Держава зробила легше АТОвцям, скасувавши для них оформлення обов`язкового страхового полісу на автомобіль, але разом з тим ускладнила життя інших водіїв, які потрапляють разом з ними в ДТП.
До редакції газети «20 хвилин» звернувся житомирянин Володимир, який розповів, що став учасником ДТП, винуватцем якої був АТОвець. Чоловік, окрім того, що витратив значну кількість часу на збір необхідних документів, довго не міг отримати страхові виплати.
Журналісти «20 хвилин» з`ясували, що потрібно знати про ДТП, одним з учасників якого є учасник бойових бій.
Статус учасника бойових дій (УБД) станом на 28 лютого 2018 року отримали понад 328 тисяч осіб, які брали участь у Антитерористичній операції на сході України. Про це йдеться у інформації Державної служби у справах ветеранів війни та учасників АТО. Тож шанс стати учасником ДТП з АТОвцем, погодьтеся, не такий і маленький.
«Учасники бойових дій, неважливо яких (Операції об`єднаних сил, Чечні, Афганістану і т.д.), звільнені від купівлі полісу обов`язкового страхування ОСАГО. Це згідно із законом України № 1961. За учасників бойових дій сплачує все Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ). Але тільки за власників авто. Якщо ж автомобіль не належить учаснику бойових дій, а, наприклад, на ньому їздять за довіреністю, у такому випадку у разі ДТП водій отримає відмову від МТСБУ», – розповідає брокер страхових компаній Світлана Жаворонкова.
Як зауважила пані Світлана, під час ДТП за АТОвця, як і інших учасників бойових дій, сплачує Моторне (транспортне) страхове бюро України, але за певних умов. По-перше, обов`язковий виклик поліції. По-друге, оформлення спеціального європротоколу. По-третє, АТОвець має лише 3 дні для того, щоб зателефонувати на «гарячу лінію» МТСБУ і повідомити про ДТП, що сталася.
Якщо за кермом автомобіля, власником якого є АТОвець, перебувала, наприклад, його дружина і стала винуватицею ДТП, то у такому випадку МТСБУ відмовить. Потерпіла сторона подає на суд, який зобов`язує її сплатити нанесені збитки.
Патрульним ДТП за участю АТОвців ніяких незручностей не доставляють.
«Якщо відбулася дорожньо-транспортна пригода, де однією зі сторін є АТОвець (учасник Операції об`єднаних сил), які, відповідно до закону, звільняються від обов`язкового цивільного страхування, обов`язковою умовою є те, що вони повинні пред`явити поліцейському або завірену належним чином копію того, що вони є учасниками Операції об`єднаних сил, або безпосередньо посвідчення учасника бойових дій, які засвідчують, що дійсно є такі пільги», – розповів речник патрульної поліції Житомирської області Ігор Іванюк.
Якщо ж таких документів немає, однак людина стверджує, що є учасником ООС, патрульні поліцейські згідно із законодавством змушені на такого громадянина оформити постанову за статтею 126 «Керування транспортним засобом особою, яка не має відповідних документів на право керування таким транспортним засобом або не пред’явила їх для перевірки» Кодексу України про адміністративні порушення і скласти протокол про дорожньо-транспортну пригоду.
«У випадку відсутності посвідчення учасника АТО, а відповідно і страхового полісу, водій отримує постанову на 425 грн», – повідомив Ігор Іванюк.
Брокер страхових компаній Світлана Жаворонкова наголошує, що для того, щоб не отримати відмову у виплаті, потрібно вірно заповнити протокол. «Фактично ніхто з водіїв, оформлюючи автоцивілку, не звертає увагу на протокол і не цікавиться, на що звернути увагу, а там же потрібно скласти схему ДТП. А ці помилки потім вилазять. Незнання закону не звільняє від відповідальності», – зауважує Світлана Жаворонкова.
Ми поцікавилися, куди далі прямують документи, які оформили поліцейські на місці ДТП. «Оформлені патрульними документи передаються до відділу адміністративної практики управління патрульної поліції, де працівники формують справу і передають її до суду відповідно до місця, де відбулося вчинення правопорушення», – розповів речник патрульної поліції Житомирської області Ігор Іванюк.
Суд, як відомо, через ряд обставин теж може затягнутися на місяці. Але і після прийняття рішення не все так просто. У Моторному (транспортному) страховому бюро України вимагають значний перелік документів для врегулювання питання з виплатою. Строки розгляду по справі можуть затягуватися і через те, що МТСБУ має право направляти запити щодо отримання додаткових відомостей, тобто кількість необхідних довідок може суттєво зрости.
«Прийняття МТСБУ рішення про здійснення регламентної виплати або вмотивоване рішення про відмову у здійсненні регламентної виплати приймається не пізніш як через 90 днів з дня отримання заяви про страхове відшкодування, за умови наявності зазначених вище документів», – повідомляється на офіційному сайті МТСБУ.
Довідково
Європротокол – спеціальний бланк повідомлення про настання дорожньо-транспортної пригоди, який заповнюється водіями-учасниками ДТП на місці аварії, потім надається страховику та стає підставою для виплати страхового відшкодування потерпілим.
Ольга Сідлецька
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 8 від 28 лютого 2024
Читати номер
Ігор Сучков