У боротьбі з монополізмом Україна зобов’язалась поетапно реформувати систему енергетики з можливістю вільно обирати постачальника електроенергії. З прийняттям Закону «Про ринок електричної енергії» зміни торкнуться як споживача, так і постачальника.
- Перші три кроки будуть найбільш болючими для споживачів – доведеться звикати до нових правил зі старими гравцями на закритому ринку, - зазначив аналітик Дмитро Франчук.
Перший етап реформування розпочався з 1 січня, другий – з 1 липня цього року. Більшість українців досі не можуть зрозуміти та розібратись, у зв’язку із нововведенням, що чекає на них у майбутньому, породжуючи безліч питань і здогадок.
– Мені важко зараз зрозуміти, які зміни чекають нас усіх. Поки я не відчула на собі процес реформування, тому не можу сказати: це добре чи погано», - зазначила працююча пенсіонерка міста Житомира.
У більшості немає уявлення, що робити, коли після завершення другого етапу реформування виникне питання вибору нового постачальника електроенергії. До кінця не зрозумілий процес переходу споживачів від одного постачальника до іншого та участь у цьому обласної енергопостачальної компанії.
Зі свого боку національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКЕРКП), презентувала мобільний додаток «Енергетика онлайн». За прогнозами, це доволі зручна річ для тих, у кого є сучасний телефон. Що робити тим, у кого його немає, – невідомо.
В Україні ніколи повністю не існувало роздрібного енергетичного ринку. Тому передумовою для започаткування реформи є поділ обласних енергопостачальних компаній. У природних монополій функція розподілу обленерго відокремлена від функції постачання та продажу. Постачання нині стане абсолютно конкурентним полем, де постійно з’являтимуться нові гравці.
Розподільчій компанії належатимуть мережі, тобто лінії електропередачі, трансформатори, підстанції тощо. Вона надаватиме виключно послуги з транспортування електроенергії без права її продажу. Водночас розподільча компанія зобов’язана надати рівні умови доступу для всіх продавців електроенергії. Стати таким продавцем може будь-яка компанія, котра виконає необхідні умови для ліцензії. На даний час тільки в Житомирі таких компаній вже декілька, і споживач зможе обрати саме ту, яка запропонує найкращі умови.
Хоча в кожному рахунку, починаючи з цього року, розділена вартість електроенергії та постачання, обрати постачальника електроенергії зможуть лише підприємства і організації. На спеціально створену при обленерго компанію допоки покладені обов’язки з гарантованого постачання електроенергії для населення.
- Дійсно, Україна має ряд зобов’язань в рамках імплементації Третього енергетичного пакета. Йдеться про недопущення блокування монополістами доступу конкурентів до споживачів за рахунок володіння розподільними потужностями. Нові правила повинні змусити виробників електроенергії конкурувати між собою. Наскільки це буде можливо на практиці, сказати зараз складно. Оскільки при лібералізації ринку і з послабленням держконтролю існує ризик його нової монополізації, - зауважив експерт Володимир Супрун.
У новій моделі ринку клієнт стане головною дійовою особою. З’явиться велика кількість продавців електроенергії, і кожен житель Житомира зможе обирати, з ким укласти договір.
Складним питанням залишається вартість самих послуг електропостачання. За даними, вартість послуг для побутових споживачів до 1 липня 2019 року залишається незмінною.
АТ «Житомиробленерго» |
Тарифи на послуги з розподілу електроенергії 1 клас напруги, грн/МВт·год |
1,53 |
ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія» |
Тарифи на послуги постачальників універсальних послуг грн за 1 кВ |
0,75 |
Єдине, що змінюється, – рахунки. Споживачі після 10 лютого поточного року отримують один загальний платіжний документ з новими реквізитами. У ньому зазначено два окремих рядки: за послуги розподілу і за послуги постачання електроенергії. Поки не почався другий етап реформування, обленерго залишається єдиним зобов’язуючим постачальником електроенергії.
За припущенням експертів Володимира Супруна та Дмитра Франчука, вартість електроенергії для кінцевого споживача зросте на 10-15%. Однак ступінь впливу реформи на тарифи залежить від величезної кількості чинників. Насамперед все залежить від регулятора ринку і моделі поведінки постачальників. Зміни відбудуться не одразу, оскільки до 2020 року тарифи регулюватимуться державою. Постачальники боротимуться за великих промислових споживачів, а для побутових споживачів буде складніше шукати альтернативу.
На сьогодні всі країни ЄС перейшла на вільну систему ціноутворення. В Європі пропонуються додаткові послуги задля завоювання та задоволення клієнта. Виходячи з цього досвіду, продавці електроенергії пропонуватимуть споживачам різні тарифні плани, з яких можна обрати найбільш вигідний і зручний саме вам. Право вибору завжди залишається за клієнтом, і саме він стане головним. Європейський досвід показує, що таке реформування України може бути успішним.
- У Європі сформовано єдину ціну на електроенергію по всій території ЄС і низькі тарифи на електроенергію та тепло завдяки конкуренції на оптовому ринку та роздрібному ринку постачальників відповідних послуг. Така модель називається європейський ціновий зв’язок. Усі ринки в Європі працюють в єдиній системі, і це дає чудовий економічний ефект. Це формує єдину економічну ціну на електричну енергію по всій Європі, – зауважив аналітик Дмитро Франчук.
Поки впроваджуються усі зміни, ціна та постачальник електроенергії для побутових споживачів електроенергії залишаються незмінними. Що стосується споживачів юридичних осіб, для них уже діє можливість вибирати постачальника.
Катерина Трохимчук
№ 13 від 3 квітня 2024
Читати номер