З підписанням Угоди про асоціацію Україна долучилася до численних європейських програм і мереж. Однією з найважливіших з них є Європейська мережа підприємств (ENN). Перед вітчизняним бізнесом відкриваються величезні можливості не лише зі знаходження партнерів у країнах ЄС, організації спільних зустрічей і партнерств. Мережа дозволяє трансфер (отримання) новітніх технологій і надає грантову допомогу на фінансування проектів кооперації в різних сферах.
Європейська мережа підприємств (англ. Enterprise Europe Network, EEN) – проект Європейського Союзу, що реалізується в рамках Програми ЄС з підвищення конкурентоспроможності малих та середніх підприємств «COSME». На період з 2014 до 2020 року загальний бюджет становить €2,3 млрд. Незважаючи на назву, EEN функціонує подібно глобальній мережі, що об'єднує близько 600 бізнес-асоціацій, торговельних палат і державних установ. Серед пріоритетів EEN слід виділити інтернаціоналізацію малого та середнього бізнесу (МСП) через пошук партнерів у 65 країнах світу. Комерціалізація інновацій – трансфер технологій, пошук інвестора чи партнера за кордоном для виведення на ринок нової технологічної продукції чи послуг, захист прав інтелектуальної власності.
На сьогодні мережа EEN налічує понад 2,5 млн організацій-учасників, представлених в 6 тис. технологічних напрямках і більше 10 тис. бізнесових профілях. Щороку відбувається понад 100 великих заходів і 18 тис. бізнес (B2B) зустрічей. Українським компаніям, націленим на міжнародну співпрацю та пошук партнерів в мережі, слід виконати лише дві умови. По-перше, звернутися до одного з партнерів консорціуму EEN-Ukraine, визначивши потрібний тип пропозиції (технологічна чи бізнес-пропозиція, технологічний чи бізнес-запит). Друга і остання умова – для розміщення заявки у системі EEN отримати взірець та надіслати заповнену англійською мовою форму одному з партнерів консорціуму.
Після проходження внутрішньої та зовнішньої оцінки експертів і, за потреби, внесення згідно з рекомендаціями експертів необхідних правок, пропозиція з’явиться на сайті EEN, залишаючись у відкритому доступі для перегляду в 65 країнах світу протягом 365 днів.
Актуальні контакти партнерів консорціуму EEN-Ukraine доступні на сайті Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. Окрім міністерства, до їх числа належать декілька наукових і громадських інституцій, головним чином представлених в столиці.
Оскільки з числа партнерів консорціуму EEN-Ukraine регіональним представництвом володіє лише торгово-промислова палата (ТПП) України, звернення щодо участі в програмі підприємств Житомирщини редакція адресувала місцевому відділенню палати.
– Це питання поки що розглядається, – пояснює Віце-Президент ТПП в Житомирській області Юлія Перепелиця. – На регіональному рівні процес відбувається паралельно. Активна участь в роботі мережі та започаткування проектів технічної допомоги на центральному рівні не означає автоматичне перенесення їх на місцевий рівень. Можливості в ТПП України вони більші. Житомирська ТПП, спільно з облдержадміністрацією, розглядає впровадження проекту в межах цієї програми. Поки кроки до кінця не зроблені, і ми знаходимось на підготовчому етапі.
Зі слів Юлії Перепелиці, місцева палата не є партнером мережі і підприємства, зацікавлені в співпраці мають звертатися в центральний апарат ТПП. Наразі Житомирська ТПП працює над власним проектом, до якого планують долучити європейських партнерів та обласне управління економіки. За більш детальною інформацією та власним баченням впровадження європейських проектів підтримки МСБ нам порадили звернутися безпосередньо до керівника управління Олексія Шатила.
