Фокус передачі: які види шахрайства розповсюджені на Житомирщині і як не стати жертвою шахраїв

Фокус передачі: які види шахрайства розповсюджені на Житомирщині і як не стати жертвою шахраїв
На фото: т. в. о. начальника ВПК в Житомирській області ДКП НП України Віталій Биков

Як не потрапити на гачок шахраїв, розповідає т. в. о. начальника ВПК в Житомирській області ДКП НП України Віталій Биков.

- Як часто шахраї видурюють гроші через інтернет-покупки?

Цей шахрайський сценарій також побудований на вірі українців у дива. За неймовірно вигідною пропозицією вам можуть запропонувати придбати усе: від одягу та побутової техніки – до пластикових вікон та цукру. Єдина спільна умова – передоплата.

Аби стовідсотково уберегтися від шахраїв, потрібно діяти за схемою: отримав товар, перевірив якість і тільки після цього заплатив. Останніми роками з'явились перевірені платформи для купівлі-продажу через Інтернет із захистом покупця. І якщо продавець не надішле вам товар, то власники цієї платформи обіцяють повернути вам кошти.

Відео дня

«Ведучись» на низьку вартість товару, пам'ятайте народну мудрість: скупий платить двічі. При чому усвідомлюйте: шахраї зазвичай люди розумні й винахідливі. Позитивні відгуки на сайтах чи ж форумах можуть бути справою їхніх же рук. А передоплата як обов'язкова умова – маркер, що із цим продавцем бажано справи не мати.

– Які зараз ви спостерігаєте типові види шахрайств?

– Одним з найпоширенішим видом шахрайства є псевдоблагодійність. Це такий вид шахрайства, коли у будь-яких соцмережах чи на сайтах розміщують оголошення про збір коштів на допомогу ЗСУ, на купівлю амуніції чи пального, допомогу хворим дітям та інше. І дуже багато людей на це ведуться, бо шахраї бʼють на жалість.

Псевдоблагодійність можна одразу поєднати з іншим видом злочинів. Коли ви спілкуєтеся з шахраєм, бажаєте переказати гроші, то вам надсилають форму, де ви заповнюєте свої особисті і банківські дані, а насправді виявляється, що це фішингове посилання. Це унікальний вид шахрайства, що поширений між іншими видами шахрайства, він дуже популярний зараз. Фішинг створений для того, аби заволодіти вашими персональними даними та конфіденційною інформацією. Його підлаштовують під будь-яку тематику — від продажу одягу до виплати допомоги ВПО.

– Дайте нашим читачам кілька порад з кібергігієни.

  • Якщо ви будете памʼятати, що з вами у будь-який момент може статися шахрайство, будете критично мислити, дотримуватися простих правил інформаційної гігієни, то ви не станете потерпілими ніколи. Про це потрібно постійно нагадувати. І краще б замість безглуздих білбордів у нас розміщували нагадування про кібергігієну.
  • Говоріть про це зі своїми батьками, зі своїми бабусями та дідусями, щоб вони не передавали банківські дані стороннім особам, щоб якщо їм телефонують і кажуть, що ваші рідні попали у біду – то нехай вони вам перетелефонують чи рідним.
  • Потрібно обирати складні паролі та ставити двофакторну авторизацію на всіх своїх акаунтах.
  • Не вводити свої паролі на невідомих сайтах.
  • Не переходити за невідомим посиланнями.
  • Перевіряти благодійні організації, яким пересилаєте гроші.
  • Не повідомляти персональні дані у телефонних розмовах.
  • Не вказувати реквізити своїх карток та CVV коди на невідомих сайтах.

– А кіберполіція тут на місці якось бореться з російською агресією?

Війна відбувається не лише за територіальну цілісність, а й за інформаційний простір. Російська інформаційна експансія посилилась з початком повномасштабного вторгнення. Тобто, росіяни намагаються досягти власних національних інтересів методом беззбройного проникнення в інформаційну сферу.

Несвідоме споживання інформації та недостатній рівень інформаційної грамотності стали передумовами спільної для всіх українців проблеми – засилля ворожої пропаганди та фейків. Дезінформація в мережі негативно впливає на свідомість людей та хід війни в цілому, тому користувачі мережі Інтернет мають завжди бути обачними та вміти розпізнавати фейки, пропаганду та дезінформацію.

Діяльність проєкту Брама направлена на захист медіапростору  від російської пропаганди, блокування каналів поширення дезінформації,  протиправного та забороненого контенту. Також метою проєкту є покращення медіаграмотності українців, зменшення впливу пропаганди на суспільство та популяризація безпечного поводження в мережі інтернет.

Що ми пропонуємо учасникам:

  1. можливість повідомити про джерело неприйнятного контенту для подальшого масового надсилання скарг спільнотою та подальшим блокуванням такого джерела;
  2. допомогти заблокувати джерело неприйнятного контенту шляхом долученості до масового надсилання скарг;
  3. отримати поради щодо медіа- та кіберграмотності;
  4. бути поінформованим про небезпечні схеми шахрайств, які ширяться мережею;
  5. бути обізнаним щодо фейків, які просувають вороги у наш медіапростір.

Також ми пропонуємо нашим учасникам розважальний контент, який дозволить трішки відволіктись від виконання завдань та порадіти разом із нами успіхам українських військових та недолугим вчинкам нашого спільного ворога. 

– Розкажіть детальніше про волонтерів, які з вами співпрацюють.

– З кожним з волонтерів особисто спілкуємося, знайомимося. Це житомиряни. Будь-кому ставити завдання не будемо. Якщо у людини є бажання, то ми особисто з нею спілкуємося. Кожен може стати волонтером, якщо захоче. Ціль одна — побороти окупанта та пришвидшити перемогу над агресором. Адже на інформаційному фронті також ведеться активні дії та супротив.

Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.

Коментарі

keyboard_arrow_up