У Житомирі дуже часто виникають ситуації, які важко укладаються у голову людині, що звикла сповідувати правила і закони і яка, навпаки, не звикла жити за подвійною бухгалтерією та подвійними стандартами.
Хоча вміння жити за подвійними стандартами, коли думаєш так, а робиш по-іншому, стало для декого своєрідним мірилом життєвого успіху і навіть прикладом для наслідування. Ось про одну таку історію, яка вже декілька місяців сколихує жителів двох десятків багатоквартирних будинків у місті Житомирі, ми й збираємося розповісти. Зауважимо, що варіантів розповідей, коментарів та пояснень із приводу того, що саме відбувається у двох десятках будинків на вулицях Леха Качинського, Рильського, Чуднівській та Старочуднівській, Івана Богуна, Миколи Лисенка, Зв’язківців, є декілька. Поки що найбільш поширене пояснення фактично конфліктної ситуації у стосунках між двома управлінськими фірмами зводиться до того, що дві організації (фірми) між собою судяться. Люди у цей час не знають, не розуміють чи сумніваються, кому (якій саме установі) сплачувати за житлові послуги.
Нагадаємо, що у Житомирі вже чотири роки проходять і скоро мають остаточно завершитись реформи у житловому секторі. Загалом процес переходу від «жеків» до управлінських компаній пройшов безболісно. Звісно, управляючі компанії – структури приватні і більш незалежні від влади, ніж колишні «жеки». Для влади це дуже вигідно, бо «жеки» приносили свого часу керівництву міста більше клопотів і проблем, оскільки періодично вимагали від влади чималих грошових дотацій. Управляючі компанії розраховують лише на власні сили і ресурси, а тому ведуть господарство так, щоб воно справно працювало і навіть приносило прибутки. Але існує ще одна проблема, з якою ні власники житла (тобто жителі багатоквартирних будинків), ні влада міста раніше не зустрічалися. Виявляється, управляючу компанію, яка працює з певною кількістю житлових будинків, також слід контролювати. Бо ж йдеться не лише про житловий комфорт для тисяч мешканців, але й про чималі суми коштів, якими нові управлінці житловим сектором щомісяця розпоряджаються і оперують.
Якраз на прикладі житлово-експлуатаційного підприємства № 1 м. Житомира (скорочена назва «ЖЕП № 1 м. Житомира»), яке виникло як управлінська компанія ще у 2016-му році, мешканці міста і отримали приклад чималої проблеми, яку сьогодні змушені вирішувати вже не лише жителі 18-ти будинків та працівники ЖЕП №1 м. Житомира, але й влада міста. Імовірніше, аби навести порядок і вирішити усі виниклі непорозуміння, доведеться попрацювати ще й правоохоронцям.
Проблеми у роботі ЖЕП №1 м. Житомира розпочалися рівно рік тому, навесні 2020-го року. Виконавчий директор і один із чотирьох засновників ПП «ЖЕП №1 м. Житомира» Леонід Шепель з огляду на певні причини раптом самостійно і одноособово вирішує реорганізувати підприємство і утворити на його базі нове. Відтак у квітні 2020-го року у Житомирі виникає ПП «УК ЖЕП № 1 м. Житомира», яке невдовзі розпочинає діяльність на тій же самій території і у тих же будинках, що і ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира». Мешканцям квартир приходять ті ж самі квитанції від ПП «ЖЕП №1 м. Житомира», але кошти, які люди сплачували за житлові послуги, за допомогою нехитрих маніпуляцій зі змінами рахунків надходили на адресу ПП «УК «ЖЕП № 1 м. Житомира». Мешканці будинків навіть не підозрювали, що з їхніми коштами відбуваються жахливі маніпуляції. І куди, для чого потрібно було директору ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира» Леоніду Шепелю вигадувати варіант переадресації грошей на рахунок компанії-двійника, то знає лише він. Те, що така операція-маніпуляція однозначно «пахла» авантюрою, а якщо точніше – кримінальним порушенням, Леонід Шепель розумів дуже добре. Адже угоди щодо визначення управителем вісімнадцяти багатоквартирних будинків були укладені саме із ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира». Саме це підприємство аж до початку 2021 року значиться як управитель у реєстрах управління житлового господарства Житомирської міської ради (фото документа, надісланого із Житомирської міської ради, розміщене внизу). Підкреслюємо і наголошуємо: літер «УК» у назві управляючої компанії у тих угодах немає. Водночас ні весною, ні влітку 2020-го року тодішній виконавчий директор ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира» п. Шепель реорганізувати підприємство, у якому і сам був серед засновників, не збирався. Принаймні жодних дій із такого приводу він не розпочинав. Лише восени 2020-го хтось із співзасновників чи помітив, чи відчув певні негаразди у бухгалтерській арифметиці ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира». А вже у грудні 2020-го року представники трьох (із чотирьох) засновників, взявши до уваги факти сумнівних операцій із отриманням коштів на рахунках компанії ПП «УК «ЖЕП № 1 м. Житомира», провели збори, де вирішили відсторонити від керівництва ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира» Леоніда Шепеля. На тих же зборах засновники призначили нового керівника (виконавчого директора) ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира» Юрія Піньковського, якому серед найперших було поставлене завдання очистити усі завали і навести належний порядок у роботі управляючого підприємства. Новий виконавчий директор ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира» змушений був звернутися до правоохоронних органів, оскільки були всі ознаки і причини вважати, що збір коштів за житлові послуги по квитанціях від імені ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира» з подальшою їхньою переадресацією на рахунки дуже схожого підприємства ПП «УК «ЖЕП № 1 м. Житомира» був елементом шахрайських дій. У січні 2021 року відповідне звернення було підготовлене, і невдовзі воно перетворилося у кримінальне провадження.
