Наразі в Україні більше мільйона онкохворих. Однією з причин цього жахливого захворювання є куріння. За статистикою 21% смертей від раку спричиненні саме вживанням тютюну. Підписана угода з Європейським Союзом зобов’язує Україну наблизити законодавство до європейських правил поведінки виробників та продавців на ринку тютюнових виробів задля захисту здоров’я громадян
Наталія Іжицька
В Україні 35,9% чоловіків та 7,0% жінок не можуть обійтися від щоденної згубної звички. Мова йде про 7,2 млн курців. Проведені дослідження говорять, що близько 90% людей починають курити в молодому віці. Звідси не можливість самостійно позбутися цієї шкідливої звички серед тих, хто почав вживати тютюнові вироби до 18 років. Лікарі переконують, що шанси на довге життя збільшуються на 80-90% для курців, яким все ж вдається обходитися без цигарок.
Заблоковані реформи
Україна зобов’язалася виконати положення Європейського Союзу та наблизити своє законодавство до європейський норм. один з головних пріоритетів політики громадського здоров’я Євросоюзу – протидія поширенню куріння та посилений контроль за виробництвом тютюнових виробів.
Однак майже відразу перед Україною постала дилема: в Угоді про асоціацію зазначена Директива 2001/37/ЄС, однак з 2016 року в Європі запровадили вже нову. Поки Україна узгоджувала виконання Угоди про асоціацію, набувала чинності директива 2014/40/ЄС. Тому уряду довелося прийняти рішення про необхідність прийняти нову директиву. Це пояснюється й тим, що в директиві від 2001 року норми значно гірші за нині діючі в Україні.
- Ми фактично погіршували б власне законодавство, якби імплементували 37 директиву. Це не зовсім логічно для нас імплементовувати стару директиву, адже потім потрібно було б нову імплементувати. Враховуючи те, що наш парламент й досі не спромігся підтримати нову директиву, це була б марна трата сил та ресурсів, - пояснює виконавчий директор ГО «Життя» Лілія Олефір.
Отож, Україна зобов’язана виконати дві директиви: Директиву 2014/40/ЄС та Директиву №2003/33/ЄС. У Директиві №2003/33/ЄС прописані лише норми, які стосуються тютюнових обмежень по рекламі.
У директиві містяться нові для нашої країни положення про регулювання електронних сигарет, про додаткові попередження на пачках, відповідне маркування, обмеження щодо маркетингу, регулювання трав’яних сумішей, реклами в інтернеті та інші обмеження.
Законопроект про внесення змін в закони від шкідливого впливу тютюну зареєстрований ще в 2015 році. В документі, що отримав №2820, відображаються основні положення євроінтеграції у сфері захисту здоров’я. У ньому містяться багато положень та норм Директиви 2014/40/ЄС. Проте далеко не всі.
У даному законопроекті чітко виписана відповідальність за порушення закону. До прикладу, в разі роздрібного продажу без медичних попереджень тютюнових виробів, трав’яних виробів для куріння або електронних сигарет і заправних контейнерів, штраф для порушників складе від 5 тис. грн. до 10 тис. грн. За виробництво та введення в обіг на території України тютюнових виробів з характерним смаком чи з забороненими добавками штраф становитиме від 50 тис. грн до 200 тис. грн.
Підвищення акцизів
Країна взяла на себе зобов’язання вирівняти ставки акцизів аби привести їх до мінімального рівня Європейського Союзу. Наразі, в Україні в середньому акциз на 1000 штук сигарет близько 30 євро. Мінімальний рівень цієї акцизної ставки в країнах ЄС складає 90 євро. Для досягнення даного мінімального рівня Україна має затвердити Директиву 2011/64/ЄС.
У 2017 році вітчизняний уряд та парламент розробили відповідний план підвищення акцизів на тютюнові вироби. Пізніше його прийняли як закон і запровадили в дію. В документі йдеться про поетапне підвищення акцизів впродовж наступних семи років. Починаючи з 2018 року, ставку акцизів підняли майже на 30%. З січня поточного року акциз зріс на 20%, а в липні додатково зросте ще на 9 %. До 2024 року ставки акцизу щороку зростання складатиме по 20%.
- Крім того, цілком можливо, що уряд і парламент будуть додатково розглядати питання індексації активних ставок. Під цим мається на увазі врахування рівня інфляції і власне додавання цього рівня індексації до того відсотку, який вже передбачений. З виконанням цієї директиви посадовці впоралися набагато ліпше ніж з Директивою 2014/40/ЄС, - зазначає експертка.
За сьогоднішніми розрахунками експертів, навіть за рахунок такого підвищення цілком вірогідно, що до 2024-2025 року Україна навряд чи досягне рівня ЄС. І на додаткових захист і посилення відповідальності виробників тютюнових виробів в черговий раз доведеться зачекати.
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 13 від 3 квітня 2024
Читати номер