Національна небезпека: що роблять проросійські ЗМІ та «1+1» в заборонених російських соцмережах

Національна небезпека: що роблять проросійські
ЗМІ та «1+1» в заборонених російських соцмережах

Пройшло чотири місяці відтоді, як з міркувань національної безпеки, Президент Петро Порошенко своїм указом заблокував в межах України низку російських Інтернет-ресурсів, серед яких опинилася й популярна до недавнього часу соціальна мережа
«ВКонтакте».

Нагадаємо, санкції проти РФ були затверджені рішенням СНБО і введені в дію 15 травня 2017 року указом Президента України.

А минулого тижня (7 вересня) під час виступу в Верховній Раді Президент України Петро Порошенко заявив, що в Україні буде і надалі знижуватися присутність російських соціальних мереж.

«Російські мережі були та залишаються інструментами спецоперацій російських спецслужб в неоголошеній війні проти України. Тому будемо і далі за ними пильно стежити і скорочувати їх присутність», – сказав Петро Порошенко.

Слова Президента підтверджуються статистикою. За даними досліджень Інтернет-асоціації України (ІнАУ), щомісячне охоплення соціальних мереж «ВКонтакте» в Україні скоротилося вдвічі – з 68% у травні до 35% у липні, а за станом на початок вересня показник упав нижче 30%.

«ВКонтакте», за даними за серпень компанії Gemius, все ще залишається в п'ятірці найбільш популярних сайтів з аудиторією 6,4 млн осіб (у Facebook – 10,2 млн), але ось-ось полишить топ-5.

За словами керівника практики Digital Influence агентства SPN Communication Ukraine Даніеля Лур’є, надалі ця тенденція триватиме, незважаючи на те, що більша частина українських користувачів навчилася обходити блокування.

«Хтось змінить комп'ютер, телефон і не схоче знову займатися налаштуваннями обходу блокування. Хтось просто відмовляється від «ВКонтакте», помітивши, що все навколишнє середовище вийшло з російських мереж. Причини будуть різні, але аудиторія продовжить відмовлятись від російських соцмереж», – прогнозує Даніель Лур’є.

З ним погоджується і медіаексперт Олександр Глущенко. «Використання VPN та інших послуг значно знижує швидкість соціальних мереж, тому й інтерес до них помітно знизився», – заявив Глущенко у недавньому коментарі газеті «Вести».

Керівник пабліку «Типовий Київ» у соцмережі «ВКонтакте» Юлія Кіндеєва каже, що за останні кілька місяців істотно знизилася якість аудиторії – люди менш активно реагують на публікації. «Підписники, яких більше цікавлять поточні проблеми, перейшли у Facebook», – констатує вона. А отже, мережа «ВКонтакте» вже випала з тренду.

Як раніше прогнозували експерти, великі українські компанії практично не постраждали від заборони соцмереж. Так, значна частина з них, розуміючи тенденцію зниження зацікавленості цільової аудиторії у «ВКонтакте», просто закрила свої офіційні акаунти в забороненій мережі та продовжила вести сторінки на інших майданчиках.

У їх числі – телеком-оператори «Київстар», Vodafone Україна та Lifecell, мережа гіпермаркетів «Епіцентр», Інтернет-магазин «Розетка» та багато інших. Державні пабліки також припинили активність.

«Великий бізнес нічого не втратив, тому що в основному пабліки в соціальних мережах ведуться більше для іміджу компанії, на відміну від малого та середнього бізнесу, де акцент робиться на прямі продажі через соцмережі», – зазначає керівник проекту «Київське публічне Агентство комунікацій / PR» Інна Ковальчук.

У першу чергу перерозподіл трафіку між соціальними мережами великих компаній збільшився на користь Facebook. Це можна прослідкувати на прикладі компанії Rozetka.ua, у якої раніше була найбільша серед українських компаній група у «ВКонтакте» (понад 824 тис. на момент закриття, 814 тис. – станом на кінець серпня). Так, на момент публікації указу про заборону російських соцмереж близько 45% трафіку з соцмереж на Rozetka.ua припадав на «ВКонтакте», тоді як на Facebook – лише 21,14%. Зараз же співвідношення становить 48,62% і 34,3% на користь Facebook. При цьому сторінка компанії в «ВКонтакте» фактично не активна, на ній час від часу з'являються заклики підписатися на сторінки в інших соцмережах.

Більшість інформаційних ресурсів, телеканалів також проголосили, що припиняють працювати в російських соцмережах і запросили аудиторію «ВКонтакте» перейти, наприклад, до Facebook. У низці пабликів є закріплений пост з інформацією про їхні адреси в інших соцмережах (наприклад, 24 канал, Espreso.tv, «Факти», СТБ, ICTV, «Новий» тощо).

У той же час деякі українські компанії з незрозумілих причин продовжують вести активність у «ВКонтакте» –  це, зокрема, медіа-ресурс проросійського олігарха-втікача Сергія Курченка «Корреспондент.net», телеканал «112» (за непідтвердженою інформацією належить оточенню екс-міністра МВС Віталія Захарченка), а також телеканали олігарха Ігоря Коломойського «1+1», «2+2», програма «ТСН» тощо.

І якщо мотиви проросійських ЗМІ не потребують пояснень, то причина такої пристрасті «патріотичних» телеканалів «1+1» і «2+2» до забороненої російської соцмережі – незрозуміла.

На думку голови Інтернет-асоціації України Олександра Федієнка, помічені в симпатії до «ВКонтакте» телеканали на базі забороненої соцмережі формують пул цільової аудиторії, яку згодом можна буде скеровувати у вигідних для власників медіа цілях, які будуть актуальніми, зокрема, напередодні виборів. І не завжди такі цілі будуть співпадати з вимогами національної безпеки.

«Телеканали, новинні стрічки, блоги є інструментом для соціальних мереж, інструментом для залучення користувачів на свою платформу», – каже Олександр Федієнко.

«1+1» досьогодні у «Вконтакте» присутній. Це може стати ризиком для інтересів інформаційної безпеки країни. Прекрасно відомо, що ФСБ активно використовує цю медиаплатформу для проведення інформаційної війни проти України», – такий коментар надав один зі співробітників СБУ.

У Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення погоджуються: ситуація з телеканалами та медіа загалом, що порушують вимоги законодавства, просто жахлива. Але не в компетенції цього відомства щось змінити.

Натомість голова СБУ Василь Грицак запевнив, що тримає руку на пульсі та володіє інформацією про медіа-групи, які ніяк не можуть позбутися присутності у «ВКонтакте».

«Нам треба задокументувати, а потім показати людям», – наголосив голова спецслужби.

 

0
0
0
0
Сьогодні у Житомирі Сьогодні у Житомирі
Від криміналу до культури: млявий прогрес житомирських медіа Від криміналу до культури: млявий прогрес житомирських медіа
«Дерибан» на будівництві житомирських амбулаторій «Дерибан» на будівництві житомирських амбулаторій Газове підприємство обходить заборони АМКУ Газове підприємство обходить заборони АМКУ На Житомирщини з’являться відкриті дані про комунальне майно На Житомирщини з’являться відкриті дані про комунальне майно Євроінтеграція оцінки впливу на довкілля: переваги та перспективи Євроінтеграція оцінки впливу на довкілля: переваги та перспективи
Коментарі
Найчастіше Найчастіше
keyboard_arrow_up