Що очікувати від другого рівня пенсійної реформи: плюси та мінуси

Що очікувати від другого рівня пенсійної реформи: плюси та мінуси

Вже у наступному році Україна може перейти на другий рівень пенсійної реформи. Планується, що внески стануть обов`язковими і поступово сягнуть 7%. Але чому це рішення може дорого обійтися країні – з`ясовували журналісти «20 хвилин».

«З 1 січня 2019 року у України є шанс перейти на другий рівень пенсійної системи — депутати впритул підійшли до розгляду відповідного законопроекту 6677-д (його не встигли поставити на голосування у понеділок 16 квітня, але у нього великі шанси бути розглянутим у найближчі тижні). У рамках реформи внески до накопичувальної системи планують зробити обов’язковими: у першій рік 2%, з поступовим збільшенням до 7%. Таке рішення може дорого коштувати країні. Ризики такого закону відчутно вищі, ніж потенційні переваги», – вважає заступник директора Центру економічної стратегії Марія Репко.

Що означає другий рівень пенсійної системи

Як розповіла Марія Репко, мета реформи — шляхом введення накопичувальної пенсії забезпечити добробут громадян. У рамках другого рівня кожен громадянин муситиме сплачувати обов’язкові внески (наразі вони є добровільними). Внески кожного українця будуть спрямовані на індивідуальний рахунок, доступ до якого можна буде отримати лише після виходу на пенсію.

В чому бачать переваги такої системи

«Україна — не перша держава, що зацікавилася ідеєю пенсій другого рівня. Спроби запровадження такої системи робили Угорщина, Польща, Румунія, Болгарія, Хорватія та навіть Росія», – наголошує експерт. Вважалося, що запровадження обов’язкових внесків дозволить досягти трьох цілей:

  • Диверсифікувати ризики та згенерувати інвестиційний дохід;

  • Підвищити офіційну зайнятість, адже людина сприйматиме внески як власні кошти і буде зацікавлена в їхньому накопиченні;

  • Вивільнити додаткові кошти і таким шляхом стимулювати розвиток ринків капіталу.

Що пішло не так

На думку заступника директора Центру економічної стратегії, сподівання реформаторів не справдилися одразу у кількох напрямках: інфляція часто виявлялася вищою, ніж дохідність накопичувальних фондів, ще дещицю дохідності «з’їдали» адміністративні витрати. Крім того, більшість фондів вирішили не ризикувати і вклали гроші або у державні облігації, або у депозити, тому очікування диверсифікації також виявилося марним.

Зрештою, криза 2008-2009 років поклала край системі другого рівня — більшість фондів були націоналізовані, схеми — скасовані.

Чому система другого рівня небезпечна для України

«Фінансова стабільність нашої країни наразі є дуже хиткою, а отже, ми маємо великий ризик повторити помилки попередників», – вважає Марія Репко. Як зауважила експерт, є декілька ключових факторів, які прирікають запровадження системи другого рівня на провал:

  • Потенційна збитковість довгострокових інвестицій через високу та нестабільну інфляцію, фінансові ризики,відсутність правовладдя та геополітичні проблеми;

  • Неможливість диверсифікації ризиків через відсутність інструментів та, найвірогідніше, обмежений доступ до інвестицій закордон (держава не зацікавлена у відтоку грошей, до того ж, це може посилити тиск на гривню).

  • Падіння споживчого попиту за умови, що українцям доведеться віддавати ще 7-15% зароблених ними коштів. За умови середньої пенсії 2446 грн це означатиме мінус 171-366 гривень з щомісячного бюджету пересічного українця.

  • Послаблення економічного зростання через падіння споживання.

«Фактично, у нинішньому вигляді реформа — спроба непрямим чином змусити молодих українців кредитувати уряд за власний кошт. Єдині, хто тут виграє — це приватні посередники, які отримуватимуть значні комісійні з операцій», – стверджує заступник директора Центру економічної стратегії Марія Репко

Ще один серйозний ризик — у випадку знецінення таких накопичень увесь тягар відшкодування може впасти на державу, що завдасть серйозний удар по бюджету.

«Введення системи другого рівня та прийняття закону у його нинішньому вигляді — рішення безвідповідальне і шкідливе. План реформи має бути переглянутий таким чином, щоб реформування пенсійної системи принесло користь і пересічним українцям, і державі в цілому»,– підсумувала експерт.

Ольга Сідлецька

Матеріал підготовано у рамках співпраці з проектом VoxConnector

0
0
0
0
Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні

Новини Житомира за сьогодні

12:39 Захворюваність на грип та ГРВІ зростає, але епідемії ще немає 12:20 На Житомирщині 33 засуджені ухилилися від відбування покарань, - прокуратура 12:20 В Житомирі презентували Пластовий молодіжний центр. ВІДЕО 12:11 Житомирським медикам виплатять заробітну плату за рахунок субвенції, але не в повному обсязі. ВІДЕО Від читача 18:22 Схід і захід разом: донецькі та тернопільські школярі виявилися найбільш активними у неформальній освіті 12:00 Облаштовуємо двір приватного будинку власноруч: ідеї та поради 11:47 Житомирський виконком виділив 60 тис. грн на лікування дитини 11:40 Нова схема захоплення земель під МАФи в Житомирі без будь-яких погоджень 11:20 Податківці закликають спілкуватися з ними дистанційно 11:00 Ірландська компанія побудує сонячну електростанцію в Лугинському районі 10:40 В області субсидію отримують понад 110 тисяч домогосподарств 10:20 Житомиряни судяться з місцевим депутатом за незаконно приватизовану колясочну 10:01 Мер Житомира розповів про план переходу міста на 100 % відновлюваної енергетики 09:48 У зв'язку з обледенінням рух тролейбусів у Житомирі ускладнено 09:45 Троє посадовців, звинувачених у порушенні правил безпеки, внаслідок чого загинули 8 осіб, - під домашнім арештом 09:22 «Житомирводоканал» повідомляє, де сьогодні не буде води 09:19 Примхи погоди призвели до транспортного колапсу у місті. ФОТО 09:11 Курс валют на 14 листопада: гривня втрачає вагу 09:00 Погода у Житомирі 14 листопада: дощ, мокрий сніг, ожеледиця 17:55 Малин: копали криницю - знайшли снаряди
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Не пропускай новини — долучайся до нас на Facebook
keyboard_arrow_up