Прояви мови ворожнечі в житомирських інтернет ЗМІ

Місцеві новини житомирських онлайн-медіа позбавлені прямих проявів ворожнечі до національних меншин чи етнічних груп. В негативній тональності знаходимо дві новини, запозичені з всеукраїнського сайту та авторського блогу.
До таких висновків підводить моніторинг новинної стрічки п’ятьох найрейтинговіших інтернет ресурсів області: «Журнал Житомира», «Житомир.Інфо», «20хвилин.Житомир». «Житомир.Онлайн» та «Фреш ньюз». Дослідження стосувалося кількості публікацій про етнічні групи чи національні меншини та наявності матеріалів із мовою ворожнечі, опублікованих впродовж 5–9 серпня включно.
За визначенням експертів Ради Європи, мова ворожнечі (hate speech) полягає на необґрунтованому припущенні, що людина чи група осіб вищі за інших, з підбуренням до насильства чи дискримінації та зневаги до етнічних меншин.
Мова ворожнечі охоплює багато форм вираження, які з різних причин поширюють, підбурюють, сприяють або виправдовують ненависть, насильство та дискримінацію стосовно особи чи групи осіб. Це створює серйозні небезпеки для згуртованості демократичного суспільства, захисту прав людини та верховенства права. Замовчування даної проблеми може призвести до масових конфліктів у більш широких масштабах.
Протягом моніторингу у згаданих місцевих інтернет виданнях вийшло 639 новин. З них лише одна (0,16 % від загальної кількості публікацій) містила згадку про етнічні групи. Ще один матеріал містив відверто збуруючу лексику, поєднаний з ненавистю та зневагою.
Друга публікація, розміщена на ресурсі «Житомир.Онлайн», має назву «Наше дело – молчать в тряпочку». Розміщений в новинній стрічці блог запозичено у медійно відомого автора Юрія Касьянова, починаючи з самої назви, містить численні маніпулятивні складові, характерні для мови ворожнечі.
Обравши вираз «наше дело» автор одразу ж протиставляє «нас» проти «них». Навіть не намагаються говорити за себе, з перших рядків Касьянов переконує читача, що «наше дело молчать в тряпочку, храбро и бессмысленно умирая на полях геополитической войны».
Далі, наситивши текст рядом порівнянь з «отсталыми аборигенами», громадяни всієї країни в нього стають «опущенные олигархической пропагандой до уровня стада баранов».
Звичайно, подібний матеріал не несе окрасу новинній стрічці, в яку розмістило його інтернет видання «Житомир.Онлайн».
Боросовський Тарас,
регіональний представник Інституту масової інформації в Житомирській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews.
Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.