Кров на асфальті, або Повстання машин по-житомирськи. Нотатки очевидця

Кров на асфальті, або Повстання машин по-житомирськи. Нотатки очевидця

Проблема електросамокатів в Житомирі набридла вже всім. Напевно, я б не став писати про це, якщо б це не зачепило мене особисто. Ось і я вирішив кілька слів додати в загальну купу суспільних суперечок. 

Кожного вечора в будні дні та з ранку до вечора у вихідні центр нашого міста – вулиця Михайлівська - перетворюється на філіал чи то Житнього ринку, чи то Київського вокзалу. Хтось співає, хтось танцює, а хтось просто спостерігає за всім навколо. Але до Хрещатика в Києві або площі Ринок у Львові, тем паче, до одеського Приморського бульвару наш центр міста сильно недотягує.

Більше того, відомий в багатьох містах України і Європи житомирський лялькар Сергій Соловйов давно повідомив своїх прихильників в соціальній мережі Фейсбук, що змінює дислокацію з Михайлівської на Старий бульвар. Причина дуже банальна – Михайлівська перетворюється на величезний «ганделик» з зовсім непритаманною європейському місту культурою. Чи її відсутністю. 

Відео дня

Шум, гра в волейбол на Європейській площі навпроти Театру ляльок, хоч поряд є спортивний майданчик біля ліцею. Гонки на велосипедах та на електросамокатах. Прямуючи кожен день на роботу та з роботи додому, приходиться постійно відскакувати від самокатів, що летять на шаленій швидкості.

Я приблизно вже підрахував, що в принципі за день доводиться так відскакувати разів шість-сім. Якщо раніше кожен житомирянин почував себе на пішохідній частині дороги досить у безпеці, то зараз часто виявляється, що кинувшись під машину, більше ймовірність не травмуватись, ніж після зустрічі із самокатом. Навіть важка машина швидше може загальмувати, ніж розгублений підліток-самокатник на шаленій швидкості. Ні Гастелло, ні Чкалова з них не вийде. По-перше, зараз це вже пережиток радянського минулого, по-друге, сучасне покоління взагалі уяви не має, хто це взагалі. 

А ось в питаннях про власні права сучасна молодь дуже досвідчена. Постійні «відосіки» про вчителів, ТікТок з відвертими танцями на тлі Театру ляльок (так і не зрозуміло, чому саме ця була локація для подібних танців), ростові ляльки з гіпертрофованими статевими ознаками – це сучасна молодь розуміє. А ось про відповідальність за травмування пішоходів на пішохідній вулиці – це вже не для них.

Так, вчора ввечері, повертаючись з роботи, ледь не потрапив під колеса зграї самокатників на величезній швидкості. Коли вже терпець увірвався, я зробив кілька знімків цих «каскадерів». Один з юнаків, під’їхавши до мене, запитав, яке право я маю їх знімати на фото? На зустрічне питання, а те, що хвилиною раніше вони мене майже розчавили, юнак взагалі не зреагував. На наступне запитання, чи взагалі він має уяву про правила дорожнього руху, які забороняють рух транспортних засобів по пішохідній частині вулиці, парубок зухвало відповів, що він заплатив гроші і має право їздити там, де йому заманеться. Тобто замість вибачення мене фактично послали «вслед за русским кораблем».    

Вщент посварившись з юнаками, я пішов далі, але не встиг дійти до ЖДУ ім. Івана Франка, як побачив поліцію, яка, за їхніми словами, «охороняла місце події». Спілкуватися з журналістом поліцейські відмовилися, повідомивши, що «їм це заборонено», тому подробиці прийшлося дізнаватися від місцевих. За словами свідків, дівчинка їхала на самокаті на швидкості і на зупинці не встигла загальмувати на ямі на тротуарі, тому дуже сильно травмувалася. У зв’язку з тим, що травмування відбулося за участі транспортного засобу, яким є самокат, було викликано поліцію. А кров на асфальті дуже яскраво підтверджувала ці свідчення.

