Білоруська контрабанда для «UPG», або Як системна корупція «вбиває» житомирян
Недавно ТОВ «UPG» вирішило купити рекламу на кількох житомирських ЗМІ й довести декількома документами, що їх АЗС на проспекті Незалежності, 29 є законною.
Однак всі знають, що це не так, а ще у компанії вийшло копнути собі яму глибше: вона опублікувала документ, де згадується ПП «Укрпалетсистем», – підприємство, щодо якого було відкрито кримінальне провадження у лютому цього року за фактом контрабанди білоруського палива. Отже, розповідаємо.
Контрабанда білоруського бензину ТОВ «UPG» спільно з митниками
У збірці «Енергетична галузь України: підсумки 2015 року», яка була видана Центром Разумкова у 2016 році, в якості своєрідної спроби комплексного аналізу функціонування енергетичної галузі України за попередній рік зазначалося, що проблема контрабанди на ринку нафтопродуктів є: «Наразі ринок нафтопродуктів розділений на легальний і нелегальний. Легальний ринок намагається вижити в умовах конкуренції, де нелегальні гравці ринку, звільнивши себе від сплати всіх податків (акцизу і ПДВ), здійснюють ціновий демпінг. Останнє сприяє зменшенню продажів на легальному ринку за рахунок перетікання частини споживачів до нелегального (де ціни на 1,5-2 грн за л палива є нижчими від легального ринку). У зв’язку з тим, що купівельна спроможність населення в останні два роки різко впала через стрімку девальвацію гривні, що спричинила інфляцію, нелегальний ринок отримав можливість підвищити в кілька разів свій дохід з кожного літра. Але від цього втрачає не лише бюджет, але й споживачі».
У лютому 2020 року був гучний скандал, пов’язаний з мережею автозаправок «UPG», на яких продають білоруське пальне, що надходить на територію України контрабандним шляхом, а згадується у кримінальному провадженні та судових справах саме ПП «Укрпалетсистем». Ви можете пам’ятати цей скандал, проте не знайдете про нього вже нічого, бо у місцевих ЗМІ це затерли.
Передісторія
Бренд UPG належить паливній компанії «Укрпалетсистем» (Коростень, Житомирська обл.), яка спеціалізується на поставках нафтопродуктів (переважно дизпалива) з Білорусі, а також на дрібнооптових поставках зі своїх нафтобаз. Вона входить до «Української паливної групи». Кінцевим власником у реєстрі юридичних осіб вказана Юлія Васьківська, жителька Коростеня, а засновником є Володимир Петренко. «Укрпалетсистем» була створена у 2003 році, її головний ресурс – це продукція Мозирського НПЗ.
На сайті Youcontrol ми можемо знайти відомості про приватне підприємство «Укрпалетсистем» станом на сьогодні, де зазначено, що відповідне підприємство має розмір статутного капіталу 200,00 грн. Підприємство, яке має у своєму активі мережу АЗС по всій Україні, офіційно декларує статутний капітал у 200 гривень. Можемо згадати, що при судових тяганинах у різних судах зазначалася вартість будівництва лише однієї АЗС у Житомирі по проспекту Незалежності, 29 від 6 до майже 32 мільйонів гривень.
Більшість АЗС компанії зосереджені в центральних областях України. За даними Oilnews, «Укрпалетсистем» також управляє чотирма АЗС під брендом «БНК», тобто «Білоруська нафтова компанія».
Білорусь та її державний спецекспортер «Білоруська нафтова компанія» – найбільші постачальники моторних палив в Україну. Найбільшими ж покупцями білоруських нафтопродуктів є мережі ОККО, WOG, трейдер ЗНГК «Альянс Ойл Україна» і багато інших. Але з 2014 року у білорусів з'явився явний фаворит – компанія з дивною назвою «Укрпалетсистем», що розвиває мережу заправок під брендом UPG. Цей зліт пов'язаний тільки з одним – з підтримкою БНК. «Палети», як їх називають на ринку, мають однозначні пріоритети в поставках, для них у БНК діє система відстрочок платежів. Деталі такого зближення сторони коментують скупо, але на ринку впевнені – це непересічна взаємодія, тут щось більше. У 2015-2017 роках «Укрпалетсистем» відкрила чотири комплекси під брендом «Білоруська нафтова компанія».
