Перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом є специфічним видом перевезень, враховуючи потенційну небезпеку вантажів, що перевозяться
В Україні набагато частіше ніж в країнах Євросоюзу трапляються аварії. Особливо небезпечні вони коли учасником транспортної пригоди є бензовоз чи автоцистерна з хімічною сполукою або газом. Через Житомирщину пролягають декілька важливих транспортних коридорів і подібні випадки на жаль не минають і наш регіон.
За законодавством небезпечний вантаж — речовини, матеріали, вироби або відходи, які за наявності певних факторів під час перевезення можуть спричинити вибух, пожежу, пошкодження технічних засобів і споруд, заподіяти збитки, шкоду довкіллю, призвести до загибелі, травмування, отруєння людей або тварин.
Залежно від ступеня їх впливу на довкілля або людину їх поділяють на 9 класів небезпечних речовин. Перший клас небезпеки становлять вибухові вироби та речовини: вибухівка, боєприпаси, патрони, порох, ракети та піротехніку. Другий клас – кисень, пропан, хлор, аміак, азот - частіше «подорожує» країною. Щодо третього класу вантажу – він ще поширеніший в містах та поряд з житловими районами. Автомобілі з бензином чи іншим пальним, маслом або спиртом не рідко проїжджають магістралями та вулицями багатьох сіл та містечок.
Навіть звичний для усіх нас папір відноситься до 4-ого класу легкозаймистих речовин. Інфекційні речовини та ліки це 6-тий клас токсичних і інфекційних речовин. Фарба – клас корозійних матеріалів. А двигуни та пил – підпадають під інші небезпечні речовини.
Все це вимагає особливо прискіпливої уваги та вимог до процесу перевезення небезпечних речовин. За визначенням така діяльність пов’язана з переміщенням небезпечних вантажів від місця їх виготовлення чи зберігання до місця призначення з підготовкою вантажу, тари, транспортних засобів та екіпажу, прийманням вантажу, здійсненням вантажних операцій та короткостроковим зберіганням вантажів на всіх етапах переміщення.
Чинні вимоги
Перевізником небезпечних вантажів може бути як підприємство, так і фізична особа, громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка здійснює перевезення небезпечного вантажу.
Наразі головне зобов’язання перед перевізником - розробити та погодити з Нацполіцією маршрути і режими перевезення небезпечних вантажів. На сьогодні перевізники узгоджують лише дорожнє перевезення вантажів підвищеної небезпеки за наказом МВС України «Про затвердження деяких нормативно-правових актів з питань дорожнього перевезення небезпечних вантажів» від 4 серпня 2018 р. № 656.
Транспортні засоби, якими перевозяться небезпечні вантажі, повинні відповідати вимогам державних стандартів, безпеки, охорони праці та екології, а також у встановлених законодавством випадках мати відповідне маркування. Свідоцтво про допущення до перевезення небезпечних вантажів видають територіальні органами МВС.
Під час перевезення забороняється відхилятися від узгодженого маршруту, додержуватися безпечних умов руху та постійно контролювати стан транспортного засобу і вантажу.
Щодо перевезень небезпечних вантажів висуваються підвищені вимоги до транспорту і персоналу. Транспортні засоби мають позначатися спеціальними інформаційними таблицями про небезпечність вантажу, додатковими засобами пожежогасіння та оснащені ADR-комплектами. Останні включають в себе предмети додаткового обладнання за вимогами Європейської угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів.
При перевезенні небезпечних вантажів останнім часом дедалі частіше використовують відеореєстратори з потоковою передачею даних. Такі пристрої дають можливість об’єктивного і безперервного контролю всіх подій, пов’язаних з транспортуванням небезпечних вантажів.
- Окрему увагу ми приділяємо перевірці автомобілів, які перевозили небезпечні вантажі. Однак безпека дорожнього руху та транспортування таких особливих вантажів потребує дотримання водіями режиму праці та відпочинку, наявність усіх дозволів та додержання схеми маршруту і в жодному разі неперевантаження автомобілів, - коментують в управлінні Укртрансбезпеки в Житомирській області.
Впровадження досвіду
Звичайно ж набагато легше запобігти виникненню аварій при перевезенні небезпечних вантажів ніж справлятися з їх наслідками. У Євросоюзі дане правило зрозуміли давно і понад 10 років назад прийняли Директиву 2008/68/ЄС.
Задля впровадження європейських правил перевезень небезпечних вантажів ще у 2017 році до Верховної ради внесли проєкт закону. Ним планувалося застосувати вимог Директиви 2008/68/ЄС та міжнародних договорів у повному обсязі до національних перевезень небезпечних вантажів. Закладався перегляд державного управління у сфері перевезення небезпечних вантажів з визначенням органу для класифікації окремих небезпечних вантажів, проведення випробовувань зразків тари та інших засобів утримання вантажів, визначення безпечних умов перевезення окремих небезпечних вантажів тощо.
Переглядалися функції, обов'язки і відповідальності уповноваженого з питань безпеки перевезення небезпечних вантажів (консультанта, радника) та інших учасників процесу перевезення небезпечних вантажів. Приводилися у гармонію з законодавством ЄС завантаження, розвантаження, перевантаження, взаємодії з іншими видами транспорту, забезпечення транспортної галузі кваліфікованим персоналом і використання рухомого складу з підвищеним рівнем безпеки.
Однак час впровадження усіх перелічених змін для України поки так і не настав. Верховна рада у серпні цього року відкликала попередній законопроєкт. На його зміни подали новий, який, по суті, повторює попередній текст.
Можливо нам доведеться не так довго чекати на появу європейських правил і відчутних змінах при перевезенні небезпечних вантажів, які нарешті, як і в більшості країн ЄС, зводять до мінімуму ризик аварій та катастроф.
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 9 від 8 березня 2023
Читати номер