Погодьтеся, ситуація, що запахла криміналом, мала б насторожити і мешканців будинків, і місцеву владу. Адже багато деталей і подробиць, увесь документообіг чиновникам Житомирської міськради був відомий. Тим паче, що інформація про грудневі збори і назріваючий скандал (разом із кримінальною справою) навколо подій із ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира» до міськради також надходила. Принаймні депутати Житомирської міськради про це знали. Знали у міськраді і про те, що жодної реорганізації ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира» у 2020-му році офіційно не проводилось, а угоди із мешканцями майже двох десятків багатоквартирних будинків новостворене ПП «УК «ЖЕП № 1 м. Житомира» укладати не могло і не укладало. А тому питання про те, яким чином і на якій підставі кошти від жителів багатоквартирних будинків опинялися на рахунках ПП «УК» ЖЕП № 1 м. Житомира», мало б викликати просто гігантський інтерес. Хоча сумнівів у тому, що без шахрайства у цій історії не обійшлось, чиновники міськради не мали вже на початку 2021 року. Але, як виявилося, драматизм у цій шахрайській історії у січні, у лютому і навіть у березні 2021-го року лише наростав.
У той час, коли новопризначений виконавчий директор ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира» Юрій Піньковський намагався провести якомога ширшу роз’яснювальну роботу із мешканцями будинків, представники ПП «УК «ЖЕП № 1» (такі собі двійники) активно поширювали листівки про те, що саме їхня компанія є легітимною і уповноваженою здійснювати відповідну діяльність і справляти із мешканців відповідні кошти. При цьому головний наголос робився на тому, аби власники квартир не мали справи і не платили по рахунках і квитанціях ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира». Підкреслимо, що саме із цим підприємством у жителів будинків були угоди щодо управительської діяльності. Міська влада також знала про це достеменно, оскільки будь-яка інформація з приводу нарахування пільг та субсидій для мешканців будинків проводилася лише за участі ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира» (а не через компанію-двійника із літерами «УК»). Але при цьому жодних дій, аби пояснити людям «хто є хто», міська влада не робила. Абсолютно пасивно-споглядацькою була позиція і депутатів міської ради. Дійшло навіть до того, що мешканцям будинків взагалі радили не платити за послуги нікому, оскільки, мовляв, ідуть судові суперечки. Що цікаво, таку ж позицію займали деякі високоповажні чиновники Житомирської міської ради. Ситуація ставала дуже гарячою, оскільки платежі насправді скоротилися і платити за послуги із енергоспоживання та користування ліфтами у підприємства ПП «ЖЕП № 1 м. Житомира» просто не вистачало коштів. У процесі життєзабезпечення низки будинків назрівав справжній колапс.
Зрозуміло, мешканці будинків опинилися у найважчому становищі. Криза, спричинена появою ще рік тому компанії-двійника із буквами «УК», очевидно, затягнулася. Міська влада зрозуміла (мусила це зробити), що подальше зволікання із протистоянням двох управляючих компаній може призвести до плачевних наслідків. Дивно, але справжній «гросмейстерський спокій» у дуже складній ситуації досі зберігають правоохоронні органи. Таке враження, що усі чекають бурхливої реакції розгніваного народу, який запросто може залишитися без світла і ліфтів. Тоді з’являться і правоохоронці, і політики, і депутати. Але ж насправді існує безліч способів вивести шахраїв на чисту воду. Влада міста допомогти жителям будинків, які й досі не можуть добрати толку у ситуації, що склалася, однозначно і вже давно могла б. І повноважень, і можливостей, інструментів та методів для цього у неї достатньо. Але чогось таки не вистачає?
Микола Корзун
Хочете отримувати новини першими – приєднуйтеся до нас у соцмережах
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 13 від 3 квітня 2024
Читати номер