Дана програма була прийнята в Житомирській області на період з 2006 до 2020 року. Втім, з 2016 року виділяти кошти на цю програму перестали, що і стало приводом для перевірки.
За словами ініціатора перевірки, члена Громадської ради при Житомирській РДА Руслана Тодоровича, до 2016 року кошти на цю програму в області виділялись потійно для поліпшення якості води, ремонту водогонів.
«Однак з 2016 року ці кошти перестали виділятись, тому це питання й зацікавило, і відповідно за моєї ініціативи була створена комісія. Наша робота мала два завдання: контроль за поверхневими водами і якість постачання послуг питної води. З поверхневими водами більш-менш якась робота велась, але до мене звернулись з Бердичева на рахунок річки Гнилоп'ять, яка там дуже сильно забруднюється. У них це питання піднято навіть до Верховної Ради, є ряд кримінальних справ. Коли ми звернулися, спочатку райдержадміністрація взагалі не хотіла нічого чути, ніби проблеми немає, вона є там в районі, а тут річка не тече, тому проблеми і немає. Коли все ж таки ми домоглися провести перевірку, то виявилось, що до цього часу райдержадміністрація жодного разу не ініціювала перевірки цієї річки, яка проходить в межах Житомирського району. Тобто це була перша перевірка», – розповів член Громадської ради.
Відтак, як повідомив Руслан Тодорович, перевірка зроблена була взимку, а в цей період визначити забрудненість майже неможливо.
«Взимку мул осідає далеко під льодом і знаходиться в спокої, виявити забруднення неможливо. Ми попросили провести повну перевірку, однак провели її частково, тому визначити наявний рівень забрудненості у річці так і не вдалося. Ми знову попросили зробити повну перевірку вже весною, райадміністрація пообіцяла провести, і наскільки відомо, виділили навіть 500 тис. грн, щоб лабораторний центр провів дану перевірку», – сказав член Громадської ради.
Щодо якості постачання послуг води, то там все набагато гірше, ніж з поверхневими водами.
«Ситуація в тому, що лабораторний центр сам заміри не робить, він приймає, і на тому все, а хто й звідки привозить воду - цього ніхто не контролює, це вже перше порушення законодавства, яке було виявлено. Загалом у нас чотири постачальники. Однак проблема виникла з постачальником Високої Печі, там провести перевірку не вдалося, і зараз ми будемо звертатись до різних інстанцій з цього приводу», – зазначив Руслан Тодорович.
У своєму зверненні Громадська рада при ЖРДА зазначає: «2 лютого 2018 року в Житомирській РДА за ініціативи Громадської ради при ЖРДА було проведено круглий стіл по темі: “Проблеми якості питної води в Житомирському районі та виконання Законів України, пов’язаних з наданням послуг питного водопостачання та водовідведення”.
Модератор: член Громадської ради – Тодорович Р.В. (ГО “РАДА”ВІЛЬНИЙ РУХ”). На засідання були запрошені представники: прокуратури, ЖОЛЦ МОЗ України, Екоінспекції області, відділ ЖКХ ЖРДА, Держпродспоживслужби області, представникі громадськості. В ході засідання з’ясували, що екоінспекція та держпродслужба в своїх діях зв’язані мораторієм на перевірки, навіть якщо порушення на поверхні і виявлено забруднення навколишнього середовища. Контроль практично не ведеться, немає можливості негайного реагування в зв’язку з потребою отримання дозволу на позапланову перевірку. Цей дозвіл отримується розтягнуто в часі, тому що потребує крім збору підтверджуючих фактів порушення документів згоди міністерства», – йдеться в тексті звернення.
Також комісія зазначає, що з отриманої та опрацьованої інформації Громадською радою було з’ясовано, що є проблеми недодержання законодавства та його грубого порушення при наданні послуг водопостачання та водовідведення. А саме, формально виконуються нормативи НКРЄКП розрахунку вартості, не додержуються прийняті МОЗ України показники якості та не робиться перерахунок в зв'язку з цим, тим самим порушуються права споживачів послуг. Державні та приватні суб’єкти господарювання, які є монополістами, впроваджують стратегію щодо запровадження нових, більших тарифів без будь-якого прозорого, аргументованого представлення розрахунків. В даному випадку не йдеться про необхідність впроваджувати занижені тарифи, але будь-яке підвищення має бути аргументоване та базуватись на прозорих економічних розрахунках.
«Прозорий аудит із залученням представників громадськості дозволить уникнути кризи неплатежів і водночас змусить суб’єкти господарювання, які займають монопольне становище у сфері надання послуг, нести відповідальність за кожну копійку, закладену у вартість наданих послуг», – йдеться у тексті звернення Громадської ради при Житомирській РДА.
Тож враховуючи все вищезазначене, Громадська рада при ЖРДА вважає за доцільне створити в області комісію з фахівців та представників активної громадськості з повноваженням перевірки додержання законності рішень місцевих рад в частині тарифоутворення та просить донести до Кабінету Міністрів України їх висновки з цього питання".
Алла Герман
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 13 від 3 квітня 2024
Читати номер