Перспектива все ж таки – на часі! Або ще раз – про ліцей у Романівці!

Перспектива все ж таки – на часі! Або ще раз – про ліцей у Романівці!

Надворі вже фактично травень 2025 року. За місяць – завершення ще одного навчального року, і питання про створення академічних профільних ліцеїв у громадах Житомирської області набуває реальних обрисів.

По суті, із 1 вересня 2025 року місцева влада тієї чи іншої громади має чітко розуміти, де, на базі якого навчального закладу із 1 вересня 2027 року розпочне свою діяльність профільний ліцей академічного спрямування.

Слід зауважити, що законодавчі критерії для створення вищеозначених ліцеїв і досі остаточно не визначені. Єдине, що постає як очевидний і доконаний факт, – це висновок про те, що академічний профільний ліцей працюватиме як самостійний, юридично відокремлений навчальний заклад, у якому не може бути ланки початкової школи. Власне кажучи, класичний варіант академічного ліцею передбачає наявність у його складі лише трьох класів: 10-го, 11-го та 12-го. Проте далеко не у всіх громадах для такого класичного утворення академічного ліцею є наявні умови. Тому й тривають очікування і зволікання, тому й періодично звучать заяви, формуються петиції, звернення стосовно можливих законодавчих змін щодо стартових передумов для створення профільних ліцеїв академічного типу. Наприклад на Житомирщині якраз у березні–квітні 2025 року поширювалася ініціатива певних голів громад стосовно певних змін до передумов, визначених для утворення академічних ліцеїв. Збиралися підписи, формувалися аргументи, аналізувалися певні статистичні показники освітянської галузі Житомирщини. Головна причина такого зволікання полягає у тому, що у низці громад Житомирщини (передовсім там, де населення громади не перевищує 10-12 тисяч жителів) відсутні об'єктивні передумови для створення ліцеїв академічного профілю. Тобто для такого ліцею у такій малочисельній громаді просто не вистачатиме дітей, які зможуть і забажають після завершення у травні 2027 року навчання у 9-му класі продовжити навчання у ліцеї академічного профілю.

Ще одна обставина, яка серйозно заважає створенню профільного ліцею академічного типу, – наявність окремого приміщення, яке спроможне було б працювати із 1 вересня 2027 року лише для ліцеїстів академічного профілю. Така проблема існує і в Романові, оскільки головний і найбільший навчальний заклад Романівської селищної ради (Романівський ліцей № 1) не може стати у 2027 році ліцеєм академічного профілю. Ні, теоретично, гіпотетично і в уяві багатьох жителів Романова такий ліцей може бути створений якраз (і тільки) у Романові. Але куди ж подіти дітвору із початкової ланки, які не можуть і не зможуть навчатися разом із «академічними» ліцеїстами?

Відео дня

У Романові ще у 2021 році було вирішено, що майбутній ліцей академічного профілю доцільно відкрити у селі Романівці, на базі нині існуючого Романівського ліцею № 2. Початкова ланка із Романівки, згідно з вимогами роз'єднаного перебування із ліцеїстами академічного профілю, потребуватиме підвозу дітей до села Врублівки, де працюватиме гімназія. Власне кажучи, нині діючі у межах Романівської громади ліцеї із вересня 2027 року стануть гімназіями, де навчатимуться учні (вже гімназисти) 1-9 класів. Окрім, звісно ж, єдиного у межах Романівської селищної ради ліцею академічного профілю, який за всіма перспективами, має розпочати свою роботу якраз-таки у Романівці.

Щодо інших варіантів, то вони малоймовірні. Адже нереально за нинішніх умов воєнного стану (а навіть, якби його й скасували б) знайти сотню–півтори мільйонів гривень для будівництва у Романові, наприклад, шкільного приміщення для дітей початкових класів. Якби такі гроші були б, то двох років цілком вистачило б, аби збудувати нове приміщення. Але їх точно немає і, імовірніше, у перспективі найближчого п'ятиріччя не буде. Отже, орієнтуватися треба на існуючі можливості та реальну ситуацію.

У Романові реальна ситуація має сумний вигляд. Насамперед тому, що перспектива появи профільного ліцею академічного спрямування у селі Романівці сприймається як катастрофа для Романова, який, за уявленнями багатьох людей, перетвориться у велике село. Мовляв, відсутність старшої школи (а це якраз ліцей академічного профілю) призведе до відтоку населення із Романова, де діти-старшокласники (10-го, 11-го та 12-го класів) не матимуть перспективи. Перспектива навчання у Романівці містянами чомусь не сприймається, хоча відстань у 8 кілометрів, яку шкільні автобуси долають за 10 хвилин, не є аж такою захмарною чи страшною. Безумовно, стан сучасної дороги, яку дорожні будівельники три роки тому неабияк поруйнували, аж ніяк не сприяє уяві та зручностям доїзду дітей від Романова до Романівки.

