Основа стратегії України та країн ЄС - енергоефективність та енергонезалежність

Основа стратегії України та країн ЄС - енергоефективність та енергонезалежність

Зближення України та ЄС вимагає спільних кроків задля боротьби з російським вторгненням. Єврокомісія запроваджує ряд кроків для розвитку альтернативної енергетики та енергозбереження та зменшення залежності від російського газу, що є актуальними і для українських громад.

Тотальна енергоефективність

У світлі вторгнення Росії в Україну сформувалися нові реалії геополітичного та енергетичного ринку, які вимагають від Європи різкого прискорення переходу на чисту енергетику та підвищення енергетичної незалежності кожної з країн від ненадійних постачальників та нестабільних викопних палив. 85% європейців вважають, що ЄС має якомога швидше зменшити залежність від російського газу та нафти, щоб підтримати Україну. Завдячуючи спільним зусиллями досягти цього вдасться швидше. REPowerEU – це план Європейської комісії зробити Європу незалежною від російського викопного палива задовго до 2030 року. Ним передбачена низка заходів з підвищення стійкості енергетичної системи всього ЄС.

Зокрема REPowerEU пришвидшить зелений перехід і стимулюватиме великі інвестиції у відновлювані джерела енергії. Відновлювані джерела енергії є найдешевшою та найчистішою енергією, яку можна виробляти всередині країни, зменшуючи потребу країн в імпорті енергії. Комісія пропонує збільшити ціль ЄС до 2030 року щодо відновлюваних джерел енергії з нинішніх 40% до 45% . План REPowerEU дозволить довести загальні потужності виробництва відновлюваної енергії до 1236 ГВт до 2030 року в порівнянні з 1067 ГВт до 2030 року.

Стратегія ЄС щодо сонячної енергії сприятиме поширенню фотоелектричної енергії. У рамках плану REPowerEU ця стратегія має на меті до 2025 року ввести в експлуатацію понад 320 ГВт сонячної фотоелектричної електростанції, що вдвічі перевищує сьогоднішній рівень, і майже 600 ГВт до 2030 року. Ці додаткові потужності, завантажені на початку, витісняють споживання 9 млрд кубометрів природного газу на рік. до 2027 року.

ЄС спільно з міжнародними партнерами націлений на пошук альтернативних джерел енергії. У найближчій перспективі запланований перехід на альтернативні поставки газу, нафти та вугілля та використання у майбутньому відновлюваного водню. Також промисловості та транспорту буде надана можливість швидше замінити викопне паливо, зменшивши викиди та залежність.

Найбільше скорочення газу, майже на 22 мільярди кубометрів, можливо досягти в сфері неметалевих корисних копалин, випуску цементу, скла та кераміки, виробництва хімічних речовин та нафтопереробних заводів. Очікується, що до 2030 року близько 30% виробництва первинної сталі в ЄС буде декарбонізовано на основі відновлюваного водню. Промисловий сектор також відіграватиме ключову роль у нарощуванні виробництва обладнання та компонентів, необхідних для швидкої трансформації нашої енергетичної системи.

Якщо кожен європеєць та європейська компанія зробить невеликі зміни в поведінці це дозволить значно заощадити енергію. Разом із заходами з енергоефективності, наші індивідуальні дії позитивно вплинуть на ціни – безпосередньо знизять наші рахунки за електроенергію, зроблять нашу економіку більш стійкою та прискорять перехід до чистої енергії в ЄС.

Єврокомісія надаватиме громадянам цільову інформацію та допомогти їм в усвідомленому виборі енергоефективних заходів. Серед способів скорочення споживання енергії в нашому повсякденному житті є зниження температури опалення та зменшення потреби в кондиціонері, більш раціональне використання побутової техніки, перехід на громадський транспорт та активну мобільність.

 

Технології майбутнього

Щоб позбутись залежності від російських нафти та газу в Німеччині представили цілу низку заходів. Широка кампанія з підвищення обізнаності громадян та бізнесу має на меті знизити споживання енергії та підвищити енергоефективність, висвітлюючи заходи з низькими інвестиціями, такі як розумні термостати та гідравлічне балансування.

З внесення змін до Закону про енергетику будівель (GEG) стандарт ефективності KfW 55 стане обов’язковим для нових будівель з 1 січня 2023 року. Рівень ефективності будинків вимірюється відповідно до чинного нового будівельного стандарту - еталонної будівлі відповідно до Закону про енергетику будівель (GEG). У порівнянні з ним будинок KfW 55 на 45 відсотків економніший. Тобто в усіх новобудовах в Німеччині потреба в енергії має становити не більше 55% нової будівлі GEG.