Наприклад, друга АЗС «Білоруської нафтової компанії» розташована на колишній заправці «UPG» у передмісті Коростеня, де розташована штаб-квартира «Укрпалетсистем», що володіє нею.
Хто в кого є партнером?
Варто відзначити, що «Укрпалетсистем», «Укрпетроліумгруп» і «ЮПіДжі» підконтрольні бізнесменам Олексію Косенку, Федору Васьковському і Володимиру Петренку: перша фірма оформлена на киянина Олексія Косенка і жителя Коростеня Федора Васьковського, друга – на дружину Федора Васьковського Юлію, а третя – на Володимира і Вікторію Петренків, які проживають у Коростенському районі Житомирської області.
Несподіванка: білоруська сторона у 2017 році вже почала слідство за фактом розкрадання нафтопродуктів.
Тоді було заявлено, що українська компанія «UPG – Укрпалетсервіс» опинилася в центрі міжнародного економічного скандалу. Проти фірми, яка оптом і через свої заправки реалізує в Україні бензин білоруського виробництва, проводиться розслідування з боку білоруських правоохоронців, до якого підключилася і українська сторона.
Тоді білоруси звинуватили «UPG» в тому, що кошти від реалізації імпортних нафтопродуктів компанія інвестувала в розвиток власної мережі АЗС, проте не розплачувалася з постачальником палива – «Білоруською нафтовою компанією».
У підсумку на той час у підприємства, яке очолює бізнесмен Володимир Петренко, утворилася дебіторська заборгованість просто фантастичного розміру – 10 мільйонів доларів! Втім, вона легко пояснюється тим, що обсяги реалізації палива також виражаються у гігантських цифрах – на паливному ринку України поставки з Білорусі займають до 50-ти відсотків.
Як одну з версій, білоруські правоохоронці висували те, що і дебіторська заборгованість, і втрати на курсовій різниці в 40 млн доларів – результат домовленості українського оператора з білоруським постачальником. Існування такої схеми ймовірне з урахуванням того факту, що білоруська сторона не висловлює жодних претензій своїм українським партнерам. У всякому разі тодішній перший віце-прем'єр уряду Білорусі Володимир Семашко, який курує паливно-енергетичний комплекс, ніяк не відреагував на непартнерську поведінку української сторони, яка завдала збитків у десятки мільйонів доларів!
Тоді і в Білорусі відбулися досить цікаві кадрові перестановки. Гендиректора «БНК» Олександра Демидова терміново перевели завідувати НПЗ «Нафтан», а його місце планував зайняти гендиректор «БНК-Україна» Віталій Калугін. Тобто фактично ті, хто «забуває» розраховуватися з постачальниками, серед яких переважають підприємства держсектора Білорусі, переводяться від відповідальності.
Тоді слідчі зазначали, що вийшли на можливий транснаціональний «договірняк», причому на дуже високому рівні.
Як проходила контрабанда?
Безпосередньо в оборудці з митниками та конвертаційним центром з фіктивними компаніями. Про це говорять відкриті кримінальні справи щодо працівників ГУ ДФС в Житомирській області, осіб, напряму пов’язаних з ТОВ «UPG» та ПП «Укрпалетсистем». В основному провозили цистерни через пропускні пункти Житомирської області. Декілька наглядних судових документів зараз продемонструємо.
Розпочнемо зі справи № 686/4481/20 провадження № 1-кс/686/2401/20 від 18 лютого 2020 року.
Пред’явлено ряд підозр службовим особам ДФС, а також особам ПП «Укрпалетсистем», які в складі організованої злочинної групи та конвертаційного центру, ухиляючись від сплати податків, перевищуючи службові повноваження, видаючи незаконні ліцензії, завозили контрабанду в Україну, організували злочинний умисел з метою отримання надприбутків.
Іноземна компанія «DREKUP S.R.O.», котра фіктивна й належить ТОВ «UPG», закупляє паливо в Білорусі, але поставляється паливо не в країну фіктивної компанії, а контрабандою на територію Україну до ПП «Укрпалетсистем», ТОВ «УкрПетроліумГруп» та ТОВ «Юпіджі».