Справжнє повстання машин, я навіть нічого не вигадував навмисно. Так, дякуючи міській владі, яка не спромоглася примусити відповідні комунальні установи тримати в нормальному стані тротуари на зупинках громадського транспорту, вийшов дуже яскравий коментар до попередньої сварки з юнаками у вигляді кривавої плями на асфальті. Самокати дійсно почали знищувати своїх водіїв! 

Але також небезпека є для перехожих. Чому на великій швидкості на зупинці громадського транспорту летить самокат? І чому відповідні органи, які повинні за законодавством слідкувати за виконанням правил дорожнього руху, взагалі не звертають на це уваги?

Що виробляють сьогодні кожен день на Михайлівській,  в якості ілюстрації можна побачити у численних відео, які є у вільному доступі в Інтернеті. Багато пабликів зараз розміщують відео з «крутими хлопцями» на самокатах. Так, в ТікТоці побачив відео, де хлопці хизуються своєю «крутою» їздою серед людей на Михайлівській. Про безпеку пішоходів ніхто не думає.

Навпаки, з’являється думка, що водії самокатів, велосипедів, мопедів, які на скаженій швидкості маневрують серед пішоходів, почувають себе безсмертними, ніби Дункан Маклауд. Але знов маємо сумніви, щодо того, чи відомо цім «ковбоям» про фільм «Горець».

Так що питань більш, ніж відповідей! Це також стосується взагалі стоянок транспорту на тротуарах. 

Нагадаємо, що електросамокат – це транспортний засіб, а не розвага. Так що він підпадає під дію Правил дорожнього руху.

Кабінет міністрів вніс ряд змін в Правила паркування транспортних засобів, зокрема, заборонив обладнати паркувальні місця на тротуарах .

«В Україні вводяться сучасні та комфортні умови паркування автомобілів, які збалансують інтереси осіб з інвалідністю, пішоходів, автомобілістів, суб'єктів господарювання та забезпечать розвиток системи паркування в Україні на європейському рівні», - йдеться в повідомленні.

Тобто, паркування купами самокатів на тротуарах та посеред вулиць стане порушенням закону. 

Довідково можемо повідомити, що Париж став першою у Європі столицею без прокатних самокатів за рішенням референдуму в 2023 році.

У Парижі з 1 вересня 2023 року остаточно припинили роботу усі сервіси прокату електросамокатів на виконання результатів референдуму, де за це висловилася більшість містян.

Про це інформує Le Parisien.

З вулиць французької столиці прибрали останні самокати прокатних мереж Lime, Dott і Tier. Увесь парк прокатних електросамокатів налічував 15 тисяч.

Оператори, готуючись згортати діяльність, почали зменшувати їхню кількість на вулицях ще у липні. Самокати перевозять до інших міст у Франції, таких як Лілль та Бордо, або поповнюють ними парк самокатів у низці міст за кордоном – в Лондоні, Копенгагені, Тель-Авіві.   

Опитані користувачі мережі розповідають, що надалі пересядуть на прокатні велосипеди, або ж куплять власний самокат, оскільки заборона стосується лише прокатів. Більшість кажуть, що не стануть після згортання прокатів частіше їздити громадським транспортом. 

У квітні 2023 року майже 90% парижан проголосували на референдумі за заборону прокатних електросамокатів через небезпеку, яку вони створюють для пішоходів.   

Поштовхом до цього став черговий рекорд за кількістю ДТП за участю електросамокатів - у 2022 році в Парижі постраждали майже пів тисячі людей і троє загинули. 

Заборона набуває чинності з 1 вересня 2023 року і кладе край 5-річній історії прокатних самокатів у французькій столиці. Париж став першою європейською столицею, що пішла на такий крок. 

