У грудні минулого року міська влада провела «апгрейд» перехресть і замінила світлофорні об’єкти, демонтувавши місцями дублюючі пристрої оптичних сигналів. Однак чи дійсно ці світлофори були зайвими? Думки проектантів і водіїв з цього приводу кардинально розходяться.
Після демонтажу дублюючих пристроїв оптичних сигналів багато водіїв стали нарікати, що небезпека дорожнього руху підвищилася. Бо тепер вони змушені буквально вгадувати, коли і як виконувати маневри на перехрестях.
Для з’ясування ще 31 січня на перехрестя вулиць Східної та Київської виїжджала спеціальна комісія, однак конкретного висновку в управлінні транспорту та зв’язку так і не дійшли.
Повторно дане питання розглядали на засіданні комісії з безпеки дорожнього руху 2 лютого, де, окрім членів комісії, були присутні автор проекту від ПП «Промінь» пан Ярощук і член виконавчого комітету Житомирської міської ради Руслан Годований (котрий, власне, і наголошує на недоцільності демонтажу дублюючих світлофорів).
На думку Руслана Годованого, відсутність дублюючих пристроїв оптичних сигналів не лише ускладнює рух, а й підвищує рівень небезпеки на перехрестях.
«Я не кажу залишати на всіх перехрестях. На пішохідному переході на розі вулиць Велика Бердичівська та Михайлівська точно треба знімати, бо тут є розрив розгону. Я вам кажу, що на Східній - Київській потрібно ставити дублюючий сигнал світлофору, на проспекті Незалежності - Східній потрібно ставити, – переконує член виконкому. – На деяких не треба. Ось до проектантів: кривлячи душею, ви подали проект. Знаючи, що там немає острівців безпеки, нікуди сховатись машині, нікуди сховатись пішоходу – приймаєте рішення і знімаєте дублюючий. Ви розумієте, що дублюючий допомагає всім в той момент? Знаючи, що там немає острівця безпеки, ви взагалі не мали права нічого там міняти», – обурюється Руслан Годований.
У той же час проектант Ярощук стверджує:
«Така система, як зараз, без дублюючих світлофорів на тому боці, вже і була й працювала, поки (я не буду казати хто) вирішив все це змінити, не дивлячись на нормативи».
На його думку, проблема вирішиться тоді, коли водії будуть дотримуватися правил дорожнього руху і не заїжджатимуть за стоп-лінії.
«Порушити не можна дотримуватися»: водії буквально змушені порушувати ПДР
Ми поцікавилися думкою експерта з цього приводу. Заступник директора автошколи «Меблевик» Євген Ярмолюк пояснює:
«Проектанти трошки кривлять душею, особливо в умовах Житомира, тому що, по-перше, вони обладнали цими новими світлофорами перехрестя, де вже були світлофори. Розробники посилаються на п. 16.3 ПДР України, де зазначається: «У разі необхідності надання переваги в русі транспортним засобам, які рухаються по перехрещуваній дорозі, водій повинен зупинити транспортний засіб перед дорожньою розміткою (стоп-лінією) або світлофором так, щоб бачити його сигнали, а якщо вони відсутні – перед краєм перехрещуваної проїзної частини, не створюючи перешкод для руху пішоходів», – цитує Євген Дмитрович. – Але ось в чому «фокус» і чому це не завжди підходить: світлофори у нас зазвичай розміщаються праворуч і бувають випадки, коли в правій смузі стоїть, наприклад, великогабаритний транспортний засіб. У такому випадку ми просто не бачимо, який там сигнал», – розповідає заступник директора автошколи.
По-друге, за словами Євгена Ярмолюка, згідно з правилами дорожнього руху, коли автомобіль виїжджає на перехрестя – він повинна закінчити свій маневр. Але не завжди це безпечно.
«Якщо я не поїду, коли мені горітиме червоний сигнал, (але згідно з правилами, наприклад, я можу закінчити цей маневр), я приймаю рішення не ризикувати і виходить, що я стою вже за тією лінією, де мені видно світлофор. І виходить, що я стою, не знаючи, на що мені сподіватися», – наводить приклад викладач. – Крім цього, згідно з п. 7.27 ДСТУ «Світлофори дорожні. Загальні технічні вимоги, правила застосовування та вимоги безпеки» транспортні світлофори типів 1 та 2 потрібно дублювати, якщо рух, що регулюється цими світлофорами, здійснюється двома і більше смугами і в конкретних умовах неможливо забезпечити виконання вимог для розпізнавання сигналів відповідно до 7.20 (Розташованість світлофорів відносно розмітки «стоп-лінія» повинна забезпечувати розпізнаваність їхніх сигналів водіями перших транспортних засобів, що стоять біля неї). Тому дублюючі світлофори обов’язково повинні бути».
Як розповів Євген Ярмолюк, типовим проблемним перехрестям в цьому плані є перехрестя вулиць Бориса Тена і Східної.
«Наприклад, вчора склалася ситуація: я гальмував 40 метрів, уявляєте? Авто просто котилося 40 метрів і добре, що я зупинився якраз перед самим перехрестям. Однак світлофора, котрий встановлений справа, я вже не бачив, а на іншому боці дороги світлофор відключили. Питання: що мені робити в цій ситуації? – розводить руками заступник директора автошколи. – З одного боку, правилами мені заборонено рух заднім ходом на перехресті, а з другого – я розумію, що не поїду, не бачачи сигналу світлофора, що розташований у мене праворуч. Мені довелося порушити правила дорожнього руху і здати назад, інакше просто не зорієнтувався б на перехресті. Не завжди водії можуть зупинитися конкретно в тому місці, де нам вказують правила, згідно п. 16.3», – нарікає Євген Дмитрович.
Що далі робитиме влада зі світлофорами?
У результаті майже годинної дискусії навколо проблемного питання щодо демонтованих дублюючих світлофорів 2 лютого члени комісії вирішили ще раз перевірити відповідність проекту ДСТУ, проінспектувати видимість світлофорів на перехрестях і проаналізувати відповідність реалізації будівельних робіт до проектно-кошторисної документації. Також на засіданні вирішили провести виїзд на проблемні перехрестя, щоб зібрати наочну інформацію та опрацювати її на наступній черговій комісії.
Водіям тим часом лишається й далі маневрувати перехрестями міста, сподіваючись, що ані «водійське чуття», ані взаємоввічливість не дадуть збій, і кількість ДТП на вулицях міста не зросте.
До речі, на засіданні комісії з безпеки дорожнього руху 2 лютого Руслан Годований задав питання: «Хто веде аналіз і аналітику причин ДТП у місті?» Виявилося, що Національна поліція, котра веде статистику ДТП, не займається аналізом причин. З огляду на це поруч з питаннями щодо світлофорів було прийнято рішення розробити план щодо збору інформації по фактам і причинам ДТП на дорогах Житомира та винести це на наступне засідання комісії.
Анастасія Кузьмич
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 13 від 3 квітня 2024
Читати номер