«В обґрунтування даного клопотання слідчим зазначено, що у ході досудового розслідування встановлено, що посадові особи відділу митного оформлення «Коростень» митного посту «Центральний» Енергетичної митниці Держмитслужби та представники органів державної влади, зловживаючи службовим становищем, за попередньою змовою з керівниками ряду суб`єктів господарської діяльності (як суб`єкти ЗЕД, так і ті, які надають митно-брокерські послуги), з метою отримання неправомірної вигоди надають останнім незаконні переваги під час здійснення митного оформлення ПММ в режимі «Імпорт».
(…) Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_1 з метою ухилення від сплати податку на прибуток при здійсненні фінансово-господарської діяльності підконтрольних підприємств застосовує злочинну схему, суть якої полягає в перенесенні зобов`язань по сплаті податку на прибуток на підприємство нерезидента.
Так, ОСОБА_1 та його довірені особи в Білорусі здійснюють закупівлю нафтопродуктів на підприємство нерезидента України «DREKUP S.R.O.», але фактично поставка продукції здійснюється на територію України за адресами знаходження виробничих об`єктів ПП «Укрпалетсистем», ТОВ «УкрПетроліумГруп» та ТОВ «Юпіджі».
Документально оформлюється реалізація паливно-мастильних матеріалів підприємством нерезидентом та українськими підприємствами за завищеними цінами, для виведення капіталу за кордон. При цьому службові особи підприємств складають інвойси від імені фірми нерезидента, де вартість товару вказується близька до вартості в Україні.
Зі свого боку посадові особи ВМО «Коростень» МП «Центральний» Енергетичної митниці ДФС не проводять належний митний контроль під час здійснення митного оформлення в режимі «імпорт» ПММ, які надходять на адресу підконтрольних ОСОБА_1 СГД. Враховуючи викладене, до державного бюджету не надходять кошти у вигляді митних та податкових платежів в особливо великих розмірах.
ТОВ «УкрПетроліумГруп» ввезення нафтопродуктів (палива дизельного) здійснюється з використанням посередника нерезидента – контрактоутримувача компанії «DREKUP S.R.O.» за цінами майже за рівнями оптових цін на території України. Встановлено, що ціна 1 тонни дизпалива, за якою здійснювалось розмитнення протягом 2019 року товариством «УкрПетроліумГруп» в Україні, перевищувала вартість тонни дизельного палива при ввезенні ПП «Укрпалетсистем» від тих самих виробників Республіки Білорусь за прямими контрактами, в середньому на понад 70 євро/т (за ідентичних умов поставки). Вищевказане може свідчити про наявність ознак завищення ТОВ «УкрПетроліумГруп» вартості придбання ПММ з використанням підконтрольного нерезидента «DREKUP S.R.O.» та виведення коштів (різниці в ціні) на закордонні рахунки посередника «DREKUP S.R.O.»
«Куплені» митники
Продовжимо документом міськрайонного суду Хмельницької області за 18.02.2020, справа № 686/30572/19, кримінальне провадження № 1-кс/686/2399/20. Суддя Сарбей О.Ф встановив задовольнити клопотання слідчого ДБР Михайлова П.С. та відсторонити ОСОБУ_1 від посади начальника управління по контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів ГУ ДПС в Житомирській області, раніше не судимого – у кримінальному провадженні № 62019240000000782, за статтею 364 «Зловживання владою або службовим становищем».
Цитуємо судовий документ:
«Проте ОСОБА_1, достовірно знаючи свої службові обов`язки, зловживаючи своїм службовим становищем, усвідомлюючи протиправність своїх дій, діючи умисно, незважаючи на відсутність в ліцензійних справах необхідних документів, а саме сертифікатів, що засвідчують прийняття в експлуатацію об`єктів, а також інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, підписав ряд реєстрів суб`єктів господарювання, яким прийнято рішення про видачу ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального, фактично розробив та вніс такі реєстри для підписання начальнику ГУ ДФС в Житомирській області або в.о. начальника ГУ ДФС в Житомирській області, внаслідок чого, в порушення вимог ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», за відсутності сертифіката, який засвідчує прийняття в експлуатацію об`єкта, ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального отримали 77 суб`єктів господарювання за наступних обставин.