Також з 1 вересня посилюються правила паркування електросамокатів у Вільнюсі - орендовані самокати не можна буде залишати де заманеться. З червня у литовській столиці встановили зони, куди не дозволено заїздити електросамокатом, а також обговорюють запровадження страховки для водіїв самокатів. 

Про чіткіші правила для дрібного індивідуального транспорту задумалися також у Фінляндії.

Електросамокати, моноколеса та інші види легкого електротранспорту в Україні законодавчо визнали транспортними засобами. 

Електротранспорт як зручний та швидкий спосіб пересування по місту набув великої популярності в Україні. Тривалий час залишалося невирішеним питання порушення Правил дорожнього руху користувачами такого транспорту, чи можна прирівнювати електросамокати до транспортних засобів та чи потрібні на них права. 

Тепер власників електротранспорту трактуватимуть як водіїв – президент підписав закон №8172. Крім того, у документі вводиться визначення для різних видів автотранспорту, що працює на альтернативному паливі.

Автори закону вказують, що його мета – визначити терміни, які вже застосовуються в нормативно-правових актах, але хаотично. Через це не було чіткого розуміння значення таких понять та подальшого їх застосування на практиці. 

У Правилах дорожнього руху (ПДР) немає визначення, що таке електросамокат чи моноколесо. Тож законодавцю доведеться внести зміни й до ПДР. 

Відтепер електросамокати й моноколеса підпадають під визначення «транспортний засіб», тож їхнім водіям не можна їздити тротуарами та пішохідними доріжками.

Поки чекаємо на внесення змін до ПДР, користувачам такого транспорту потрібно дотримуватися основних правил дорожнього руху (наприклад, як для велосипедистів). 

Українські суди вже тривалий час визнають користувачів електросамокатів повноцінними учасниками дорожнього руху – водіями транспортних засобів, яким заборонено рухатися тротуарами і які зобов’язані дотримуватися встановлених для проїзних частин правил. За порушення ПДР уже неодноразово притягували як до адміністративної, так і до кримінальної відповідальності, а також суди стягували моральну й матеріальну шкоду на користь потерпілих від ДТП за участі користувачів легкого електротранспорту.

Декілька прикладів. У постанові від 17 травня 2021 року у справі №761/31629/20 Київський апеляційний суд, попри відсутність у ПДР визначення електросамоката, зробив висновок, що цей пристрій відповідає поняттю «транспортний засіб», оскільки призначений для перевезення людей.

У 2021 році Шевченківський районний суд м. Запоріжжя задовольнив позов пенсіонерки, яка постраждала від наїзду електросамоката. Суд стягнув із винної 102 000 грн матеріальної шкоди та 23 000 грн моральної шкоди.

Водійку самоката визнали винною в порушенні правил на транспорті (стаття 291 КК України), проте звільнили від покарання у вигляді року позбавлення волі, встановивши іспитовий строк (справа №336/7734/20). У цій справі суд визнав електросамокат транспортним засобом, призначеним для перевезення людей і (або) вантажу.

Згідно з реєстром судових рішень, є випадок, коли страховій компанії навіть вдалося стягнути кошти з батьків малолітнього водія електросамоката за пошкодження застрахованого автомобіля. Дніпропетровський районний суд 23 січня 2023 року прийняв рішення у справі №204/1674/22 та стягнув на користь позивача 41 000 грн.

Суд зазначив, що зважаючи на те, що малолітній водій використовував електросамокат як транспортний засіб та не мав права рухатись по тротуару, а відповідач не надав доказів того, що шкода не є наслідком несумлінного здійснення або ухилення від здійснення виховання та нагляду за малолітньою особою, то позов страхової компанії підлягає задоволенню.

Тому, як прийнято говорити та писати, постає логічне питання: коли в Житомирі наведуть лад з «скаженими» самокатниками?

Також ми повідомимо про подробиці з інцидентом на зупинці напроти ЖДУ ім. Івана Франка, коли отримуємо офіційний коментар від Національної поліції.

Руслан Мороз

Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.

Коментарі

keyboard_arrow_up