Забезпечення якісного дистанційного навчання в умовах війни

Забезпечення якісного дистанційного навчання в умовах війни

Знову набуває актуальності питання дистанційного навчання, зокрема забезпечення якості освіти під час навчання онлайн. Уже місяць як розпочався новий навчальний рік і цьогоріч у закладах загальної середньої освіти України освітній процес організовано в різних формах, зокрема й батьки з поглядів безпеки мали змогу обирати за якою формою будуть навчатися їх діти. Значна частина батьків та учнів обрали саме дистанційну форму навчання.

Аби розуміти на що звернути увагу під час організації дистанційного навчання керівникам закладів освіти та педагогам, пропонуємо до уваги результати дослідження якості організації дистанційного навчання у закладах загальної середньої освіти України, яке було проведене Державною службою якості освіти у співпраці з проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe).

Дослідженням  охоплено 6581 респондент із 60-ти закладів освіти (1112 учнів, 1540 батьків учнів початкової школи, 1984 батьків базової та старшої школи, 595 вчителів початкової школи, 1298 вчителів базової та старшої школи, 52 керівники закладів освіти).Для дослідження застосовано метод онлайн-анкетування учнів старшої школи, батьків учнів початкової та базової/старшої школи, вчителів початкової та базової/старшої школи, керівників закладів освіти.

Під час дослідження вивчались стратегії роботи закладів освіти в умовах дистанційного навчання, освітні втрати та здобутки на різних освітніх рівнях (циклах), досліджувались рівень готовності педагогічних працівників сільської та міської місцевості до організації дистанційного навчання, рівень технічного забезпечення дистанційного навчання та інші питання.

Відео дня

За результатами дослідження з’ясовано, що дистанційне навчання проходило як в синхронному, так і в асинхронному режимі. Значна кількість вчителів початкової, базової та старшої шкіл надають перевагу синхронному режиму роботи, оскільки вважають цей режим результативнішим.

Учні в свою чергу зазначили, що під час асинхронного режиму доводиться працювати переважно самостійно й часом бракує додаткових роз’яснень учителів. Найчастіше під час дистанційного навчання діти відвідували онлайн-уроки, про це зазначило 71–86 % батьків учнів/учениць всіх рівнів освіти та 86 % старшокласників. Крім того, 67 % опитаних батьків дітей початкової школи зазначили, що вони допомагали своїм дітям опрацьовувати навчальні матеріали. Тоді як 57 % батьків дітей базової та старшої школи вказали, що їхні діти самостійно опрацьовували надані вчителем матеріали, це підтвердили і 73 % старшокласників. Також 46 % учнів/учениць переглядали тематичні навчальні відео в мережі Інтернет.

На запитання, що б діти  ти хотіли змінити в організації дистанційного навчання у своїй школі, учні відповідали, що їм не вистачає:

  • пояснень від учителів замість самостійного опрацювання;
  • презентацій навчального матеріалу, щоб краще зрозуміти тему уроку;
  • часу пояснення нових тем.

Серед причин, чому діти не могли навчатися та/або самостійно опрацьовувати навчальний матеріал, батьки найчастіше вказували на хворобу, відсутність інтернету та/або слабке його з’єднання. Незважаючи на достатню практику й досвід дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти протягом останніх років, дослідження показало низку проблемних питань, на які варто звернути увагу й ужити певних заходів:

  • невміння учнів вчитися самостійно;
  • брак живого спілкування з однолітками;
  • відсутність інтернету та/або слабке його з’єднання, зокрема в сільській місцевості;
  • зниження результатів навчання учнів/учениць;
  • відсутність технічних засобів у дітей (за даними опитування батьків учнів/учениць, 39% молодших школярів та 29% старшокласників користуються ґаджетами спільно з батьками та/або братами/сестрами).

Сьогодні в умовах воєнного стану перед освітянами постає ще більше викликів та труднощів, зокрема й у процесі дистанційного навчання, тому для Державної служби якості освіти представниками проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) підготовлено поради для директора школи щодо якісного дистанційного навчання: «Якісне дистанційне навчання в умовах війни: поради директору школи».

Детальніше з результатами дослідження можна ознайомитися на сайті Служби за покликанням: https://sqe.gov.ua/31-serpnya-2022-roku-vidbudetsya-prezentaci/

 

Коментарі

keyboard_arrow_up