Житомир - місто без аеропорту. Тобто фактично він є, але приймає тільки вантажні рейси, а пасажирські - ні.
А знаєте, чому для жителів міста це недосяжна мрія, яку із року в рік тільки те й роблять, що обіцяють. Для того, щоб аеропорт відповідав стандартам, злітну смугу треба всього-на-всього розширити. Але тут не задача - земля, розташована впритул до смуги, вже у приватних руках, і власник не хоче її нікому віддавати.
Корупційна Санта-Барбара із Житомира - далі ...
У Житомирі вкотре заговорили про запуск міського аеропорту.
«По видачі багажу, по всьому - вже обладнання навіть стоїть», - каже міський голова Сергій Сухомлин.
Здавалося б, на цей раз, вперше за десятки років, все серйозно. Але муніципальна земля, яка належить житомирській громаді, і на якій влада могла б розбудувати новий повітряний хаб, дивним чином опинилася у приватних руках.
Історія:
Житомирський аеропорт зупинив свою роботу ще в 90-х. Однак минулого року тут приймали президентський літак з Олександром Лукашенком, який прибув в Україну з офіційним візитом. Сьогодні Житомирський аеропорт офіційно не має права приймати пасажирів - лише вантажі, і то у денний час.
А тому тут нетипова для летовищ тиша. Однак є такі, хто може собі дозволити порушити ці правила. Ось міський голова Сергій Сухомлин хизується своїми пілотськими навичками.
«Ти відчуваєш таку свободу у повітрі, незалежність», - каже він.
В розпал пандемії коронавірусу він освоїв керування залізним птахом.
«Такий крок - піти літати, це важкий крок пересічній людині зробити», - розповідає Сергій Сухомлин.
- А яка ціна уроків?
- Ціна уроків невисока - ну, розбийте на період 45 чи 48 тисяч гривень, - каже мер.
Чи може аеропорт знову запрацювати?
Житомирський аеропорт - один з небагатьох у нашій країні, який перебуває у приватній власності, на відміну від Києва, Львова чи то Харкова. Але зараз не про це - знову заговорили про запуск летовища.
Аеропорт може запрацювати - це буде після розширення злітної смуги. Однак земля, ресурсом якої сьогодні мали б розширити смугу, сьогодні перебуває у приватних руках. Її власник чітко відповідає - цьому не бути.
- Для того, щоб розширити злітну смугу, потрібно буде зазіхнути на Вашу приватну власність. Як Ви на це реагуєте?
- Не знаю, там буде виробництво дверей - ми будем робити підприємство, - відповідає журналістам власник земельної ділянки Олександр Гончарук.
Сьогодні ж він власник ласого шмату землі - ділянки у 20 Га впритул до аеропорту. Як так вийшло?
Конституція як і законодавство передбачає, що кожен громадянин може отримати у власність шмат держави. Так і трапилось 3 роки тому, коли 10 осіб отримали по 2 Га землі впритул до аеропорту - для ведення особистого сільського господарства.
Однак через три дні новоспечені землевласники продають свої ділянки одній людині - ним стає Олександр Гончарук. Тут важливе уточнення - чиновники такого об'єднання були не проти.
- Там має бути виробництво дверей - все, на цьому як би кришка.
- І ніякого розширення злітної смуги?
- Ні, ні - там має бути виробництво дверей ... Все, я вам пояснення дав, все, дякую. - відповідає Олександр Гончарук журналістам.
Окреме питання: як тут планують звести деревообробний завод, коли цільове призначення землі - під сільське господарство. Але цей факт тут не головний.
Олександр Гончарук є директором компанії «Альфа», а власником акцій цієї фірми є міський голова Житомира Сергій Сухомлин.
Для розуміння - вартість цих акцій є рівною до всього статутного капіталу компанії - тобто, по суті, міський голова є власником цієї компанії.
«Цей статутний капітал - декілька тисяч гривень, якщо не помиляюся ... Ну, 106 [тисяч гривень, авт.], можливо ... Це було десь 15-20 років назад», - розповідає Сергій Сухомлин.
В результаті маємо що директор компанії мера Житомира дивним чином став власником землі впритул до аеропорту. І, якщо летовище таки запрацює, - власники, або держава будуть просто змушені придбати цю землю у Сергія Сухомлина - за будь-які гроші.
Землі, необхідні для розширення злітної смуги аеропорту, дивним чином опинилися у власності компанії Сергія Сухомлина:
«Із Гончаруком я останній раз спілкувався десь років 5 назад ... Це можна перевірити будь-як, через технічні засоби, або інші моменти ... Все. І я точно не маю відношення до цієї земельної ділянки», - відповідає Сергій Сухомлин.
Сам міський голова у цьому проблем не вбачає:
«Там сотні ділянок впритул до злітно-посадкової смуги ... Всі ці ділянки будуть переноситися - людям будуть пропонуватися інші земельні ділянки, бо там по планах, планується побудувати другу злітно-посадкову смугу», - каже мер.
Однак на запитання «на яких умовах відбудеться обмін 20 Га впритул до аеропорту?» із, по суті, підлеглим самого мера, відповіді так і не пролунало.
- Просто, щоб узагальнити ... Якщо у міста буде потреба саме в тих 20 Га?
- Я не можу казати зараз за якісь конкретні 20 Га. - сказав мер.
У вузьких колах нам пояснюють, що дана земельна оборудка не могла відбутися без участі на той час голови Житомирської ОДА Ігоря Гундича, який сьогодні опинився в одній політичній команді із мером.
А де Індустріальний Парк?
До речі, поруч із летовищем є ще одна ділянка - так званий Індустріальний Парк, який міська влада в тому ж таки 2017-му році передала комунальному підприємству, яке відразу віддало землю на 39 років в оренду за смішну суму в 450 тисяч гривень на рік.
P.S. Ця історія про те, як вкрали землю у Громади Житомира - землю, на якій місто могло б заробляти, однак, замість тих самих інвестицій все поросло травою. Ласе місце може принести чималий прибуток своєму власникові - меру, а в програші, як завжди, залишаються житомиряни.
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 19 від 2 липня 2025
Читати номер