Європейські зміни в законодавстві про медіа

Європейські зміни в законодавстві про медіа

Захист інформаційного простору набуває особливого значення для безпеки держави. В той час як в Україні прийняли новий закон про медіа,  Єврокомісія затвердила засади вільних засобів масової інформації в ЄС.

- Підготовлений оновлений текст, який два роки пролежав без руху, практично за два місяці. В тому числі, із врахуванням викликів, пов’язаних з війною та необхідністю більш системно протистояти окупантам, - коментує нещодавні зміни член Національної ради з питань телебачення та радіомовлення Олександр Бурмагін.

З прийняттям нового закону «Про медіа» процедури отримання дозвільних документів стануть простішими та більш прозорими. Вирішиться питання з регуляцією серед онлайн медіа, але при цьому реєстрація буде добровільною. Працівники зареєстрованих онлайн медіа нарешті отримають статус журналістів та всі відповідні гарантії. Водночас система санкцій стане більш зрозумілою і справедливою.

Особливо важливою складової змін є встановлення якісного законодавчого підґрунтя для розвитку мовлення громад та місцевих публічних аудіовізуальних медіа. Попри критичні зауваження законопроєкт не передбачає зменшення квот на українську мову в ефірі. Так само не скасовується обмеження на гастрольні заходи росіян і залишається незмінною заборона на російську музику відповідно до вимог Закону «Про культуру».

З системним оновленням давно морально застарілого медійного посилить свій рух України в бік ЄС та підтвердить статус кандидата в члени євросоюзу. До запропонованих нововведень важливим є також заборона медіа держави-окупанта, чітка процедура формування чорних списків та запровадження механізму боротьби з ворожими ОТТ-сервісами.

 

Оплот демократії

Важливість законодавчого забезпечення свободи медіа є визначальним для розвитку всього Європейського Союзу. Незалежні медіа є громадським сторожем, ключовою опорою демократії, а також важливою та динамічною частиною європейської економіки. Вони мають вирішальне значення для формування публічної сфери, формування громадської думки та притягнення до відповідальності тих, хто має владу.

Водночас у ЄС спостерігаються дедалі тривожні тенденції. Комісія уважно стежила за всіма цими подіями за допомогою звіту про верховенство права та інших інструментів, таких як моніторинг плюралізму медіа. Виклики, визначені в попередніх звітах про верховенство права, призвели до кількох ініціатив ЄС, включаючи рекомендацію щодо безпеки журналістів і заходів щодо розгляду зловживань проти участі громадськості (SLAPP).

Європейський закон про свободу ЗМІ оголосила Урсула Фон дер Ляєн у її зверненні про стан справ в ЄС у 2021 році. Він спирається на звіти Комісії про верховенство права та переглянуту Директиву про аудіовізуальні медіа-послуги, яка передбачає узгодження національного законодавства щодо аудіовізуальних медіа на рівні ЄС. Закон також базується на Законі про цифрові послуги (DSA) і Законі про цифрові ринки (DMA), а також на новому Кодексі практики щодо дезінформації. Це частина зусиль ЄС із сприяння участі в демократії, боротьби з дезінформацією та підтримки свободи та плюралізму ЗМІ, як зазначено в Європейському плані дій щодо демократії. Ця пропозиція доповнює нещодавно ухвалену Рекомендацію щодо захисту, безпеки та розширення можливостей журналістів і Директиву щодо захисту журналістів і правозахисників від зловживання судовими процесами (пакет проти SLAPP). Закон про свободу медіа також працює в парі з ініціативами, пов’язаними з життєздатністю, стійкістю та цифровою трансформацією медіа-сектору, прийнятими відповідно до Плану дій у сфері ЗМІ та аудіовізуальних засобів та переглянутих правил щодо авторського права. Пропозиція ґрунтується на широких консультаціях із зацікавленими сторонами, включно з громадськістю.

 

Свобода ЗМІ в ЄС

Російська агресія змусила країни Європи також звернути увагу на власне медіа середовище. В результаті 16 вересня 2022 року Єврокомісія прийняла Європейський акт про свободу ЗМІ, новий набір правил для захисту незалежності медіа в країнах Євросоюзу.

