Ранкові затори – щоденна рутина житомирян: та чи є вихід і що демонструє досвід інших міст?

Ранкові затори – щоденна рутина житомирян: та чи є вихід і що демонструє досвід інших міст?

Ранкові затори стали невід’ємною частиною життя у багатьох українських містах.

Водії щодня втрачають десятки хвилин у заторах, громадський транспорт вибивається з графіку, а пішоходи змушені дихати вихлопними газами в центрі міста. І хоча Житомир не належить до мегаполісів, транспортна проблема тут відчутна: вузькі дороги, надмірне використання приватних авто, неузгоджена логістика маршрутів — усе це створює передумови для щоденних заторів, особливо у години пік.

Та чи приречене місто миритися з транспортною плутаниною? Чи існують інші рішення, які вже працюють в Україні? Спробуймо розглянути досвід кількох міст і знайти ті ідеї, які можуть стати поштовхом для змін у Житомирі.

У кожного міста — свої масштаби, виклики і можливості. Але спільною метою всюди є забезпечення вільного руху, зменшення кількості приватного транспорту і підвищення комфорту пересування для мешканців.

Відео дня

Київ, приміром, зіштовхується з наймасштабнішими заторами в країні. Тут вже кілька років намагаються впровадити системні підходи: адаптивне регулювання світлофорів, впровадження «розумних» перехресть, розширення смуг для громадського транспорту та цифровізація процесів паркування.

Львів натомість акцентує увагу на зниженні транспортного навантаження на центральні вулиці, розвиваючи велоінфраструктуру і громадський транспорт. Зокрема, в історичному центрі обмежено рух автівок, і це дало позитивний ефект.

У Вінниці зробили ставку на електротранспорт. Завдяки трамваям і тролейбусам із чітким графіком, модернізованим вагонам та зручним пересадковим вузлам, містяни все частіше віддають перевагу комунальному транспорту.

А Івано-Франківськ демонструє гнучкість: місто активно тестує нові підходи — від GPS-моніторингу маршруток до розумних зупинок і підтримки карпулінгу. Всі ці ініціативи спрямовані на одне — зменшити кількість автівок на дорогах і зробити пересування містом ефективнішим.

Цей досвід доводить, що навіть у містах зі скромним бюджетом і ресурсами можна поступово зменшувати затори, якщо діяти послідовно й системно. Житомир теж має потенціал для цього.

Що може бути актуальним для Житомира?

Зважаючи на власну специфіку, Житомир потребує рішень, адаптованих до своїх масштабів і структури вуличної мережі. Але саме компактність міста дає перевагу — нововведення можна реалізовувати швидше й дешевше. Тож які кроки могли б дати результат уже найближчим часом?

Перш за все, впровадження смарт-світлофорів — технологій, що реагують на реальний трафік. Такі світлофори змінюють сигнали в залежності від навантаження на перехрестя, що дозволяє уникати скупчення транспорту у пікові години.

Наступним логічним кроком є виділення смуг для громадського транспорту. Це не тільки прискорить пересування тролейбусів і автобусів, а й зробить їх конкурентними у порівнянні з приватними авто.

Ще один важливий напрям — розвиток альтернативного транспорту. Житомир має потенціал для популяризації велосипедів, особливо у теплу пору року. Безпечні велодоріжки, зручні велопарковки та кампанії з популяризації такого способу пересування можуть значно зменшити тиск на дороги.

Не менш важливим є питання паркування. Стихійне паркування на узбіччях часто звужує проїзні частини, перетворюючи навіть широкі вулиці на вузькі горлечка. Введення платного паркування в центрі, чітка розмітка, електронна оплата та контроль допоможуть навести лад.

Житомирська міська комісія з безпеки дорожнього руху, наприклад, вже спробувала частково вирішити цю проблему, заборонивши паркування по одній стороні вулиці Покровської в напрямку центру міста. Таке рішення ухвалили на засіданні 30 січня 2025 року. Однак, за свідченнями мешканців та водіїв, ця заборона виявилася не зовсім ефективною — затори тут зберігаються, особливо у години пік. 

