Підписавши Угоду про асоціацію, Україна взяла на себе зобов’язання привести законодавство в сфері охорони довкілля у відповідність до вимог Європейського союзу
Це торкнулося й інтеграції оцінки впливу на довкілля, яка безпосередньо стосується кожного громадянина України. Адже європейська модель гарантує запобігання негативного впливу на життєдіяльність та здоров’я людини від об’єктів господарської діяльності. Також дані заходи спрямовані на збереження природних багатств, забезпечення охорони навколишнього середовища, екологічної безпеки та створення сприятливих умов для життя суспільства шляхом детального врахування всіх плюсів і мінусів господарської діяльності.
Для прикладу, раніше при екологічно небезпечному будівництві часто ігнорувалися норми, прописані на законодавчому рівні. На думку громадськості взагалі не звертали уваги або ж обмежувалися формальними слуханнями. Нова європейська модель оцінки впливу на довкілля має на меті кардинально змінити ситуацію, дозволяючи громадськості брати активну участь та робити зауваження навіть на етапі планування.
Суть оцінки впливу на довкілля
Для виконання міжнародних зобов’язань Верховна Рада України у травні 2017 р. ухвалила закон «Про оцінку впливу на довкілля», який вводиться в дію з грудня 2017 року. Європейська модель процедури оцінки впливу на довкілля замінила екологічну експертизу. Щоб краще розібратися у суті та перспективах закону, ми поспілкувалися із заступником начальника управління екології та природних ресурсів Житомирської обласної державної адміністрації, начальником відділу оцінки впливу на довкілля Миколою Миколайовичем Семенюком.
Значною перевагою нового закону є оцінка наслідків для довкілля і здоров’я людини, а також чіткий перелік видів діяльності, які повинні зробити оцінку впливу на довкілля.
Варто також зазначити, що відповідно до закону розробляються заходи, спрямовані на запобігання, відвернення та уникнення негативного впливу на довкілля планової діяльності.
Ще одна перевага нового закону – гарантія прозорої процедури участі громадськості та інших зацікавлених спілок у процесі оцінки впливу на довкілля. Громадськість має бути забезпечена безкоштовним доступом до всієї інформації, що стосується планової діяльності та громадського обговорення. Враховуючи все вищесказане, було створено Єдиний загальнодоступний реєстр з оцінки впливу на навколишнє середовище. У даному реєстрі громадськість може ознайомитися з відповідним законодавством, необхідною інформацією та довідковими матеріалами стосовно процедури оцінки впливу на довкілля.
- Єдиний реєстр з оцінки впливу на навколишнє середовище доступний для кожного бажаючого громадянина та суб’єкта господарської діяльності. Ним користуватися доволі зручно, там розміщена вся інформація та висновки з оцінки впливу на довкілля, - запевняє начальник відділу оцінки впливу на довкілля.
У майбутньому Закон «Про оцінку впливу на довкілля» дозволить забезпечити прозорість прийняття рішень, уникнути невиправданих витрат у процесі реалізації інвестиційних проектів, запобігти корупції в процесі прийняття рішень та виконати зобов’язання України в рамках міжнародного права.
Процес проведення оцінки впливу
Процес здійснення оцінки впливу на довкілля доволі клопіткий. Він займає чимало зусиль та часу. На першому етапі суб’єкт господарювання має подати повідомлення про плановану діяльність, після цього дане повідомлення потрібно оприлюднити.
Протягом 20 днів з моменту опублікування суб’єктом господарювання повідомлення громадяни мають право робити зауваження та пропозиції до планованої діяльності та рівня деталізації інформації. Після цього уповноважений орган надає умови щодо дослідження та рівня деталізації інформації, що потім включається до звіту про оцінку впливу на довкілля.
Наступний етап – це підготовка суб’єктом господарювання самого звіту з оцінки впливу на довкілля, який потім подається уповноваженим органам разом з оголошенням про початок громадського обговорення. Варто зазначити, що участь громадськості у процедурі оцінки впливу на довкілля ніяк не перешкоджає бізнесу, адже громадськість, так би мовити, не голосує за діяльність. Громадськість робить зауваження та пропозиції, які потім розглядаються. Вона може надати будь-яку інформацію, аналіз або власні думки про планову діяльність. Проте це не затримує процес розробки та погодження проекту, адже у законі чітко прописані строки та способи участі громадськості, обов’язки сторін і способи захисту порушених прав.
У подальшому аналізується інформація, зазначена у звіті, та додаткова інформація, яку надає суб’єкт господарювання. І тільки тоді надається висновок оцінки впливу на довкілля.
Стратегічна екологічна оцінка
Україна прийняла ще один євроінтеграційний закон «Про стратегічну екологічну оцінку». Він регулює відносини у стратегічній екологічній оцінці проектів документів державного планування та затвердження документів державного планування. Мета даного закону – підтримка сталого розвитку шляхом забезпечення охорони довкілля, безпека здоров’я людей і, звісно ж, інтегрування екологічних вимог під час підготовки й затвердження документів.
Стратегічна екологічна оцінка здійснюється щодо схем, планів, стратегій, містобудівної документації, програмних документів, загальнодержавних програм. Однак потрібно розуміти, що стратегічна екологічна оцінка не замінює оцінку впливу на довкілля. Хоча це два механізми екологічної оцінки, проте вони значно відрізняються, як за типом діяльності, так і за сферою охоплення. Стратегічна екологічна оцінка здійснюється раніше, ніж оцінка впливу на довкілля. Вона звужує та більш чіткіше визначає сферу охоплення оцінки впливу на довкілля та робить планування значно ефективнішим та дешевшим, що є вагомим плюсом.
У рамках процедури стратегічної екологічної оцінки відповідальним за розробку звіту є замовник документів державного планування. Це може бути як орган виконавчої влади, так і орган місцевого самоврядування. Замовник займається розробленням звіту про стратегічну екологічну оцінку, проводить громадські обговорення документа планування, консультується з органами виконавчої влади.
Вагомою перевагою закону «Про стратегічну екологічну оцінку» є оцінювання наслідків виконання документів державного планування для довкілля, а також оцінювання здоров’я населення, розробка заходів запобігання та зменшення можливих негативних наслідків.
Враховуючи те, що наша країна знаходиться лише на початку впровадження екологічних реформ, процес буде довгим і складним. Проте потрібно трішки зачекати, аби побачити перші результати від євроінтеграційних законів.
Наталя Іжицька, Тарас Боросовський
Ця публікація була підготовлена в рамках проекту "Просування реформ у регіони" за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю автора і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.
№ 8 від 28 лютого 2024
Читати номер