- Протягом останніх років ми спостерігали різні форми тиску на ЗМІ. Настав час діяти. Нам потрібно встановити чіткі принципи: за жодним журналістом не можна шпигувати через його роботу; жодне суспільне ЗМІ не повинно перетворюватися на канал пропаганди. Це те, що ми пропонуємо сьогодні вперше: спільні гарантії захисту свободи ЗМІ та плюралізму в ЄС, - зазначила Віце-президент з питань цінностей і прозорості Вера Йоурова.

Запропонований Регламент включає, серед іншого, гарантії захисту від політичного тиску на редакції та проти стеження. Акцентується увага на прозорості медіавласності та розподілу державної реклами, захисту незалежності редакторів і розкриття конфлікту інтересів, незалежності та стабільному фінансуванні суспільних ЗМІ.

Нарешті буде вирішене питання концентрації засобів масової інформації та утворена нова незалежна Європейська рада з медіа-послуг. Єврокомісія також ухвалила додаткову Рекомендацію щодо заохочення внутрішніх гарантій редакційної незалежності.

Комісар з питань внутрішнього ринку Тьєррі Бретон впевнений, що медіакомпанії відіграють життєво важливу роль, але стикаються з падінням доходів, загрозами свободі та плюралізму ЗМІ, появою дуже великих онлайн-платформ і мозаїкою різних національних правил. Європейський закон про свободу ЗМІ забезпечує загальні гарантії на рівні ЄС, щоб гарантувати плюралізм голосів і можливість роботи наших ЗМІ без будь-якого втручання, будь то приватні чи державні.

Європейський закон про свободу медіа гарантує, що ЗМІ – державні та приватні – зможуть легше працювати через кордони на внутрішньому ринку ЄС, без надмірного тиску та з урахуванням цифрової трансформації медіа-простору.

Незалежні суспільні медіа – там, де існують суспільні медіа, їхнє фінансування має бути достатнім і стабільним, щоб забезпечити редакційну незалежність. Керівник і керівна рада суспільних ЗМІ мають призначатися прозоро, відкрито та недискримінаційно. Провайдери суспільних ЗМІ повинні надавати безліч інформації та думок у неупереджений спосіб відповідно до своєї місії надання суспільних послуг.

Регламент вимагатиме від держав-членів поважати ефективну редакційну свободу постачальників медіа-послуг і покращувати захист журналістських джерел. Крім того, провайдери медіа-послуг повинні будуть забезпечити прозорість власності шляхом публічного оприлюднення такої інформації та вжити заходів з метою гарантування незалежності окремих редакційних рішень.

В Рекомендаціях зібрані найкращі практики сприяння редакційній незалежності та більшій прозорості власності. В цьому документі міститься інструментарій добровільних заходів для медіакомпаній - від умов для незалежного створення редакційного контенту до стратегій для довгострокової стабільної діяльності ЗМІ.

Комісія пропонує створити нову незалежну Європейську раду з медіа-послуг, яка складатиметься з національних медіа-органів. Рада сприятиме ефективному та послідовному застосуванню законодавства ЄС про ЗМІ, зокрема, допомагаючи Комісії у підготовці керівних принципів щодо питань регулювання ЗМІ. Також видаватимуться висновки щодо національних заходів і рішень, що впливають на медіаринки та концентрацію медіаринків.

Рада також координуватиме національні регулятивні заходи щодо ЗМІ поза межами ЄС, які становлять загрозу громадській безпеці, щоб гарантувати, що ці ЗМІ не обходять чинні правила ЄС. Рада також налагоджує структурований діалог між дуже великими онлайн-платформами та медіа-сектором для сприяння доступу до різноманітних медіа-пропозицій і моніторингу відповідності платформ ініціативам саморегулювання, таким як Кодекс практики ЄС щодо дезінформації.

Тепер Європейський парламент і держави-члени мають обговорити пропозицію Комісії щодо Регламенту за звичайною законодавчою процедурою. Після прийняття він буде безпосередньо застосовний у всьому Європейському Союзі. Комісія заохочуватиме обговорення, зокрема в рамках Європейського форуму новинних медіа, щодо добровільних дій медіакомпаній, пов’язаних із супровідною Рекомендацією.

Ухвалення парламентом України нового закону про медіа дозволить виконати взяті нашою державою зобов'язання з гармонізації вітчизняного законодавства до європейських стандартів. 

 

 

 

Коментарі

keyboard_arrow_up