І, нарешті, Житомир може підтримати практику карпулінгу — спільного використання авто. Це може бути особливо ефективним для поїздок з околиць або сусідніх сіл, коли кілька людей їдуть у місто одним авто замість трьох окремих. 

Підсумки

Житомир стоїть перед вибором: або дозволити транспортному хаосу зростати, або вже зараз закласти основу для розумного, зручного і безпечного пересування містом. Досвід українських міст показує, що навіть із обмеженими ресурсами можна досягти результату — якщо є бачення, політична воля та готовність до змін.

Можливо, саме Житомир стане прикладом міста, яке вміє вчитись у сусідів, але водночас знаходить свої унікальні рішення. Адже, зрештою, йдеться не лише про транспорт — а про якість життя кожного мешканця.

Олександра Супрунець, студентка-практикантка ЖДУ ім. І. Франка

Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.

Коментарі (8)
  • Юрий Кравченко
    Багато живемо під час війни багато хто розбагатів
  • Igor Kuharuk
    Демонструє, що втручання чиновників ситуацію тільки погіршить, бо все ще вони вміють, то забрати в одних та віддати іншим з ККД ~10%. Які смуги громадського транспорту в місті, де майже всі дороги мають 2 полоски на одній з яких запарковано транспорт? Тут тролейбус на такій дорозі зразу гальмує весь рух. Порахуйте, скільки одна людина таким тролейбусом чи маршруткою з пересадками буде їхати з умовної Станішивки до умовної вул. Сосовнової. Збільшення часу в дорозі це зниження ВНП на душу населення, особливо з дурними принципами на кшталт громадській транспорт важливіший за приватний. От роскажіть про це тім же представникам США.
    Василь Кобилецький reply Igor Kuharuk

    Igor Kuharuk а ви знаєте приклад, щоб місто зробило пріорітетом приватний транспорт (не громадський транспорт) і це б себе виправдало? (я думаю, що якщо зробити пріорітетом індивідуальні авто, то місто просто застопориться в заторах, ось момент в відео, чому навіть нові дороги не допоможуть https://youtube.com/watch?v=DVycwO-n6xA&t=574s).

    Тут є місто. reply Igor Kuharuk

    Igor Kuharuk як мінімум є дані по тому, яким чином люди пересуваються містом за 2018 рік. (свіжішого поки не бачив)

    Там сказано, що для пересуванням містом, 46% людей вибирають громадський транспорт, 15% — власне авто і 37.8% пересуваються містом в основному пішки.

    Ось посилання на План сталої мобільності Житомира. Ст. 14

    https://zt-rada.gov.ua/files/upload/sitefiles/doc1566467125.pdf

    Щодо того, скільки людей перевозить конкретно громадський транспорт то до прикладу ЖТТУ перевіз за 2024 рік щось близько 25 мільйонів пасажирів.

    І це лише ТТУ, без маршруток. Маршрутки за цей час перевезли приблизно стільки ж.

    25 мільйонів в рік це багато чи мало? Якщо в тупу порахувати то це виходить майже 70 тис. людей в день. І це без маршруток, які перевозять приблизно стільки ж 💁‍♂️

    Так, це не об'єми Києва, але і населення в Житомирі неспівставне.

    Щодо того, що приватний транспорт їздить швидше то це звичайно факт. Про це тупо спорити.

    Але подумайте про те, скільки потрібно буде виділити грошей на те, щоб всьому населенню Житомира було б швидко і комфортно пересуватися саме приватним транспортом? Скільки і які об'єми доріг потрібно буде побудувати, щоб всі могли швидко їздити машинами, а не громадським транспортом?

    Це взагалі неспівставні кошти у порівнянні з видатками на громадський транспорт.

    Тому пріоритет Житомира на розвиток громадського транспорту це просто розумне економічне рішення. Місто набагато дешевше вивозити десятки тисяч людей вдень саме громадським транспортом, а не приватними авто.

