було співзасновником “Газреконструкція”, виконуючи роль дочірньої структури.
За таких підстав можна вважати, що внаслідок участі в торгах очолюване Сергієм Носовим товариство, зімітувавши торги, спотворило їх результати.
Виявлені факти мав би дослідити Антимонопольний комітет України та за матеріалами перевірки включити обидва товариства винести покарання і включити до чорного списку. Водночас залишається відкритим питання належної реакції від Держагентстві відновлення та розвитку інфраструктури. Однак, зважаючи на відповідь від Сергія Носова, допоки вимог до підзвітності в керівника служби відновлення не виставляють.
Фото відповіді за підписом керівника Служби відновлення в області Сергія Носова
За відсутності внутрішньго контролю, перевірку витрачання коштів Служби відновлення Житомирської області не може проводити навіть Держфінінспекція, від якої приховують фінансові документи. З судового рішення відомо, що замість надання доступ аудиторам, оригінали документації служба передала адвокату Павлу Головко – експрокурору, котрий виступав у судах проти учасників Революції Гідності! Тут, знову ж таки, питання відкритості конкурсів на посади очільників обласних служб відновлення: якщо конкурси відкриті, то це – справжня прозорість, яка дозволить широкому загалу проаналізувати та прокомунікувати максимум інформації про конкретну людину-кандидата.
Скріншот з сюжету програми Наші гроші
Внутрішній контроль ОВА
В структурі обласних адміністрацій, в тому числі й Житомирської ОВА, функцій із внутрішнього контролю покладаються на підрозділ внутрішньго аудиту. За чинним законодавством працівники цього підрозділу зобов'язані невідкладно інформувати керівника державної установи про ознаки шахрайства або корупційного правопорушення. Однак направляти таку інформацію до правоохоронних органів керівник підрозділу внутрішнього контролю має лише за погодження свого очільника установи. Зважаючи на існуючу залежність від керівника установи, зокрема через рішення про виплату премії або ж керівник є співучасником злочину, така інформація не буде належним чином розслідувана.
На практиці це призводить до проведення номінальних внутрішніх перевірок та очевидно неналежного контролю розпорядників коштів. В Житомирській області ретельно мав би перевірятися департамент регіонального розвитку ОВА, через який розподіляються сотні мільйонів на відбудову області. У відповіді на надісланий інформаційний запит нас запевнили, що відділ внутрішнього аудиту здійснив перевірку роботи департаменту, але жодних порушень не виявлено.
Фото відповіді Житомирської ОВА про відсутність виявлених порушень
Разом з тим вже понад півтора роки в стінах Житомирської ОВА працює робоча група “Прозорість і підзвітність”. Завданням її діяльності визначено моніторинг та виявлення можливих зловживань під час проведення тендерів з відбудови. В робочу групу окрім ключових посадовців ОВА входять представники усіх правоохоронних органів та прокуратури. Певно, за такого потужного складу ефект від діяльності робочої групи безперечно має бути значним. Ми вирішили поцікавитися її результатами роботи, надіславши інформаційний запит. У відповідь Житомирська ОВА вказала, що як і у випадку з внутрішнім аудитом, порушень під час моніторингу закупівель з відновлення не виявлено. На додачу в робочої групи ще й відсутні необхідні повноваження. Іншими словами заявлені функції моніторингу та контролю вона виконувати не може та її діяльність несе суто декларативний характер.
Скріншот відповіді від Житмоирської ОВА
У доповнення до всього ми спробували проаналізувати, як проводиться внутрішня оцінка роботи посадовців. На запит отримали звіти за два останні роки роботи очільниці департаменту регіонального розвитку Житомирської ОВА Інни Хоменко. З 2023 року і по звільнення в грудні минулого року вона була фігуранткою кримінального провадження, на підставі якого в будівлі ОВА проводилися обшуки та детективи НАБУ вилучили її іPhone 14 Pro.
Увесь перелік завдань на рік керівниці департаменту складається з 5 пунктів та вміщується у півтори сторінки. До того ж якщо порівнювати перелік за 2023 рік, він практично тотожний до затвердженого роком раніше. Не зважаючи на обшуки та розслідування НАБУ, результати роботи посадовиці щоразу оцінюються на найвищому рівні.
Одним з досі невирішеним впродовж років викликом залишається забезпечення виконання на місцях визначених на рівні міністерств та відомств планів реалізації стратегій розвитку. Наступна – це відзначення службовців, хто працює ефективно, на результат, з можливістю їх преміювання. Відмінна оцінка за підсумком щорічного оцінювання означала право на своєрідну 13-ту зарплату. І згідно закону - можливість кар 'єрного зростання. Однак норма не спрацювала і за підсумком оцінювання треба було в будь-якому випадку проходити конкурс.
На державному рівні вдалим прикладом проєктного управління є історія успіху сформованої команди підтримки в Міністерстві економіки України. Однак на регіональному рівні віднайти подібних прикладів на жаль немає.
Окреслюючи досить значну потребу в системних змінах держслужби, особлива потреба - в даних змінах на місцях. Зростання оплати праці вищих посадовців не призвело до збільшення ефективності роботи держструктур та зменшенню зловживань. Певно, наявний позитивний досвід, до прикладу групи підтримки Мінекономіки, слід поширювати не лише на інші центральні органи влади, але й на ключові держструктури на місцях. До прикладу, провести відбір та підготувати разом з міжнародними організаціями команди підтримки в регіонах, надавши їм необхідні повноваження з побудови прозорих та підзвітних центральних органів влади на місцях.
Матеріал підготовлений у рамках проєкту ГО “Антикорупційний штаб”: “Розбудова спільноти активних громадян задля прозорої комунікації відновлення інфраструктури України внаслідок руйнувань, завданих російськими військовими”, що реалізується за підтримки Міжнародного Фонду “Відродження”.