На жаль, і досі питання проведення дострокових місцевих виборів залишається відкритим. З цього приводу в Офісі президента України заявляють, що дострокова місцева кампанія можлива тільки після завершення реформи децентралізації.
Звернувшись до провідних експертів незалежної аналітичної платформи «Voxconnector», а саме до радниці з юридичних питань Громадянської мережі ОПОРА - Ольги Коцюруби, з приводу роз`яснення причин ситуації, що склалася наразі, дізнаємося наступне: дострокові місцеві вибори можуть стати приводом до порушення конституційної норми.
«Чинне на сьогодні законодавство не передбачає можливості проведення позачергових місцевих виборів на всій території України. Тому дострокове припинення повноважень органу місцевого самоврядування застосовується як інструмент конституційної відповідальності за допущені конкретні порушення Конституції або законодавства України. Крім того, Конституцією України передбачене проведення чергових місцевих виборів в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах, а саме 25 жовтня 2020 року. Для того, щоб каденція новообраних рад та місцевих голів тривала п’ять років, відповідне положення ч.3, ст. 141 Конституції має бути змінено», - наголошує пані Ольга.
Таким чином, бачимо, що саме по собі створення передумов для проведення позачергових місцевих виборів буде супроводжуватися необхідністю комплексної зміни чинного законодавства України до того часу, поки не буде закінчення процедура децентралізації на всій території країни.
Як зазначає Ольга Коцюруба, по факту, до того часу, як в Україні не закінчиться процес децентралізації органів влади, дуже важко буде говорити про переобрання нових місцевих чи сільських чиновників, оскільки краще дочекатися завершення процесу змін дійсного адміністративно-територіального устрою: «Найкращим варіантом є одночасні зміни адміністративно-територіального устрою, тоді у нової громади не буде необхідності налагодження взаємовідносин спочатку з існуючими на сьогодні, а вже за деякий час новими виконавчим органами районного рівня», - зазначає експертка.
Тут зазначаємо, що через вищезгадані причини процес виборів сільського, селищного, чи міського рівня мають бути проведені лише після повного завершення процесу об’єднання. А це вже потребує часу і не може бути якісно завершене до весни наступного року.
Громадянська мережа ОПОРА у своїй заяві наголошує, що практика повного розпуску ЦВК до спливу 7-річного терміну повноважень є не дуже доброю річчю, оскільки така політична конфігурація може нести загрозу щодо безсторонності цього органу. Натомість краще задіяні всі механізми щодо максимального представлення у новому складі ЦВК представників всіх депутатських фракцій та груп, запровадження дієвих процедур, які б забезпечували прозорість діяльності ЦВК. Тобто, як бачимо, ми не маємо умов, які б говорили про не готовність членів ЦВК до виборів.
Поцікавившись особистим баченням проблеми громадським діячем, політологом Володимиром Піньковським на проведення позачергових виборів до Житомирської міської ради, ми довідалися, що з урахуванням «перезавантаження» нової Верховної Ради є абсолютно логічним «перезавантаження» місцевих структур, хоча б з тією метою, щоб довести людям правдивість та прозорість власних мотивів, не підриваючи тим самим авторитет новообраного уряду. Хоча, на жаль, наразі доки не є завершеним проект децентралізації м. Житомира, обрання нового місцевого голови, не варто очікувати. Але, за словами експерта, вже сьогодні Житомир перебуває «в зеніті» власного підненсення та модернізації, тому можливо, що окремим указом Верховної Ради, міста, що розвиваються швидкими темпами (Київ, Харків, Дніпро та Одеса – авт.), можуть отримати дозвіл на проведення позачергових місцевих виборів вже 8 грудня 2019 року.
Ірина Хоцька
Матеріал підготовлено у межах співпраці з проектом «VoxConnector»
№ 13 від 3 квітня 2024
Читати номер