Однак жодної конкретики з вуст посадовця ми так і не дізналися. Фактично навіть його позицію як очільника профільного управління також не змогли почути. Наше спілкування з секретарем дозволило впевнитись в незмінній «заскорузлості» бюрократичної системи управління економіки та торгівлі Житомирської ОДА. На початку декілька хвилин довелось пояснювати, чому з питань європейської співпраці очікуємо відповіді саме від управління економіки, домовившись щодо уточнення всіх питань впродовж дня.
– Я не встигла з’ясувати. Передзвоніть пізніше, – чуємо відповідь наступного дня. – Я сижу в приймальнє, панімаєтє. Я буду с Вами разговаривать?! Я предмету цього не з’ясувала. І взагалі: в мене є своя робота. Вам нема що робить, телефонуєте мені, не знаєте, що Ви хочете…
З подібним ставленням до роботи навряд чи варто розраховувати на європейську співпрацю в стінах державної структури.
Не втрачаючи надію дізнатися більше, відшукуємо необхідні контакти. Упродовж години без жодних перешкод зв’язуємось з одним із партнерів програми – Торгово-промисловою палатою України. Очільник спеціального відділу реалізації проектів COSME Євгеній Куруленко люб’язно погодився поетапно все детально роз’яснити.
– Для наглядності слід розподілити послуги ENN на дві фази: організаційну та інформаційну. Завдяки першій, компанія може прийняти участь в діловому візиті (company mission). Це коли представники ділових кіл України відвідують спеціальні заходи за кордоном. Чи навпаки – міжнародні та європейські компанії з різних секторів економіки приїжджають в Україну, де запрошуються вітчизняні підприємства для становлення ділових контактів (B2B).
– Якщо ж компанія планує знайти партнера в країнах ЄС, вона має заповнити власний профайл, – продовжує Євгеній Куруленко. – Тобто це лист форматом сторінки, де Ви розміщуєте інформацію стосовно своєї компанії, скільки років працюєте, сфері діяльності тощо. Далі ми її публікуємо у системі.
Наступною фазою є інформаційна. Наприклад, підприємство хоче знайти кошти на реалізацію певного проекту. Програма COSME має не один ресурс для фінансування. Це й фонди та декілька спеціалізованих програм. І компанія через представника ENN надає запит на пошук відповідного фінансування. Тобто консультанту необхідно підібрати 2-3 програми, на які компанія може подати заявку та на рівних засадах прийняти участь в конкурсі. Скористатися можливостями в праві представники будь-якої сфери, від сільського господарства та зеленого туризму й завершуючи оборонною промисловістю та ІТ.
– Для нас немає жодних обмежень по напрямку роботи, – стверджує керівник відділу ТПП України. – До того ж оплачує перелічені організаційні та інформаційні послуги європейська сторона. Тому з компанії не стягується жодної плати. Зараз проходить процес оформлення такої заявки підприємство, яке постачало телевізори в зону АТО. Заявник самостійно визначає форму співпраці. Це може бути спільне підприємство або ж трансфер (передача чи продаж) технології.
Однак на пряме фінансування з фондів ЄС вітчизняним підприємствам поки не варто розраховувати. Україна досі не підписала фінансову частину COSME. Практично в кожній європейській країні на регіональному рівні існують 5-6 фондів розвитку, головним чином націлених на малий та середній бізнес. До того ж кошти, що надають Європейський інвестиційний фонд (EIF) та Європейський інвестиційний фонд (EIB), також недоступні для українських компаній.
Тому величезне значення має можливість віднайти європейську компанію, в партнерстві з якою вдасться повноцінно реалізувати намічену співпрацю. Принагідно в ТПП України за адресою: м. Київ, вул. Велика Житомирська, 33 для усіх зацікавлених 30 листопада відбудеться безкоштовний воркшоп щодо роботи з системою EEN та її можливостей для українського бізнесу.
Тарас Боросовський
Ця публікація була підготовлена в рамках проекту "Просування реформ в регіони" за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю автора і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.
№ 13 від 3 квітня 2024
Читати номер
Игорь Макар
Ванда Юськив reply Игорь Макар