320 мільйонів гривень за китайський замінник білоруським тролейбусам

320 мільйонів гривень за китайський замінник білоруським тролейбусам
Збираються тролейбуси в одному з ангарів у Луцьку

Закупівля тролейбусів у Житомир є частиною урядової програми та підписаних домовленостей між Мінтрансом та ЄС з впровадження проєкту розвитку громадського транспорту. Загальна сума основного контракту становить 200 млн євро.

До підписання договору з Житомирським трамвайно-тролейбусним управлінням (ЖТТУ) Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) мав здійснити: передінвестиційний технічний і фінансовий аналіз, також аудит і трансформацію звітності за міжнародними стандартами бухгалтерського обліку. Однак інформація про результати такої роботи чомусь досі не є публічною.

Водночас комплектація вже поставлених тролейбусів для житомирян також залишається загадкою. Та не лише для жителів, навіть керівництво міста не володіє достовірною інформацією.

- З чого Ви взяли, що двигуни китайські? Тролейбуси на електродвигунах, які точно не китайського виробництва. Наскільки мені відомо, в комплектації даних тролейбусів немає китайських запчастин, – переконує в коментарі заступник Житомирського міського голови Олександр Шевчук.

Відео дня

Проте, згідно з отриманимми редакцією документами, проблема щодо закуплених, начебто білоруських, тролейбусіів полягає не лише у двигунах.

Як розіграли тендер

У квітні 2019 року ЄБРР оголосив про початок міжнародного тендеру. За його умовами закупівля проводилася на 49 низькополих тролейбусів довжиною 12 метрів. Щоб отримати кваліфікацію для присудження Контракту, учасники повинні відповідати наведеним нижче мінімальним критеріям.

Середньорічний оборот: Учасник тендеру повинен мати мінімальний середньорічний оборот як основного постачальника в розмірі 5 000 000 євро (п’ять мільйонів) еквівалента, розрахованого як загальна сума сертифікованих платежів, отриманих за незавершеними або виконаними контрактами протягом останніх 3 (трьох) років.

Фінансові ресурси: Учасник тендеру повинен продемонструвати доступ до або наявність таких фінансових ресурсів, як ліквідні активи, необтяжені реальні активи, кредитні лінії та інші фінансові засоби, крім будь-яких договірних авансових платежів для задоволення (i) наступного грошового потоку, вимога на суму, що дорівнює щонайменше 1 000 000 євро (мільйон євро) або еквівалент для виконання Контракту, та (ii) загальні вимоги до грошових потоків за цим Контрактом та поточні зобов’язання учасника щодо інших контрактів.

Історичні фінансові результати: Подання учасником перевіреного балансу або, якщо цього не вимагає законодавство країни-учасника, інші фінансові звіти, прийнятні для покупця, за останні 3 (три) роки, щоб продемонструвати поточну надійність фінансових пропозицій учасника, позиція та її перспективна довгострокова прибутковість.

Досвід: Учасники торгів повинні мати досвід роботи як постачальник щонайменше 40 одиниць тролейбусів (12 м сольних або 18 м зчленованих тролейбусів) за останні 3 (три) роки, які були успішно та суттєво завершені та подібні до пропонованих товарів. Подібність визначається фізичними обсягами, складністю, методами / технологіями або іншими характеристиками, передбаченими в розділі VI «Вимоги до постачання».

Історія контрактів, що не виконуються: Учасник тендеру або будь-який партнер у JVCA не повинен мати послідовної історії судових процесів та / або арбітражу, що призводить до присудження рішень проти учасника або будь-якого партнера в JVCA, протягом останніх 5 (п’яти) років.

Очікується судовий процес: Усі судові спори, що очікують на розгляд, загалом не повинні становити більше 10 (десяти) відсотків (%) від чистої вартості учасника і будуть розглядатися як вирішені проти учасника; учасник повинен мати можливість виконувати зобов’язання з технічного обслуговування, ремонту та забезпечення запасними частинами, зазначеними в тендерному документі. Виробник тролейбусів, запропонованих учасником у тендері, повинен мати сертифікат управління якістю (ISO 9001 або еквівалент) та відповідати іншим вимогам, зазначеним у тендерному документі.

Лист БКМ-Україна про невідповідність пропозиції вимогам тендеру

Спільне підприємство, консорціум або асоціація (JVCA) повинні відповідати таким мінімальним кваліфікаційним критеріям: принаймні один партнер JVCA повинен відповідати 60% усіх вищезазначених кваліфікаційних критеріїв на середньорічний оборот та фінансові ресурси. Кожен партнер JVCA повинен відповідати принаймні 20% усіх вищезазначених кваліфікаційних критеріїв на середньорічний оборот та фінансові ресурси. JVCA повинна повністю відповідати всім критеріям для вищезазначеної інформації, що стосується досвіду, історичних фінансових показників прийнятності, середньорічного обороту, фінансових ресурсів, що визначає загальну спроможність JVCA, повинні бути вказані для кожного партнера. Кожен партнер JVCA повинен відповідати вимогам щодо фінансових показників за минулий період, прийнятності, історії невиконання контрактів, очікуваних судових процесів та судових розглядів.

Контракт підписаний з консорціумом ПАТ «Белкомунмаш» та ТОВ «БКМ Україна». Останнє є спільним підприємством білоруського виробника тролейбусів (25%) та ТОВ «Джерела», якому належить 75%. Кінцевим бенефіціаром ТОВ «Джерела» є Сергій Мартиняк, екснародний депутат Верховної Ради від «Народного фронту», власник ТМ «Пан Курчак».