Так, ОСОБА_1, зловживаючи своїм службовим становищем, усвідомлюючи протиправність своїх дій, діючи умисно за попередньою змовою з ОСОБА_2, 1 липня 2019 року, перебуваючи у не встановленому досудовим розслідуванням місці, підписав розроблений ОСОБА_2 реєстр суб`єктів господарювання, яким прийнято рішення про видачу ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним за 01.07.2019 № 377-р, фактично розробив та вніс його для підписання начальнику ГУ ДФС в Житомирській області ОСОБА_3, внаслідок чого, в порушення вимог ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», за відсутності сертифіката, який засвідчує прийняття в експлуатацію об`єкта, ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним отримали наступні суб`єкти господарювання: ТОВ «УРПАЛЕТСИСТЕМ»; ТОВ «АВТО-ПАЛИВОСЕРВІС»; ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС»; ТОВ «ДІМАКСО» та багато інших».
Передивляючись архівні матеріали, ми можемо в Інтернеті знайти, що підозрюваний податківець, який фігурує в матеріалах провадження, – це колишній начальник управління ГУ ДПС у Житомирській області Володимир Свириденко. У березні 2020 року після появи судових ухвал він звільнився з податкової. Зараз в судах податківця захищає його колишній підлеглий Піхотний Максим Дмитрович. Коли Свириденко по 2016 рік очолював Броварську ОДПІ, Максим Піхотний був заступником начальника районної податкової. Таким чином, це вже говорить про певні сталі звязки між фігурантами справи.
Також цікаво знати, що у ПП «Укрпалетсистем» податковий борг 70 626 544 грн. Це зазначено у реєстрі «Інформація про суб’єктів господарювання, які мають податковий борг» (станом на 01.06.2020).
Таким чином, вже є питання до Житомирської міської влади – яким чином міськрада змогла фактично «прокришувати» контрабандний бізнес у Житомирі та при цьому робити вигляд, що все робиться нібито заради громадян? Але при цьому у власну кишеню…
P.S. Поки готувався матеріал, надійшло повідомлення про те, що 21 липня 2020 року Сьомий апеляційний адміністративний суд відмовив ТОВ «ЮПІДЖІ» в апеляції та залишив в силі рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2020 року по справі № 240/11107/19:
«Визнати протиправними дії Державної архітектурно-будівельної інспекції України щодо надання Товариству з обмеженою відповідальністю «ЮПІДЖІ» дозволу на виконання будівельних робіт № IУ 113192001524 від 19.07.2019 на об`єкт «Будівництво АЗК з пунктом сервісного обслуговування населення, адміністративними приміщеннями, АГЗП та автомийки за адресою: Житомирська область, м. Житомир, проспект Незалежності, 29».
Скасувати дозвіл Державної архітектурно-будівельної інспекції України № IУ 113192001524 від 19.07.2019, виданий товариству з обмеженою відповідальністю «ЮПІДЖІ» на об`єкт «Будівництво АЗК з пунктом сервісного обслуговування населення, адміністративними приміщеннями, АГЗП та автомийки за адресою: Житомирська область, м. Житомир, проспект Незалежності, 29».
Нам не вдалося отримати коментарі від представників ТОВ «UPG» та Державної архітектурно-будівельної інспекції України щодо останнього рішення суду, але, зважаючи на повністю суперечливі рішення судів, ми маємо припущення про справжню війну судових рішень в майбутньому. На користь цього є достатньо вагомі аргументи.
Також у зв’язку з довготривалістю слідства ми не змогли отримати завчасно коментар від представників митної служби. Ми направили запит щодо зазначених у матеріалі подій і відповідь на нього оприлюднимо згодом.
Тож це не остання публікація щодо боротьби жителів Житомира проти «UPG». Можна з певністю сказати: далі буде…
Руслан Мороз
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
Читач41
Натали Павловская
Виктор Богданович reply Натали Павловская