Анонсовано збільшення субсидій у федеральній програмі стимулювання енергоефективних будівель. Масштабний «наступ теплових насосів» буде розпочато для приватних домогосподарств, торговців та промисловості із заміною котлів, яким більше 20 років, та оптимізацією існуючих заходів із заміни газових котлів. Уряд Німеччини пообіцяв забезпечити належне фінансування програм і уникнення припинення субсидій. В пріоритеті ремонту будуть особливо неефективні будівлі, котрих доволі багато в країні.
 

Одним з успішно реконструйованих був багатоквартирних будинок в невеличкому містечку Ланген. У зведеному ще 1957 році житлі утеплили фасади, цокольний поверх та дах, встановили нові вікна та нову систему опалення.

Окрему увагу приділили  встановленню вентиляційних систем з рекуперацією тепла. Вентиляційні установки встановили прямо в зовнішню стіну, виключивши потребу в прокладанні додаткових вентиляційних каналів. Під час роботи пристрою використане повітря видаляється назовні протягом 50 секунд, передаючи тепло на алюмінієвий теплообмінник всередині пристрою. Через 50 секунд вентилятор змінює напрямок обертання - і свіже повітря подається всередину житла, поглинаючи теплову енергію від теплообмінника.

Усі старі системи газового опалення були демонтовані, а в підвалі встановлено нову систему центрального опалення. "На жаль, нам довелося перейти на газовий котел, і ми не могли використовувати тепловий насос", - каже Матіас Вебер, технічний експерт кооперативу. «У нас у Лангені є проблема, яка полягає в тому, що частина енергосистеми застаріває і тому не підходить для більших навантажень. В принципі, однак, ми перевіряємо кожен проект, щоб побачити, чи можна використовувати тепловий насос для опалення.

Концепція теплообміну в блоках дозволяє індивідуально керувати опаленням через радіатори, використовувати питну або гарячу воду за потребою та точно реєструвати споживання для кожної квартири. Тому домашня станція є особливо гігієнічним та ефективним рішенням, оскільки гаряча вода не зберігається централізовано у підвалі та не транспортується по довгих ланцюгах, а нагрівається децентралізовано у квартирі, коли це дійсно необхідно.

Новою вимогою до всіх нових систем опалення встановлена необхідність у використанні 65 % відновлюваної енергії з 1 січня 2024 року замість 2025 року. Запроваджується муніципальне теплове планування як інструмент координації місцевого та ефективного використання тепла. До 2030 року в Німеччині визначено досягти 50 % кліматично нейтрального тепла в мережах централізованого теплопостачання та сприяти інтеграції відпрацьованого тепла в такі мережі.

Для досягнення Німеччиною амбітних цілей з декарбонізації необхідний водень без викидів СО2 – зелений водень. Як сировину водень вже широко застосовують у хімічній промисловості, де він є основою для багатьох різних вторинних продуктів як-от аміак, метанол або пластмаси. Разом з тим він слугує як енергоносієм, так і сховищем енергії в хімічній формі.

Власні водневі стратегії у 2020 році прийняли уряди Німеччини та Нідерландів. Нещодавно це зробив й Австрійський уряд, прагнучі до значно потужного електролізу, заміни викопного водню до 2030 року та жорсткого визначення пріоритетів використання.

З цією метою австрійський уряд оцінив можливі види використання водню від неефективних до пріоритетних. Першочерговим вважається використання  водню зокрема при виробництві сталі. Водночас австрійський уряд вважає «неефективними» водневі автомобілі, середні великовантажні вантажівки та для обігріву громадських будівель.

- У випадку з автомобілями, електронні автомобілі взяли верх. Ми можемо опалювати квартири та будинки набагато ефективніше іншими способами. Тому ми не будемо використовувати зелений водень на цих напрямках, – пояснила Міністр клімату Австрії Леонора Гевесслер.

Міністр клімату Австрії Леонора Гевесслер

Виробничі потужності для виробництва зеленого водню, які будуть розщеплювати воду на кисень і молекули водню за допомогою відновлюваної електроенергії, отримають 40 мільйонів євро на рік державного фінансування. З огляду на загальну мету Австрії щодо кліматичної нейтральності в 2040 році, уряд хоче, щоб 80% водню, що використовується в 2030 році, було «кліматично нейтральним».

- Ми хочемо до 2030 року замінити 80% споживання викопного водню в промисловості кліматично нейтральним воднем, – зазначив міністр економіки Австрії Мартін Кочер.

Навіть у 2030 році доступність водню в країні буде досить обмеженою. Австрійський уряд планує створити електролізер потужністю 1 гігават до 2030 року. Це дасть близько 4 терават-годин (ТВт-год) водню, що покриватиме близько 10% від споживання електроенергії в країні в 2021 році. Торік Австрія спожила 64,6 ТВт-год електроенергії.