Виходячи з вимог, прописаних тендером ЄБРР, ТОВ «БКМ Україна» як учасник консорціуму мало надати підтвердження про відповідність принаймні 20% усіх вищезазначених кваліфікаційних критеріїв на середньорічний оборот та фінансові ресурси. Зважаючи, що товариство створене 29 травня 2017 року, на момент подання пропозиції ТОВ «БКМ Україна» мало менш ніж 2 роки з дня реєстрації. Відповідно у товариства не було можливості подати підтвердження про відповідність вимогам тендеру за останні 3 роки, як те вимагалося згідно з оголошенням.

Відповідно пропозицію білоруського виробника разом з ТОВ «БКМ Україна» тендерний комітет мав відхилити як таку, яка не відповідає вимогам, і прийняти іншу пропозицію або ж оголосити, що торги не відбулися.

Російсько-китайський слід

Однак цього не сталося, і у жовтні минулого року на Другому форумі Україна – Білорусь підписали угоду на постачання тролейбусів. Сума закупівлі склала 9 млн 323 тис. 806 євро. Якщо перевести цю суму в національну валюту, то за курсом 33,43 грн/1 євро станом на 20 жовтня 2020 р. це становить 311 млн 694,8 тис. грн. Тобто протягом 10 років ЖТТУ має сплачувати по щонайменше 31 млн грн для погашення позики. Плюс відсотки. З яких джерел підприємство зможе сплачувати за взятий кредит, запитуємо у посадовців Житомирської міської ради, яка виступає гарантом повернення позики:

- Піднімати вартість проїзду ні в якому разі ми не плануємо. На сьогодні у нас рухомий склад потребує значного капітального ремонту, – впевнений заступник мера Олександр Шевчук. – Повірте, щомісяця ми витрачаємо набагато більше коштів на ремонт старих тролейбусів, нам краще за рахунок того виплатити кредит за нову техніку.

Окрім цього, в умовах контракту зазначена загальна гарантія впродовж 24 місяців з дня приймання в експлуатацію без обмеження пробігу. Разом з тим на кузов та конструктивні елементи гарантія становить 12 років.

Лист ЖТТУ щодо китайських двигунів на усіх білоруських тролейбусах

Технічний представник постачальника має постійно перебувати протягом 6 місяців експлуатації тролейбусів. Термін експлуатації нових тролейбусів за умовами контракту має становити не менше 15 років, а пробіг – 820 тис. кілометрів. Перед постачанням кожен тролейбус має мати обкатку не менше 50 км. Також технічною документацією не передбачений автономний хід тролейбуса моделі 321 без контактної мережі.

Окремо слід зауважити, що сертифікати видані на виробника тролейбусів ТОВ «БКМ Україна». Сертифікацію проводила фірма з Чернігова – ТОВ «Автотехсервіс».

В усіх тролейбусах встановлені китайські двигуни виробництва DALIAN STRONG WORLD MOTOR CO., LTD. Постачальник підтвердив у офіційному листі, що на даний момент відсутні сервісні організації, які могли б здійснювати в подальшому технічне обслуговування двигунів після завершення гарантійного терміну експлуатації.

Однак у переліку рекомендованого обладнання для безперебійної роботи та обслуговування тролейбусів вказано досить багато інших позицій, виробниками яких є підприємства Росії.

Зокрема навіть для акумуляторних батарей слід використовувати комплекс Э-412 Ват «Новгородский завод ГАРО». Динамометр також російський – «Рос-Вес» з м. Санкт-Петербург. Ультразвуковий індикатор – виробництва ПКТ «Гранат» з м. Санкт-Петербург. Стенд для перевірки пневмообладнання К-245 – з Красноуфімського дослідно-експериментального заводу. Індикатор годинникового типу – «Красный инструментальшик», м. Кіров.

Більшість комплектів обладнання для обслуговування тролейбусів виробляється в Росії

- Справа в тому, що в даних тролейбусах немає вузлів та агрегатів. Це спеціально обговорювалось в контракті. Єдине, там мав стояти двигун російського виробництва, однак за нашими вимогами він був замінений на китайський агрегат. Інших там якихось вузлів і агрегатів російських немає. Поки тролейбуси перебувають на гарантії, будемо заключати договір з офіційним дилером «Бєлкомунмаш» в Україні – «Укрснабсервіс», який знаходиться в Одесі. Ми з ними заключаємо контракт, зараз уже є оголошення на «Prozorro» на проведення технічного обслуговування. Відповідно це платна послуга, але якщо якісь деталі виходять зі строю і це гарантійний випадок, то значить, що ці вузли, агрегати будуть поставлятися безкоштовно із заводу», – додатково повідомив Сергій Лазарєв.

Однак оригінальні білоруські тролейбуси пропонуються з чеськими двигунами Skoda 3450 та Skoda 7ML 3550 KI, які за параметрами та технічними характеристиками значно кращі за включені у поставку до українських міст. Саме в комплектації з чеськими двигунами білоруський виробник представляв тролейбус на виставках і, починаючи з 2015 року, пропонував на продаж в Україні.

Можна зробити висновок, що кінцева вартість тролейбусів є значно завищеною і призведе до переплат на десятки мільйонів гривень з міського бюджету на наступні 10 років. Водночас чи надовго китайські мотори і вузли, перевірку яких слід здійснювати на російських стендах, прослужать після завершення прописаного в договорі терміну, – гарантувати не зможе ніхто.

Тарас Боросовський

Підтримати

Коментарі

keyboard_arrow_up