Дорожня мафія Житомирщини (частина 2). Мільярд на утримання доріг

На початку 2020 року Житомирська ОДА оголошує нову закупівлю з надання послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг місцевого значення.
- Розкрадати гроші на дорогах Житомирщини я не дозволю! – впевнено завіряв Віталій Бунечко після призначення головою Житомирської ОДА.

Небажання в майбутньому працювати з переможцями минулих торгів очільник області пояснив виявленими фактами розкрадань під час ремонту доріг.
Відповідальний за тендер Департамент регіонального розвитку замовив послуги з ліквідації вибоїн, очищення доріг від снігу, посипання протиожеледними матеріалами, обрізання і проріджування крон дерев, поточний огляд дорожніх об’єктів, нанесення зображення на дорожні знаки фарбою, прибирання туалетів загального користування та прибирання автобусних зупинок.

За основу взяли раніше затверджений перелік доріг протяжністю 6941,5 км, розбитий на два лоти. У першому – утримання автодоріг у 12 районах: Ємільчинському, Коростенському, Лугинському, Малинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському, Попільнянському, Пулинському, Ружинському, Хорошівському та Черняхівському. У другому – в 11 районах: Андрушівський, Баранівський, Бердичівський, Брусилівський, Житомирський, Коростишівський, Любарський, Новоград-Волинський, Радомишльський, Романівський, Чуднівський.
Учасниками торгів по обох лотах були лише дві фірми – згадане вище ПП «Автомагістраль» та нікому до цього невідоме ТОВ «Комфорт Буд Сервіс». Вони ж і розіграли між собою багатомільйонні підряди. Перемогу у першому лоті на утримання доріг в 12 районах області отримало ПП «Автомагістраль» з пропозицією у 164,3 млн. грн. Перемогу у другому лоті на утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення в 11 районах Житомирської області отримало ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» з пропозицією у 136,96 млн грн.
По суті торги розіграли під чергового посередника. У ТОВ «Комфорт Буд Сервіс», як і у випадку з ТОВ «Житомирський автодор», жодної дорожньої техніки немає. Для підтвердження наявного досвіду з обслуговування доріг ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» змогло надати одну угоду з Коростишівською РДА.
Згідно з її умовами, ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» мало виконати на 190 тис. грн послуги з обслуговування доріг Коростишівського району. Зауважимо, що в тендерну документацію департамент регіонального розвитку вніс зміни 30 квітня. За ними прибиралася вимога з наявності досвіду з виконання робіт в обсязі не менше ніж 50% від суми оголошеної закупівлі. Замість цього достатньо було представити підтвердження будь-якого аналогічного досвіду. Саме ця правка дозволила ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» з єдиним невеликим договором з обслуговування доріг взяти участь у торгах.

Нагадаємо, з попереднім переможцем торгів ТОВ «Житомирський автодор» посадовці райдержадміністрацій підписували протягом 2019 року за «попередньою змовою зловживаючи своїм службовим становищем, шляхом укладення договорів з експлуатаційного утримання доріг, без мети їх виконання, заволоділи бюджетними коштами у великому розмірі…».