 

Перше еко-місто України

Житомир першим з українських міст визначив стратегію свого розвитку як еко-міста із кліматично збалансованою інфраструктурою. Мета міста в енергетичній сфері: Житомир – місто, що має нульовий баланс споживання традиційних (викопних) видів палива. Місто затвердило План дій зі сталого енергетичного розвитку міста Житомира на період 2015 - 2024 роки. Місцева адміністрація розпочала роботу над адаптацією Плану дій згідно нових вимог Європейської Комісії та адаптувати План дій на період до 2030, визначити нові цілі по скороченню СО2 (не менше ніж на 30% до 2030 року), включити в План дій додаткові заходи із захисту клімату.

Загальна вартість проектів та заходів на фінансування на енергоефективні заходи (заходи, що спрямовані на скорочення викидів СО2) Плану становить 210,4 млн. євро. Станом на листопад 2017 року Житомир має уклав контрактів з міжнародними фінансовими організаціями, грантовими фондами та проектами технічної допомоги на суму більше 75,0 млн. євро. Крім цього в процесі підготовки до впровадження проекти на суму більше 100,0 млн. євро. Партнерами міста є: Міжнародний банк реконструкції та розвитку; Європейський банк реконструкції та розвитку; Фонд чистих технологій; Східноєвропейський фонд з енергоефективності та довкілля Е5Р; Державний секретаріат з економічних питань Швейцарської Конфедерації; Північна Екологічна Фінансова Корпорація НЕФКО; Шведська агенція з міжнародного співробітництва та розвитку SIDA; Уряд Німеччини; Глобальний екологічний фонд GEF; Програма Організації Об’єднаних Націй в Україні та інші.

Останній рік став прикладом успішної реалізації Плану. Жителі 73-ох багатоквартирних будинків у Житомирі відтепер отримуватимуть тепло від нової когенераційної станції, яка працюватиме на відходах деревообробної промисловості. Це перше комплексне рішення такого масштабу в Україні та дозволить замістити до 6,4 млн м3 природного газу в рік.

- Ми хотіли у Житомирі зробити перший проєкт, бо чітко розуміємо - Україна абсолютно може  відмовитися від газу, як, наприклад, відмовилися у місті Каунас, де 95% тепла  у квартирах мешканців саме за рахунок таких ТЕЦ. Газ вже давно перетворився на політику і на інструмент тієї ж гібридної війни, - каже Житомирський міський голова Сергій Сухомлин.

Котельня працюватиме на місцевому альтернативному виді палива – трісці деревини та інших відходах деревообробної промисловості. Потужність ТЕЦ до 1,2 МВт електричної та 7,1 МВт теплової енергії.

- Завдяки підтримці SECO ми підписуємо новий контракт з австрійською компанією на будівництво в Житомирі ще однієї ТЕЦ. У планах ще чотири таких котельні, які нам забезпечать 70%  відходу від газу. Після цього ще один проєкт – будівництво ТЕЦ, яка працюватиме на RDF. Таким чином ми можемо на 90-95% відмовитися від газу в балансі нашого «Теплокомуненерго», - додав міський голова.

Співвласники ОСББ “Київська 47” вирішили реалізувати такі енергоефективні заходи:  теплоізоляція та заміна трубопроводів системи внутрішнього теплопостачання в неопалювальних приміщеннях; утеплення зовнішніх стін будинку і комплекс робіт із теплоізоляції та облаштування опалювальних та неопалюваних горищ (технічних поверхів) та дахів. На кожну квартиру вартість заходів становить 366,07 грн/м2 і заявлене річне скорочення викидів складе 135,6 тон/рік.

При загальній вартості проекту в 6,9 млн грн, грантом за програмою «Енергодім» покривається 4,8 млн грн та Житомирська міська рада відшкодовує відсотки за кредитом. З 27 проектів за програмою “Енергодім”, які реалізується в Житомирській області, 19 з них - у місті Житомир.

Результат втілення програм енергоефективності можна побачити і в будинку №39 на проспекті Незалежності. У багатоповерхівці, де розташовані 142 квартири, взяли кредит на 700 тисяч гривень і утеплили весь будинок. З настанням опалювального сезону мешканці побачили, що економлять вдвічі більше від сусіднього будинку, зведеного за таким же проєктом.

У нас встановлений індивідуальний тепловий пункт – за рахунок цього ми маємо хорошу економію. Минулоріч максимальна оплата за тепло у трикімнатній квартирі площею 65 квадратних метрів складала 1250 гривень. А бувало таке, що приходили ще менші суми – і 900 гривень, і тисяча, - розповідає голова ОСББ «Джерело 39» Михайло Сета

Завдячуючи енергоефективній модернізації Україні вдасться зменшити власні потреби в постачанні блакитного палива, збільшивши разом з іншими країнами Європейського Союзу енергетичну незалежність від постачань з країни-агресора.

Коментарі

keyboard_arrow_up