Редиска «Азовсталь», кабачок «Привид Києва», шпинат «Сила ЗСУ»: що не так з цими назвами?

Редиска «Азовсталь», кабачок «Привид Києва», шпинат «Сила ЗСУ»: що не так з цими назвами?

Редиска «Азовсталь», кабачок «Привид Києва», шпинат «Сила ЗСУ», запальничка, на якій вигравіюване зображенням розстріляного після слів «Слава Україні» Олександра Мацієвського, комбуча «Героїчна Буча», пиво «Герої не вмирають», – в Україні періодично виникають масштабні обговорення щодо недоречних назв, що їх обирають виробники.

Як вони пояснюють свою мотивацію та як виходять із ситуацій, які ж самі створили, розповідаємо.

«Героїчна Буча комбуча»

На етикетці – синьо-жовті барви, червоним – напис «Героїчна». Навіть після шквалу суспільного невдоволення виробники продовжують продавати напій з такою назвою https://bucha-kombucha.com/. Хоча, здавалося б, забрати лише слово «героїчна» – і претензій не буде чи принаймні буде менше. Однак ні. Є класичний смак «героїчної», а є цитрусовий.

Хоча сильніше назви, мабуть, дратує пояснення на сайті напою. «Чому наша комбуча героїчна?» – і описи про те, з чого її готують, і як вона «поліпшує процеси обміну речовин і нормалізує біоценозу кишківника, може використовуватися як напій з профілактичними та загальнооздоровчими властивостями та має виражений біологічний ефект на організм», а ще «надає сил та бадьорості у день, та розслабляє після робочого дня, а також чудова альтернатива алкогольним напоям».

Відео дня

Що в цьому героїчного? Незрозуміло.

Де розміщений завод виробника? Можливо, у Бучі? Ні, в Ірпені.

Нагадаємо, звання Місто-герой Буча отримала 24 березня 2022 року. Місто 33 дні було під тимчасовою окупацією росії. Офіційна кількість загиблих внаслідок цього – 461 людина в самому місті, разом з околицями – 1 137. (станом на 8 червня 2022 року https://bit.ly/3YUV0hN).

Пиво «Герої не вмирають»

«Новий благодійний сорт, прибуток від продажу якого повністю передаватиметься до благодійного фонду», – про це йдеться в описі продукту http://bit.ly/3YOijcN. Назву теж не змінили, попри невдоволення багатьох українців. Пізніше виробники уточнили, що на полицях супермаркетів пиво з такою назвою можна побачити через "збій комунікації".

Співзасновник компанії-виробника Олексій Гавриш свого часу пояснив: назва – не маркетинговий хід, таким чином збирають мільйони гривень на українських військових:

«Мені шкода, що в когось вийшли негативні або неприємні сприйняття нашої ідеї. Проте ми всі робимо все, щоб наблизити нашу перемогу» https://bit.ly/3Fyb0zd

Насіння «Азовсталь», «Герої УПА», «Сила ЗСУ»

На початку березня у соцмережах українці почали активно поширювати ще одну знахідку – «Насіння перемоги» із назвами, що так чи інакше пов'язані з досвідом повномасштабного вторгнення. Як слушно зауважили експерти, це несправжні назви сортів, їх якраз вказали на звороті. А от ці тригерні нові назви начебто мали звернути на себе увагу покупців. На упаковках було вказано, що прибуток піде на підтримку ЗСУ.

Зрештою, після критики, засновник ТМ «Насіння України» Петро Таращенко опублікував у фейсбуці вибачення та пояснення: серія була лімітована, вся вона вже відвантажена https://bit.ly/3JIBxMS.

«Я вибачаюсь перед усіма кому використання цих назв принесло біль, роздратування та інші негативні емоції. Водночас хочу подякувати тим хто з розумінням віднісся до проекту і врахував благодійну мету його створення», – написав він.

Періодично на сторінці торгової марки публікують фінансові звіти про кошти, виручені за серію «Насіння перемоги». Станом на 10 березня це 72 тисячі гривень.

Запальничка з силуетом Олександра Мацієвського

«Замовляйте прямо зараз та отримайте задоволення від від використання цього прекрасного аксесуара», – це опис до реклами запальнички, на якій вигравіювали силует, за яким вгадується Олександр Мацієвський – боєць ЗСУ, відео із розстрілом якого шокувало користувачів соцмереж.

Попри нечуйність авторів цього дизайну до ситуації, паралельно ще нагадаємо, що вигравіюваний на запальничці стилізований напис «Героям Слава!» – це «передерта» робота ілюстратора Нікіти Тітова https://bit.ly/3mYpzWs.

Сама ж ілюстрація Мацієвського з запальнички – також результат чиєїсь роботи, вона є серед тих плакатів, які намалювали одразу ж після публікації відео http://bit.ly/3ZZSBUo. Її авторство наразі встановити нам не вдалося. Якщо знаєте, підкажіть нам, будь ласка, ми доповнимо текст.

Рекламу запальнички незабаром прибрали. Очевидно, чимало користувачів поскаржилися на «прекрасний аксесуар».

Як реагують бійці ЗСУ

З негативними реакціями цивільних все зрозуміло. А що ж думають про такі “оригінальні” підходи в рекламі та зборах грошей військові? Звісно, за всіх ми не ручаємося, але ось думки кількох із них.

Наприклад, у фейсбуці боєць ЗСУ Юрій Гудименко написав таке https://bit.ly/3JKq5QC:

«Це неправильно. Ви це робите не з почуття патріотизму. Ви це робите з бажання збільшити продажі. У вас корисливий мотив. Корисливий мотив у бізнесу бути зобов‘язаний, і тут питань нема. Але є дуже чітка межа. Там, де ваша заслуга і ваш вчинок – ок. Де не ваш – не ок. Все просто. Прибуток або частина прибутку на підтримку ЗСУ? Супер. Це ваше рішення, це ваш прибуток і ваш вчинок. Пишіть про це величезними літерами, подавайте приклад іншим, все чудово.

Назва з місця, яке прямо асоціюється з боєм чи трагедією – ідіть на*уй. Це не був ваш бій, це не була ваша трагедія. Ви тут ні до чого, ви просто хайпуєте на чужій крові», – написав боєць і закликав натомість вказувати на товарах, що в компанії працевлаштовані ветерани, що бізнес був у росії, але вийшов, чи що допомагають армії.

Голова Інституту національної памяті та боєць ЗСУ Антон Дробович також розкритикував, зокрема, назву комбучі і закликав бути чуйнішими та відповідальнішими https://www.5.ua/.../skandal-cherez-nazvu-napoiu...:

«Багато людей зараз, під час війни, не тільки військових, але й цивільних, травмовані. Чутливість до всіх речей пов'язаних з населеними пунктами, місцями, де сталися трагічні події, де російське вторгнення призвело до загибелі людей, має бути підвищена. Маркетинг-стратегії, позиціонування товарів, неймінг, – вони обовязково повинні враховувати цей цей момент чутливості. Інакше це призведе до ретравматизації людей. Це абсолютно безвідповідально».

По той бік новин

Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.

Коментарі

keyboard_arrow_up