У такій ситуації, яку ускладнює ще й судова справа, розгляд якої ще й досі не завершено, створення профільного ліцею академічного спрямування перебуває у підвішеному стані. Ситуація має дедалі більш абсурдний вигляд ще й тому, що у місцевої влади освітянських клопотів і так вистачає. Ще одна деталь підготовчого етапу у процесі створення профільного ліцею полягає у тому, що на носі (восени 2025-го чи весною 2026-го року) чергові вибори до Романівської селищної ради, а також вибори очільника громади. І депутати, і претенденти на посаду Романівського селищного голови доволі обережно ставляться до питання створення у межах громади ліцею академічного профілю. Те, що у Романові ідея створення такого ліцею для старшокласників у селі Романівці є непопулярною –усім відомо. Те, що іншого, альтернативного, варіанту створення профільного ліцею академічного типу немає, також усвідомлюють не всі жителі громади. Однак депутати Романівської селищної ради, освітянські чиновники і загалом громадяни, які знають та розуміють зміст передумов для створення ліцею, прекрасно розуміють, що нині існують два варіанти розвитку у Романівській громаді ланки старшої школи. Це або ліцей академічного профілю у Романівці, або ж відсутність такого ліцею у Романівській громаді взагалі. Законодавець, до речі, передбачає таку ситуацію, коли громада неспроможна з певних причин утворити ліцей академічного профілю для ліцеїстів 10, 11 та 12 класів. За такої (однозначно сумної) перспективи випускники 9-х класів навчальних закладів Романівської селищної ради змушені будуть із 1 вересня 2027 року продовжувати навчання у ліцеях академічного профілю, які будуть утворені у сусідніх громадах (наприклад у Чуднові, Баранівці або ж навіть у Полонному). Ще один варіант – продовження навчання у фахових коледжах міста Житомира або ж у професійних ліцеях обласного центру. Тоді ліцеїст чи вже навіть студент із Романова змушений буде добиратися на навчання за 60 кілометрів та, імовірніше, житиме у гуртожитку. Але – отримуватиме стипендію. Це, так би мовити, крайній або ж найбільш песимістичний варіант розвитку ситуації навколо перспективи створення у Романівській селищній раді профільного ліцею академічного типу. Ще один негативний наслідок варіанту нестворення у громаді свого академічного ліцею – втрата майже сотні робочих місць для місцевих педагогів, які могли б працювати у ліцеї села Романівки.

Ось так, якщо коротко, але відверто і правдиво, про нинішню ситуацію щодо створення профільного ліцею академічного типу у Романівській селищній раді. Усі передумови для створення такого ліцею у громади є. Ба більше, у разі створення такого ліцею (у тій же Романівці) він став би найзручнішим навчальним закладом для випускників не лише ліцеїв Романівської громади, але й для старшокласників із найближчих до Романівки сіл Чуднівської міськради. Те ж саме стосується і випускників навчальних закладів Миропільської громади (наприклад Печанівки), і навіть старшокласників із селища Мар'янівки (Довбиська громада), яким за суто логістичними мірками зручніше діставатися до Романівки, аніж до колишньої районної «столиці» у Баранівку.

Втім, аби розмірковувати над можливими варіантами та проєктами перспективи створення ліцею академічного профілю, треба спочатку остаточно визначитись. Дехто сподівається зробити це одразу після проведення чергових місцевих виборів, коли на настрої виборців озиратися і зважати не прийнято. Тоді все буде, як буде. Але якщо відкласти процес підготовки до створення ліцею академічного профілю до часу після виборів, то можна дуже запізнитися. Або ж і взагалі – залишитися ні з чим. Тому думати, рахувати, зважати і оцінювати усі варіанти треба зараз. І то – негайно! На все і про все у Романівської громади залишилося всього лише кілька місяців.

P. S. Слід зауважити, що вже із 8 до 18 квітня 2025 року Міністерство освіти і науки України приймало заявки на отримання освітньої субвенції в частині створення сучасного освітнього простору. Її розмір становить 499,4 млн грн, і стосується вона якраз перспективи створення профільних ліцеїв академічного спрямування. Програма передбачає модернізацію навчальних кабінетів у межах реформи старшої школи «Профільна». Мета освітньої субвенції – підтримати заклади освіти, що у 2027/2028 н. р. стануть частиною мережі закладів, які забезпечуватимуть здобуття профільної середньої освіти академічного спрямування.

За ці кошти заклади освіти зможуть обладнати кабінети біології, фізики, хімії, географії, математики та STEM-лабораторії:

  • сучасним лабораторним обладнанням;
  • комп'ютерною технікою та інтерактивними засобами навчання;
  • новими меблями.

Найважливіше врахувати, що кошти у вигляді субвенції (а такі субвенції Міносвіти виділятиме й надалі) зможуть отримати ті громади, які визначилися із місцем навчального закладу, що стане профільним ліцеєм академічного спрямування. Тому треба визначатися!

Коментарі

keyboard_arrow_up