Проєкт «СОВА» у Житомирі підбив підсумки роботи за 2025 рік: понад тисячу звернень і розширення напрямів допомоги

Проєкт «СОВА» у Житомирі підбив підсумки роботи за 2025 рік: понад тисячу звернень і розширення напрямів допомоги

У Житомирі з середини 2025 року веде свою діяльність приймальня проекту надання правової допомоги військослужбовцям, ветеранам та членам їх родин «СОВА».

Цей проект започаткував та розвиває по всій країні Громадсько-військовий рух.

Про підсумки діяльності житомирської приймальні та ключові виклики, з якими звертаються захисники, розповів представник ГВР у Житомирській області, координатор проєкту «СОВА», ветеран російсько-української війни Олександр Гінгізов.

За час роботи громадської приймальні кількість звернень суттєво зросла. Станом на сьогодні йдеться вже про понад тисячу запитів від діючих військовослужбовців, ветеранів, дружин та батьків захисників, а також родин загиблих і зниклих безвісти. Значна частина звернень надходить через цілодобову гарячу лінію «СОВИ» 557, ще частина опрацьовується безпосередньо у приймальні та через соціальні мережі.

«Коли ми розпочинали проєкт у Житомирі, то розуміли, що є потреба в правовій допомозі. Але масштаби проблем ми зрозуміли з часом. За сухими нормами законів – реальні людські історії, нервове виснаження, місяці очікування виплат або довідок, невирішених проблем. Саме в такі моменти військовим і їхнім родинам потрібна підтримка», – зазначає Олександр Гінгізов.

 «Не всі військові мають можливість самостійно розбиратися у законодавчих нюансах, особливо під час проходження реабілітації після поранень або під час проходження служби, особливо коли військовослужбовці виконують бойові завдання. Ми беремо на себе складення чіткого алгоритму дій для вирішення поточної проблеми,  допомагаємо правильно підготувати документи», – пояснює координатор проєкту.

Особливістю «СОВИ» залишається формат екстреного реагування. У випадках, коли існує пряма загроза правам, свободі чи безпеці військовослужбовця або його родини, звернення обробляються негайно. Оператор гарячої лінії передає інформацію адвокату, який долучається до вирішення проблеми, а за потреби координує виклик медичних, правоохоронних чи інших служб.

«“СОВА” – це не просто консультація. Це система оповіщення і виклику адвокатів, створена військовими для військових. Ми добре знаємо, з якими викликами люди стикаються в тилу, і намагаємося реагувати максимально швидко», – наголошує Гінгізов.

З якими питаннями звертаються найчастіше?

«На даний час у військовослужбовців, ветеранів та членів їх сімей виникають проблеми дуже різних спрямувань. Найбільший відсоток звернень традиційно стосується соціальних гарантій та грошових виплат. Йдеться про одноразову грошову допомогу, перерахунок грошового забезпечення, індексацію, виплати після поранення або у зв’язку із загибеллю військовослужбовця», – зазначає пан Гінгізов.

Також серед поширених проблем:

  • проходження лікарських комісій (затримки, повторні ВЛК, оскарження висновків);
  • оформлення інвалідності;
  • питання переведення, звільнення зі служби або повернення після тривалого лікування;
  • випадки самовільного залишення частини, де заявники потребують правового супроводу для законного врегулювання ситуації;
  • сімейні та цивільні справи — аліменти, розлучення, спадщина, кредитні зобов’язання, опіка.

Є також багато питань, які не є занадто розповсюдженими.

На даний досить нагальною є проблема отримання пільг на навчання для учасників бойових дій, які не є громадянами України.

Для прикладу, в проект звернувся військовослужбовець, який звільнений після поранення, в зв’язку з бажанням проходити подальше навчання на гуманітарне розмінування. Проходив службу на посаді старшого радіомінера-гранатометника відділення керованого мінування інженерно-саперного взводу інженерно-саперної роти. Громадянин Молдови. Має дійсну посвідку на проживання до 2030 року, військовий квиток України, посвідчення учасника бойових дій в Україні. В процесі розгляду звернення з’ясувалось, що в центрі зайнятості відмовили у наданні ваучера на навчання в розмірі 30000,00 грн, оскільки неможливо підтвердити диплом виданий Молдовою. Центр підготовки відмовив у прийнятті на курс підготовки без оплати. Як виявилось, у випадку коли учасник бойових дій не є громадянином України це тягне за собою дуже значку низку проблем. Не дивлячись на багаточисленні звернення до осіб уповноважених на здійснення ветеранської політики отримали відмову. Юристам проекту вдалось підібрати міжнародну безкоштовну програму навчання на гуманітарне розмінування і в листопаді військовослужбовець отримав таку бажану нову спеціальність!

Також, актуальним є питання у випадку коли військова частина відкриває справу про військове адміністративне правопорушення. За правовою допомогою звернувся військовослужбовець щодо якого відкрито справу про військове адміністративне правопорушення, вчинене за частиною 3, статті 172-15 КУпАП. Військовослужбовцем надано пояснення, однак вони не мали впливу на адміністративне провадження. Відсутні накази про всі покладені обов’язки, недбале виконання яких йому інкримінується. В процесі дослідження всіх доказів та наданих матеріалів, було підготовано перелік документів, які має бути наданий військовослужбовцем. В результаті опрацювання всіх матеріалів, юристами підготовано письмові заперечення.

Суд розглянув справу про притягнення до адміністративної відповідальності військовослужбовця В. про вчинення адміністративного правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 172-15 КУпАП за недбале ставлення військової службової особи до військової служби, вчинене в умовах воєнного стану та постановив закрити провадження у справі у зв’язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення.

Здавалось би, що не встановивши всіх обставин справи військова частина не мала б відкривати адміністративне провадження. Однак, це не завжди так… Дехто справді може подумати, що захищаючи інтереси військовослужбовців в такого роду питаннях ми можемо провокувати дійсно недбале ставлення до служби, однак тут завжди необхідно враховувати, що норма Закону не може бути порушена не за яких обставин, не дивлячись якого питання це стосується. 

Плани розвитку

Громадсько-військовий рух, який ініціював проєкт, продовжує розширювати мережу «СОВИ» в Україні. Паралельно з роботою житомирської приймальні, на даний час працюють приймальні проекту в Полтаві, Львові, Луцьку. Також посилюється взаємодія з іншими регіонами, а також із ветеранськими спільнотами та органами місцевої влади.

«Наше завдання – щоб жоден захисник або член його родини не залишився сам на сам зі своїми проблемами. Допомагаючи родині, ми допомагаємо й самому військовому – даємо йому відчуття опори і впевненості», – підсумовує координатор проєкту.

Довідково:

Контактна інформація приймальні проєкту безоплатної правової допомоги «СОВА»  для мешканців Житомира та області:

Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.

Коментарі

keyboard_arrow_up