Чи була змова у випадку з укладеними договором між Коростишівською РДА та ТОВ «Комфорт Буд Сервіс», мають дослідити правоохоронці. Проте пояснити, чому був обраний саме цей підрядник, керівниця відділу економічного розвитку та інфраструктури Коростишівської РДА так і не змогла:
– Компанія підійшла нам за усіма параметрами, – стверджує Лілія Саханович.
20 хв.: Як ви знайшли дану компанію?
– Як ми знайшли???
20 хв.: Саме так: як ви знайшли обрану компанію?
– Ну діло в тому, що облдержадміністрація – вони ж займаються тендерами. Ми цим не займаємось…
20 хв.: Але ж ви укладали договір, і це закупівля без тендеру між вами і виконавцем?
– Давайте ми якось іншим разом з вами поспілкуємося. – І поклала слухавку.
Важливим є питання, чому ДП «Житомирський облавтодор» віддало в оренду ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» декілька виробничих майданчиків, не бажаючи самостійно взяти участь в торгах. Тим самим держпідприємство, опинившись на межі банкрутства, забезпечило свого конкурента необхідними умовами для перемоги. Фактично можна сказати, що ДП «Житомирський облавтодор» пішло на відкрите порушення закону, оскільки передавати державне майно дозволено виключно на відкритих конкурсах і таким правом наділений лише Фонд держмайна України.
Працівників фірма найняла також лише після оголошення тендеру. Частина з них за угодами цивільно-правового характеру, інша – як штатні працівники. Одним з таких наказів на роботу прийнятий колишній директор Баранівської дорожньо-експлуатаційної дільниці ДП «Житомирський облавтодор» Віктор Супрунець. Проте, за словами Віктора Сергійовича, він про підписані документи вперше чує.

- Ні, я не працюю і не працював у «Комфорт Буд Сервіс». Ніякої згоди й ніхто мене не запитував, щоб виставити мої дані і диплом в тендерних закупівлях, – відповідає Віктор Супрунець.
Причиною потреби в документах та дипломах самовільно включених до ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» працівників могло бути завершення терміну дії ліцензії товариства. Видана вона була у 2017 році з терміном дії по 18 січня 2020 року.
В реєстрі виданих ліцензій ДАБІ наразі немає інформації про продовження її дії. Зазначається, що ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» внесло зміни у ліцензію у зв’язку з новим місцезнаходженням. Серед поданих документів копію чинної ліцензії ми також не знайшли, як і на сайті товариства, де опубліковано вже не дійсний документ.

Скріншот з сайту ДАБІ
Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області підтвердило наявність порушень та зобов’язало департамент регіонального розвитку Житомирської ОДА скасувати результати торгів. Проте облдержадміністрація через суд скасувало рішення аудиторів та безперешкодно почало сплачувати обраним підрядникам кошти.

– Вартість закупівлі на 60 мільйонів менша, а протяжність доріг на обслуговуванні залишилася незмінною. Це ж економія – чи не так, – завірив голова Житомирської ОДА Віталій Бунечко.
– Відверта брехня та маніпуляція – це те, що фірма подорожує за мною. Я в кінці 2018 року отримав призначення в Донецьку область, в той час, коли підрядник виконував ремонти в Луганській області у 2017 і до середини 2018 року. Щоб контролювати кожну витрачену гривню, в договорі прописане фінансове забезпечення, і бюджетні кошти перераховуватимуться лише після фактичного виконання дорожніх робіт та ретельної перевірки якості їх виконання, – додав очільник області.
Ті ж проблеми за більші гроші
За початковим договором на майже 300 млн грн послуги мали б надавати до травня 2021 року. Однак додатковими угодами з ПП «Автомагістраль» термін подовжили до листопада 2021 року, а його вартість зросла до 195,5 млн грн. З ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» договір подовжили до 6 грудня 2021 року, а ціна зросла до 162,98 млн грн. Себто вартість договорів збільшилася на 57 млн грн.
Водночас улюбленець департаменту, якому довірили фантастичні суми підрядів, навіть не спромігся на взятих в обслуговування дорогах встановити дорожні знаки. До того ж у ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» відсутня й відповідальна особа за експлуатаційний стан доріг. Припис про невиконання вимог патрульні відділу БДР УПП у Житомирській області склали на працівника ТОВ «Бахмачгазбудсервіс», яка й фактично виконує усі роботи.

