Що таке датчик колінвалу, як він ламається і як його перевірити самостійно (Новини компаній)

В автомобілі безліч всяких датчиків, але датчик положення колінчастого валу (ДПКВ) є одним із найважливіших. Він вимірює швидкість обертання колінвалу та передає цю інформацію на ЕБУ, який використовує її для контролю роботи двигуна та інших систем (запалювання, упорскування палива, охолодження та вихлопу)
Датчик колінвалу є необхідним компонентом системи керування двигуном, без нього автомобіль може працювати взагалі або працювати вкрай ненадійно. Тому необхідно стежити за станом та правильною роботою цього датчика і, якщо він потребує заміни, заздалегідь замовляти новий датчик колінвалу Сенс.

Які бувають датчики колінвалу та їх типові поломки
Існує кілька типів датчиків колінвалу, але найпоширенішими в сучасних автомобілях є магнітні датчики та датчики Холла.
- Магнітний датчик працює за принципом виявлення зміни магнітного поля навколо колінвалу. Він зазвичай розташовується поруч із зубчастим колесом, яке знаходиться на кінці валу. При обертанні колінвалу зубчасте колесо проходить повз датчик, змінюючи магнітне поле навколо нього і створюючи електричний імпульс, який датчик перетворює на сигнал для ЕБУ.
- Датчик Холла використовує ефект Холла, який полягає в тому, що за наявності магнітного поля у провідному матеріалі виникає електрична напруга. Датчик Холла зазвичай складається з магніту та датчика, розташованих на невеликій відстані один від одного. При обертанні колінвалу магніт проходить повз датчик, створюючи магнітне поле, яке в свою чергу викликає зміну напруги на датчику, і датчик генерує сигнал для ЕБУ.
Типові поломки таких датчиків спричиняють корозія, зношування, механічні пошкодження, забруднення або проблеми із проводкою. Якщо датчик несправний, автомобіль починає сигналізувати про це. Від банального Check Engine до повної зупинки двигуна без можливості його завести. Зазвичай проблеми з ДПКВ вказують втрата потужності і нерівна робота двигуна.
Самостійна діагностика ДПКВ
Розглянемо кілька методів, які допоможуть вам визначити, чи датчик колінвала працює належним чином:
- Перевірте підключення: переконайтеся, що всі контакти датчика коленвала добре з'єднані та не мають окислення. Це можна зробити за допомогою мультиметра, вимірюючи опір кожного контакту.
- Перевірте сигнал: за допомогою осцилографа або мультиметра можна перевірити, чи датчик колінвалу працює і передає він сигнал на ЕБУ. Для цього потрібно відключити датчик від ЕБУ та подати на нього зовнішнє живлення, потім за допомогою осцилографа або мультиметра можна виміряти сигнал на виході датчика.
- Перевірте опір: за допомогою мультиметра можна виміряти опір датчика коленвала. Якщо опір не відповідає зазначеному в технічному паспорті, датчик несправний і його потрібно замінити.
- Перевірте роботу датчика колінвалу на холостих оборотах: для цього потрібно відключити датчик від ЕБУ і запустити двигун. Якщо двигун працює стабільно, датчик працює належним чином. Якщо обороти тремтять або двигун працює нестійко, датчик несправний.
Датчик можна спробувати відремонтувати, якщо несправність викликана пошкодженням корпусу чи роз'єму або якщо несправний механізм створення сигналу. Однак, якщо несправність пов'язана з пошкодженням чутливого елемента (наприклад, магніту), датчик колінвалу слід замінити.