Транспортна криза через здорожчання газу, або Чи варто готуватися до підняття вартості проїзду?

Транспортна криза через здорожчання газу, або Чи варто готуватися до підняття вартості проїзду?

За останні тижні по всій Україні прокотилася хвиля страйків маршрутників.

Подорожчання газу майже вдвічі спричинило масову відмову перевізників від обслуговування маршрутів. Частина з них взагалі без попередження припинила випуск машин на лінію, інша ж самостійно змінила маршрут обслуговування.

Перед вихідними у Житомирі, за повідомленням начальника управління транспорту і зв’язку Житомирської міськради Костянтина Підпокровного в ефірі «Житомирської хвилі» та одразу у кількох ЗМІ, від 40 до 50 маршруток не вийшло на рейси по Житомиру саме у зв'язку з подорожчанням метану. Повідомляється, що 44-й маршрут повністю не вийшов, на низці маршрутів працювала половина машин, які мають бути на лінії. Повністю вийшли лише великі автобуси, які працюють на дизельному паливі.

Відео дня

Дехто з перевізників переводить маршрутки на інший вид палива. Ще декілька днів займатимуться стабілізацією маршрутів вже за новими схемами.

На офіційному сайті Нафтогазу повідомляється про те, що з 1 жовтня на українських заправках подорожчав метан (CNG) на 47% порівняно з вереснем 2021 до 37,68 грн/куб. м, яким в основному заправляються маршрутки, вантажівки і комунальний транспорт. Різниця з січнем 2021 становить подорожчання на 143%. У вересні метаном можна було заправитися по 25,56 грн за куб.

У коментарі директор Укравтогазу Олександр Ватажишин розповів, що такий стрибок вартості CNG викликаний стрімким зростанням цін на природний газ в Європі і як наслідок – в Україні.

Одразу маршрутники Житомира почали говорити про нерентабельність маршрутів. Як повідомив телеграм-каналу «Факти Житомира» один з водіїв, перевізники готуються до термінового спілкування з владою, не виключено у формі мітингу чи страйку. За їхніми словами, потрібно вирішувати питання рентабельності, аби не зупиняти сполучення транспорту.

Крім того, у Житомирі з приміських маршруток забрали валідатори – платити за проїзд можна лише готівкою. Приміські маршрути на балансі обласної ради, але більша частина маршрутів проходить через центр міста, тому відсутність валідаторів суттєво ускладнює життя містянам. 

Житомирська міська рада заявляє, що готова до перемовин й компромісів з питань оптимізації й об'єднання приміської автобусної мережі. Але саме такі заяви лунають щоразу перед зміною тарифів на перевезення або зміною маршрутів. І жодного разу ці обіцянки не було виконано.

Зміна маршрутів у Житомирі звалилася на голови городян неочікувано. Незважаючи на попередження та оголошення, житомиряни виявилися неготовими до подібних кардинальних змін. Минулого тижня, вийшовши на вулиці міста, багато хто не зміг вчасно добратися до роботи або додому, адже більшість маршрутів не просто змінили свій рух вулицями міста, а й взагалі припинили курсувати. Поїздка до потрібного району міста зараз схожа на якийсь квест. Знову залишилися без належного транспортного сполучення проблемні райони міста, наприклад мікрорайон картонного комбинату та район вулиці Андріївської. Великою проблемою стало відвідування Корбутівського кладовища.

Водії маршрутів після зняття валідаторів припинили надавати певні пільги пасажирам, які вони мали раніше. Через відсутність валідаторів неможливо скористатися карткою житомирянина, яку так активно просувала міська влада у попередні роки. До того ж незрозуміло, які взагалі пільги залишаються у пересічних громадян, коли частина маршрутів, також всупереч обіцянкам, передана за останні роки з міста у підпорядкування області. Наприклад, 47-й маршрут із міського став 147-им обласного підпорядкування. Але тоді ще залишалися пільгові перевезення та можливість користування карткою житомирянина. 

Зміна схеми руху більшості маршрутів викликала не просто обурення, а подив щодо їхнього складання. Ми вже зазначали, що частина міста залишилася без належного транспортного сполучення. До того ж у конкурсі майже не брало участь Житомирське трамвайно-тролейбусне управління – єдине у місті комунальне підприємство, яке надає послуги з перевезення громадським транспортом. У багатьох викликає підозру, що це комунальне підприємство намагаються штучно збанкрутувати. Міська влада рішуче заперечує цей факт, але від цього нічого не змінюється.

Напружена ситуація з перевізниками спонукала провести 5 жовтня 2021 року онлайн-брифінг заступника міського голови Олександра Шевчука. Тема – «Зміни до  міської автобусної мережі». На сайті міської ради жителів міста запросили взяти участь у брифінгу та поставити своє запитання заступнику міського голови. 

На ньому порушувалися болючі питання, на які представники міської влади намагалися відповісти. Так, було повідомлено, що зміни пройшли з 21 маршруту, які подавалися на конкурс, по 16.

Представники міської влади визнали, що є скарги та зауваження, але наголосили, що стрімке здорожчання палива, а саме газу, змусило водіїв терміново переобладнувати машина на інший тип палива і більшість машин не змогла виїхати.

Після проведення конкурсу визначені перевізники, але на сьогодні договори підписані тільки з КП «ЖТТУ». У міськради були основні вимоги, які визначені законодавством, і додаткові вимоги, а саме GPRS-трекери і висвітлювання місцезнаходження машини в системі «Дозор-Україна». Але на сьогодні тільки 45-50% машин обладнані вказаними трекерами. Нещодавно з’явилось ще 20 трекерів в системі, перевізники працюють з цим, і поки вони не виконають усі основні вимоги із заявлених у конкурсі, договір з ними підписано не буде.

Перевізники зараз звертаються з проханням переглянути вартість проїзду у громадському транспорті в зв’язку з подорожчанням пального. Деякі маршрутники змінили рухомий склад, покращили його якість, з’явилися низькопольні автобуси для маломобільних верств населення. Більшість перевізників все ж не змінюють рухомий склад, посилаючись на невідповідність тарифів. Міська рада буде розглядати зараз всі варіанти і пропозиції.

Стосовно транспортної мережі, то до цього востаннє вона була затверджена у 2016 році і на 99% не відповідала тим маршрутам, які на сьогодні були у місті. Отже, потрібно було упорядкувати існуючу мережу і привести її у відповідність до фактичної. Друга причина зміни – протягом останніх років більшість маршрутів виконували рейси у місті за тимчасовими договорами. Виконання перевізниками технічних вимог дасть змогу підписати постійні договори і надати впевненості у завтрашньому дні.

Зміни, які відбулися, не спонтанні. Всі п’ятдесят тролейбусів, які ЖТТУ отримало навесні, працюють на лінії. Отже, зараз ЖТТУ може забезпечити в повному обсязі без зривів випуск тролейбусів по маршрутах. Наступним кроком, який було оголошено ще минулого року, буде оптимізація автобусної мережі. Скорочення кількості автобусних маршрутів, які агресивно дублюють тролейбусні. На жаль, зміна маршрутів відбулася тоді, коли подорожчало паливо. Але передбачити це співпадіння було неможливо. 

Руслан Мороз

Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.

Коментарі

keyboard_arrow_up