    І це зрозумів далеко не тільки Житомир. Це зрозуміли більшість нормальних міст у світі.

    Igor Kuharuk reply Igor Kuharuk
    Василь Кобилецький Париж радше треба порівнювати з Київом, де напевне левова частка перевезень здійснює метро. Маршрутка в Київі з мого досвіду завжди дуже довго. Але і машина там у час пік не можна порівняти з Житомиром. Житомир певно ближче до Вінниці. У нас мейже не має довгих доріг без перехресть, де громадській транспорт буде швидко пересуватись. А ті що є хіба громадській транспорт добре використовує? Приватні машини з Богунії на автовокзал та виїзд в напрямку Київа їздять проспектом Незалежності, але за таким маршрутом щось небагато громадського транспорту, бо багато грошей на цьому не заробиш, а пробіг добрячий. Ліпше через центр, там виручка в рази більша. Свого часу в Запоріжжі був автобус, що дозволяв проїхати мало не 20 км з одного кінця міста в інше оминаючи центр і без пересадок, але вони брали дорожчій тариф, бо більшість в ньому їхала з кінця в кінець. От він запросто конкурував з приватним транспортом. Але ніхто не буде цього робити, все піде по найменш витратному шляху, зроблять на Київській і Бердичивській полосу громадського транспорту, бо так дешевше і "приватний транспорт не пріоритет, хай пересідають на громадській".
    Igor Kuharuk reply Igor Kuharuk
    Користуюсь нашими дорогами. Як допомогла полоса на Театральній (від Київської до площі Перемоги) громадському транспорту?, а приватному зробила проблеми! А є дані скільки реально перевозять людей в Житомирі громадській транспорт і приватний транспорт (без гри в дурака), коли вдень одна неповна маршрутка в 5-ть хвилин (наприклад Богдан 50 місць, а на Мальованці 15 хв інтервал), а за цей час проїде 50 машин і там не скрізь по одній людині особливо зранку. Чи як казав свого часу якійсь представник міськради, що приватний транспорт не пріоритет і не має значення скільки він перевозить. Громадські транспорт якій реально перевозить більше людей це Метро (як в Київі), це швидкісний трамвай з короткими інтевалами (як Кривому Розі), а тролейбус раз в 15 хв чи автобус по розкладу раз в 30 хв (як я бачів в Вінниці і швидше дійшов пішки, ніж він доїхав), не вирішує проблему. В улюбленій візуалізації по кількості людей, що перевозить автобус і кількості для цього приватного транспорту не враховують, що і автобус не завжди повний їздить і поки він проїде від зупинки до зупинки його двічі обжене така кількість приватного транспорту. А ідея в Житомирі "пересадити" людей з приватного транспорту на громадській буде значити що замість 30-40 хвлин дорогі вдень (для тих хто їздить тільки на роботу і назад) час в дорозі буде займати 1,5 години,а з урахуванням очікування на зупинці до 2-х годин (не кажучі про пересадки). Але ми віділемо гроші, заберемо половину дороги і поліція в накладі не залишиться і підрядники. А винними за результат будуть хто і шо завгодно, крім тих "геніїв", які це придумають.
    Василь Кобилецький reply Igor Kuharuk

    Igor Kuharuk До прикладу досвід Парижа: трамвай (різновид громадського траснпорту) там ліквідували в 1938 на догоду автовиробникам, потім виявилось, що так воно не піде (якщо всі пересядуть на індивідуальні авто, місто тупо стане в заторі і "приїхали") і в 1992 трамвай відкрили з нуля. Тому очевидний варіант далеко не завжди вихід https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%B7%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B2%D0%B0%D0%B9

    Тут є місто. reply Igor Kuharuk
    Igor Kuharuk бачу ви прям експерт з міського планування і знаєте все про міську мобільність.

    Викладаєте десь на цю тему? Можливо в політехніці?

keyboard_arrow_up