Однак притягнути до відповідальності суд нікого не зміг. Бо договір укладений з однією організацією, роботи виконує інша, а відповідальна особа, на яку склали протокол, взагалі ніде не оформлена. Звідси й відсутні докази, що за своїми посадовими обов`язками він зобов`язаний усунути недоліки. Справу суддя закрив.
У Лугинському районі послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг місцевого значення за договором надає ПП «Автомагістраль». Водночас, як свідчить судове рішення, на проміжку автодороги в селищі по вул. Базарній, 12 утворилася величезна вибоїна, довжина якої становить 220 см, ширина 120 см, глибиною 20 см.
За відсутності освітлення у нічний час автомобіль марки «Фольксваген Гольф» майже повністю провалився в цю величезну яму, отримавши численні пошкодження. Патрульні склали акт обстеження, схему місця ДТП та відібрали пояснення у водія.
Суд визнав вину начальника дільниці за неналежне утримання ділянки дороги та відсутність попереджувальних дорожніх знаків і притягнув його до адміністративної відповідальності. Адвокат ПП «Автомагістраль», не згідний з таким рішенням, подав скаргу до апеляційного суду. І хоча суддя підтвердив наявність вини відповідального за утримання дороги співробітника, покарання він не понесе через … сплив строку притягнення до відповідальності.

Виходить оприлюднені звіти про повну ліквідацію ямковості на дорогах в області є повною фікцією. Такою є фікцією є й договори, укладені з обраними облдержадміністрацією підрядниками. На папері відповідальність передбачена, а насправді дороги з величезними вибоїнами, без необхідних дорожніх знаків, часто із захаращеними узбіччями і роками не чищеними водостоками. При цьому всьому навіть в судах недолугі виконавці відчувають повну безкарність.
Торік оголосили аж три аукціони на послуги з експлуатаційного утримання автодоріг. Цього разу вартість послуг до 31 грудня 2023 року встановили у рекордні 980,3 млн грн.

Участь в торгах прийняли чотири фірми. Однак тендерний комітет відхилив пропозиції ТОВ «ПБС», ТОВ «Спец Комплект Постач», допустивши до аукціону раніше обраних переможців ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» та ПП «Автомагістраль».
За поданими ТОВ «Спец Комплект Постач» трьома скаргами АМКУ 4 листопада зобов’язав департамент регіонального розвитку допустити до участі в тендері та відхилити пропозиції ТОВ «Комфорт Буд Сервіс». Проте замість виконання рішення, тендерний комітет повторно розглянув пропозиції обох учасників, надавши 24 години на усунення виявлених в документах невідповідностей. Оскільки ТОВ «Спец Комплект Постач» вчасно не надіслало необхідні виправлення, а ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» вклалося у визначений термін, останнє і визнали переможцем.
На торгах ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» та ПП «Автомагістраль» практично не конкурували між собою, тільки раз знизивши цінову пропозицію. Перемога в першому та третьому лоті дісталася ПП «Автомагістраль» з пропозиціями у 352,5 та 236,2 млн грн. Другий лот на 331,3 млн грн відійшов ТОВ «Комфорт Буд Сервіс» завдяки тому, що ПП «Автомагістраль» протягом торгів не забажав перебивати подану товариством пропозицію.

За весь час роботи товариство із 100 одиниць обладнання спромоглася придбати найдешевше - пару бензопил, вібратор Кентавр, киркувальник, кущорізи, фарборозпилювач, пневматичний шприц та повітродувки. Вся необхідна для обслуговування доріг дорожня техніка орендується в інших фірм, зокрема у ДП «Луганський облавтодор», який перебуває в стадії банкрутства.
Але облдержадміністрація не побачила жодних перешкод, щоб укласти угоди з улюбленими виконавцями. Тепер два роки утримання доріг коштуватимуть понад 900 млн грн. Втричі дорожче ніж торік, з вибоїнами, безкарністю та безвідповідальністю.
Тарас Боросовський
Матеріал підготовлено в рамках проєкту IWPR за підтримки МЗС Норвегії. Матеріал відображає позицію редакції і не обов’язково відображає позицію IWPR та МЗС Норвегії.
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.