«Насправді мені пощастило»: як житомирянин пройшов шлях від студента-будівельника до успішного підприємця

«Насправді мені пощастило»: як житомирянин пройшов шлях від студента-будівельника до успішного підприємця

Дмитро Епік розпочав свій перший бізнес одразу після закінчення коледжу, не маючи профільної освіти, зміг вивести компанію на місцевий ринок, а зараз в планах охопити продукцією всю Україну.

Директор компанії з виготовлення снеків «Золота Нива» Дмитро Епік розповів, як до власного виробництва його надихнула телепередача, чому в період локдауну попит на соняшникове насіння зріс вдвічі та в чому переваги невеликої компанії.

Перший мій бізнес – кіоск на Малинському ринку

Мені насправді дуже пощастило, тому що мій перший партнер у бізнесі – моя мама. Вона – також підприємець, працює в торгівлі.

Я – молодий хлопець, котрий закінчив ВНЗ, та постало питання, що ж мені робити. Сім’я підприємців, тому було прийнято рішення йти в бізнес. Щоправда, після закінчення будівельного коледжу певний час я працював на будівництві, але невдовзі зрозумів, що власний магазин від цього не з’явиться. Тоді й започаткував перший свій бізнес – це був кіоск на Малинському ринку. Він був металевий, і ми його з товаришем самі зварили прямо там, на місці. Так я починав свою справу, торгував господарськими матеріалами: цвяхи, монтажна піна, інструменти. Через років 3-4 це переросло в повноцінний магазин.

Відео дня

На створення виробництва наштовхнуло Discovery

З дитинства в мене була мрія мати свій магазинчик. Можливо, пам’ятаєте, раніше була програма на Discovery Science «Як це працює». Я її дуже полюбляв, особливо відео з фабрик, тоді й з’явилась мрія мати власне виробництво.

В одному з випусків я побачив ідею з виробництва снеків: горішки, чипси, насіння; мені це відгукнулось, і я почав шукати більше інформації в інтернеті. Виявилось, що для початку потрібні були невеликі кошти, хоча сума на той момент здавалася мені захмарною. Допомогла мама, ми домовились, що вона буде займатися креативною частиною та збутом продукції, а я – виробництвом. Ось так і розпочався наш сімейний бізнес.

Я всіляко намагався зекономити кошти. Навіть пусконалагодження обладнання, яке коштувало дорого, вирішив, що зможу сам з другом встановити без розуміння, як це робиться взагалі. Зараз я б не погодився на таку авантюру точно.

Перша торгова марка прогоріла

Перша торгова марка називалася «Зернятко» – десь за рік вона прогоріла. Не мали жодного досвіду та розуміння виробничих процесів, у мене було бажання, фінанси на закупівлю обладнання та сировини, а далі – гулі, які були дуже болючі.

Споживачі сказали, що продукт неякісний, тому було прийнято рішення провести ребрендинг. На той час ми слідкували за тенденціями розвитку наших конкурентів, це був напрям, що відрізняється від того, що ми маємо сьогодні: зміни в дизайні пачки й логотип. За останні роки ми значно виросли.

У період локдауну попит на насіння зріс удвічі

Економіка працює дуже просто: є падіння і є зростання. І вона працює, як ринок: є попит – з’являється пропозиція. У перший локдаун, який відбувся весною, люди були налякані та сиділи в основному по домівках, куштуючи нашу продукцію. У той час попит на нашу продукцію значно зріс, напевно, вдвічі.

Цьогоріч ми вийшли з продукцією на терени України, і до кінця року захід нашої країни ми покриємо власною продукцією. До цього 7 років ми працювали лише на Житомир та область. У наших планах за 4 роки стати національним гравцем.

Успіх компанії – працівники

Всього зараз на нашому підприємстві працює не більше двадцяти осіб, а розпочинав я сам. Дотримуюсь позиції, що успіх нашої компанії – це люди, які тут працюють. Без них не було б тут нічого. Коли все добре і немає гарних людей, усе розвалюється, а коли скрутні часи – розвалюється ще швидше.

У нас колектив ретельно підібраний та працює тут давно. Можна сказати, що ця тенденція сімейного бізнесу продовжується далі, тому що колеги вже якоюсь мірою відповідають статусу сім’ї. Завдяки цьому ми й тримаємось, оскільки кожен працівник перебуває на своєму місці, кожен є професіоналом і кожен розуміє, що він має робити.

Наша перевага у тому, що ми – невелика компанія

Ми не Ілон Маск – щось нове не винаходили. Наша сировина на 100% вітчизняна, закуповуємо її на Херсонщині – вона там найсмачніша. Завдяки тому, що там багато сонця, – зерно виходить солодке, смачне, повне, велике. Працюємо напряму з фермерами.

Наша перевага у тому, що ми – невелика компанія, тому можемо ретельніше перебирати постачальників. Якщо говорити про більші компанії, у них немає такої можливості, вони вимушені купувати все, що є на ринку.

Перш ніж розпочинати власну справу, запитай себе, чи зможеш ти це подужати

У нас, на превеликий жаль, в школі чи будь-якому навчальному закладі не навчають ведення реального бізнесу. Коли молода людина виходить із навчального закладу, вона потрапляє в ті умови, про які не розповідали на лекціях.

Перш ніж розпочинати свою справу, потрібно відповісти на питання: «А чи зможеш ти її подужати?». Я не говорю зараз про фінансову складову, а маю на увазі вміння та навички, які потрібно опанувати, щоб щось розпочинати.

Пройшовши певний шлях, я можу з упевненістю сказати, що найголовніша помилка, яку я зробив на початку свого шляху, – це почав одразу з ведення бізнесу. Зараз я розумію, що мені потрібно було піти попрацювати на такому ж виробництві місяць, два чи пів року, ознайомитися з процесами, обладнанням, людьми. Саме з таким багажем знань вірогідність успішного бізнесу зростає.

Молоді люди думають, що розпочинати власний бізнес – це весело, круто, що валіза з грошима сама впаде на голову, а на ділі воно зовсім не так. Моя позиція – розпочинати бізнес потрібно з навчання, благо, зараз є багато бізнес-шкіл. Можна піти іншим шляхом, як я, – набити гулі, але, напевно, якби у мене не було такого партнера, який міг би мені допомогти, я б всього цього не мав.

Кожен бізнес має бути соціальним

Ми всі розуміємо, що компанія має заробляти кошти, і це правильно, але це також робочі місця, можливість розвиватися та отримувати новий досвід.

Крім того, я вважаю, що кожен бізнес має бути соціальним: ви тільки подивіться, скільки у нас прекрасних людей, які допомагають діткам, будують сквери, ремонтують школи. Бізнес має допомагати тому соціуму, в якому бере ресурси. Наша компанія до того дотична, бо, як кажуть, країна починається з тебе. І я з цим згоден.

 

Марія Кравчук

Коментарі

keyboard_arrow_up