Що очікувати від другого рівня пенсійної реформи: плюси та мінуси

Що очікувати від другого рівня пенсійної реформи: плюси та мінуси

Вже у наступному році Україна може перейти на другий рівень пенсійної реформи. Планується, що внески стануть обов`язковими і поступово сягнуть 7%. Але чому це рішення може дорого обійтися країні – з`ясовували журналісти «20 хвилин».

«З 1 січня 2019 року у України є шанс перейти на другий рівень пенсійної системи — депутати впритул підійшли до розгляду відповідного законопроекту 6677-д (його не встигли поставити на голосування у понеділок 16 квітня, але у нього великі шанси бути розглянутим у найближчі тижні). У рамках реформи внески до накопичувальної системи планують зробити обов’язковими: у першій рік 2%, з поступовим збільшенням до 7%. Таке рішення може дорого коштувати країні. Ризики такого закону відчутно вищі, ніж потенційні переваги», – вважає заступник директора Центру економічної стратегії Марія Репко.

Що означає другий рівень пенсійної системи

Як розповіла Марія Репко, мета реформи — шляхом введення накопичувальної пенсії забезпечити добробут громадян. У рамках другого рівня кожен громадянин муситиме сплачувати обов’язкові внески (наразі вони є добровільними). Внески кожного українця будуть спрямовані на індивідуальний рахунок, доступ до якого можна буде отримати лише після виходу на пенсію.

В чому бачать переваги такої системи

«Україна — не перша держава, що зацікавилася ідеєю пенсій другого рівня. Спроби запровадження такої системи робили Угорщина, Польща, Румунія, Болгарія, Хорватія та навіть Росія», – наголошує експерт. Вважалося, що запровадження обов’язкових внесків дозволить досягти трьох цілей:

  • Диверсифікувати ризики та згенерувати інвестиційний дохід;

  • Підвищити офіційну зайнятість, адже людина сприйматиме внески як власні кошти і буде зацікавлена в їхньому накопиченні;

  • Вивільнити додаткові кошти і таким шляхом стимулювати розвиток ринків капіталу.

Що пішло не так

На думку заступника директора Центру економічної стратегії, сподівання реформаторів не справдилися одразу у кількох напрямках: інфляція часто виявлялася вищою, ніж дохідність накопичувальних фондів, ще дещицю дохідності «з’їдали» адміністративні витрати. Крім того, більшість фондів вирішили не ризикувати і вклали гроші або у державні облігації, або у депозити, тому очікування диверсифікації також виявилося марним.

Зрештою, криза 2008-2009 років поклала край системі другого рівня — більшість фондів були націоналізовані, схеми — скасовані.

Чому система другого рівня небезпечна для України

«Фінансова стабільність нашої країни наразі є дуже хиткою, а отже, ми маємо великий ризик повторити помилки попередників», – вважає Марія Репко. Як зауважила експерт, є декілька ключових факторів, які прирікають запровадження системи другого рівня на провал:

  • Потенційна збитковість довгострокових інвестицій через високу та нестабільну інфляцію, фінансові ризики,відсутність правовладдя та геополітичні проблеми;

  • Неможливість диверсифікації ризиків через відсутність інструментів та, найвірогідніше, обмежений доступ до інвестицій закордон (держава не зацікавлена у відтоку грошей, до того ж, це може посилити тиск на гривню).

  • Падіння споживчого попиту за умови, що українцям доведеться віддавати ще 7-15% зароблених ними коштів. За умови середньої пенсії 2446 грн це означатиме мінус 171-366 гривень з щомісячного бюджету пересічного українця.

  • Послаблення економічного зростання через падіння споживання.

«Фактично, у нинішньому вигляді реформа — спроба непрямим чином змусити молодих українців кредитувати уряд за власний кошт. Єдині, хто тут виграє — це приватні посередники, які отримуватимуть значні комісійні з операцій», – стверджує заступник директора Центру економічної стратегії Марія Репко

Ще один серйозний ризик — у випадку знецінення таких накопичень увесь тягар відшкодування може впасти на державу, що завдасть серйозний удар по бюджету.

«Введення системи другого рівня та прийняття закону у його нинішньому вигляді — рішення безвідповідальне і шкідливе. План реформи має бути переглянутий таким чином, щоб реформування пенсійної системи принесло користь і пересічним українцям, і державі в цілому»,– підсумувала експерт.

Ольга Сідлецька

Матеріал підготовано у рамках співпраці з проектом VoxConnector

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні

Новини Житомира за сьогодні

16:55 Що подивитися на вихідних 16:30 У листопаді Житомир знову прийматиме П'яту Міжнародну Хореографічну Асамблею імені  Н.Скорульської 16:12 У Житомирській області за один день виявили два розшукуваних авто 16:00 Підозрюваного у вбивстві жителя Попільнянського району поліція затримала… на кладовищі Від читача 00:07 Петро бурак 2-гий найкрасивіший хлопець світу по версії журналу ENGUIDE 15:45 Сьогоднішні ціни на Житньому ринку 15:20 В «Корисній програмі» розповіли, як правильно вибрати варену ковбасу 15:00 В Україні почнуть платити за «стукацтво» 14:40 Рада ухвалила закон про перевірку субсидіантів та пенсіонерів 14:20 Двоє дівчаток з Вінниччини втекли з дому, прихопивши велосипед, бутерброди, термос із чаєм і… подушку 14:00 Вакцинація від грипу 2019: усе, що потрібно знати житомирянам 12:42 Годинник переведуть на зимовий час: коли і як адаптуватися 12:38 У Житомирі стартував Українсько-польський бізнес-форум 12:02 За результатами земельних торгів, проведених з початку року, місцеві бюджети Житомирщини отримають понад 4 млн гривень 12:01 У Ружинському районі 33-річний чоловік після спільної пиятики вбив односельця 12:00 На громадських слуханнях щодо вартості проїзду в громадському транспорті Житомира не підтримали жодного рішення 11:51 На що звертають увагу роботодавці на співбесіді? 11:41 Літня житомирянка віддала шахраям 20 тисяч гривень за "порятунок" сина 11:21 Ліс у смартфоні: Держлісагентство запустило пілотний проект e-реєстру заготівлі деревини та онлайн-карту рубок 11:01 На Житомирщині прокуратура через суд зобов’язала фермерське господарство звільнити самовільно зайняті майже 2 га землі вартістю понад 340 тис. грн
Дивитись ще keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_up