Масове переведення у 2015-2016 роках котелень в бюджетних установах на опалення з використанням альтернативних видів палива було викликало необхідністю зниження споживання природного газу та, відповідно, зменшення залежності від його постачання з Росії.
З 2017 року, коли з’явилися альтернативні шляхи транспортування блакитного палива до України, першочерговою ціллю стала економія бюджетних коштів.
- Механізм встановлення тарифоутворення передбачає зниження вартості теплової енергії, що використовується для опалення житлового фонду та об’єктів бюджетної сфери, - коментував тоді Віцепрем'єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко.
Для цього закон «Про теплопостачання» доповнили окремим розділом, за яким вартість опалення на альтернативних джерелах повинна складати 90 % чинного у даному населеному пункті тарифу на теплову енергію, що виробляється з використанням газу. У разі відсутності такого тарифу – на рівні 90 відсотків від середньозваженого тарифу по регіону.
- Таким чином, пропонується стимулювати виробництво тепла з використанням альтернативних джерел енергії, - зауважував він.
Проте впроваджена реформа дала зворотний ефект. І з наданням повноважень виконком Житомирської міськради тариф приватним постачальникам тепла на альтернативному паливі, всупереч закону, встановив вищий за передбачений для КП «Житомиртеплокомуненерго». В результаті: державні та бюджетні установи – переплачують, централізована система теплопостачання Житомира – розбалансовується, що означає додаткові витрати для комунального підприємства, які покриватимуться з міської казни чи з кишень житомирян через підвищення в майбутньому тарифу.
Теплові схеми військових
З останніх показових прикладів різкої зміни постачальника тепла в місті з комунального на приватний є військове містечко № 80 на Кербутівці, де наразі розташований підрозділ 95-ого навчального центру аеромобільних військ України.
На початку 1990-х рр. на цьому місці в Житомирі розташовувався 242-го навчальний танковий полк. У 1995 р. формують 95-ту окрему десантно-штурмову бригаду, 11-ї, 12-ї і 13-ї батальйони якої брали активну участь в миротворчих операціях у Сьєрра-Ліоні, Югославії та Іраку. У 2000 р бригада передається в підпорядкування 8-му Армійському корпусу (Північне оперативне командування).
Після подій на сході України на базі військового містечка №80 “Корбутівка” по вул. Чуднівській, 114 створюють 199 навчальний центр Високомобільних десантних військ. Водночас зросла потреба в належному обігріві будівель містечка. Побутовими питання покладаються на квартирно-експлуатаційний відділ КЕВ м. Житомир.
Військове містечко №80 “Корбутівка” по вул. Чуднівській, 114. Фото: Google карта
Військові консервують стару котельню і укладають угоду на теплопостачання з КП «Житомиртеплокомуненерго». Керуючись вимогами законодавства про державні закупівлі, починаючи з 2017 року угоду укладають через переговорну процедуру. Відкриті торги не проводять, оскільки комунальне підприємство займає монопольне становище на ринку теплопостачання і включене Антимонопольним комітетом у відповідний список так званих природних монополій.
З початком зими, у 2018 році та в січні 2019 року КЕВ з КП «Житомиртеплокомуненерго» також підписує прямі договори. Однак влітку минулого року з’являється нове оголошення про постачання теплової енергії для опалення цих же приміщень. За переговорною процедурою запланували витратити понад 1 млн 950 тис. грн., але отримувати кошти має вже інший постачальник.
В поясненні вказано, що 3 липня 2019 року ТОВ «Тепло Україна» отримало терміном на 10 років частину земельної ділянки через договір особистого сервітуту. Земля передана для надання послуг теплопостачання для потреб військового містечка № 80 і інші угоди на використання даної ділянки не укладалися.
В земельному кадастрі сервітут відсутній. Фото:
Наступного дня, 4 липня інженер КЕВ видає довідку, що «на території військового містечка № 80, за адресою місто м. Житомир, вул. Чуднівська, 114 відсутні альтернативні варіанти надання послуг з теплопостачання». Правда як обігравалося всі роки до цього будівлі містечка в довідці не вказано.
Також жодної згадки в обґрунтуванні про необхідний для постачальника статут монополіста. Наводиться лише розпорядження про видачу Житомирською ОДА в листопаді 2018 року ліцензії ТОВ «Тепло Україна» з теплопостачання на необмежений термін. Цікаво, в той самий час за КЕВ реєструється право користування земельною ділянкою, яку згодом передали під сервітут приватній структурі.
В останній день оскарження закупівлі регіональне відділення Держаудитслужби в Житомирській області повідомляє про наявні порушення. Впираючись, але КЕВ все ж таки розриває укладену в липні угоду. Та в серпні знову на тих самих умовах і без відкритих торгів підписує з ТОВ «Тепло Україна» нову угоду.
Приватний лобізм
В першому варіанті договору ціна Гкал теплової енергії становить 1625 грн. 64 коп. Оскільки потребу в теплі військові оцінили в 1200 Гкал загальна сума угоди становить 1 млн 950 тис. 738 грн. Проте даний тариф виконком Житомирської міськради не затверджувала. За єдиним прийнятим в лютому 2019 року рішенням для ТОВ «Тепло Україна» з опалення житлових будинків ставку встановили 1185 грн 35 коп. за 1 Гкал.
Згадавши про це, товариство подало документи і за їх зверненням у жовтні виконком таки ухвалив ставку в 1542 грн за 1 Гкал. В договір з КЕВ вносяться зміни з новою нижчою ціною, не змінюючи загальну вартість договору.
Всі кошти за тепло оплатили у листопаді 2019 року. Джерело: Портал публічних фінансів.
Завершальним етапом стала повна 100 % оплата за надані послуги з теплопостачання … на початку листопада! Опалювальний період лише розпочався, але КЕВ підписує з ТОВ «Тепло Україна» акт про надані послуги та перераховує приватній структурі понад 1 млн 950 тис. грн.
До того ж виходячи з відсутності довільної документації на початок будівельних робіт по вул. Чуднівській, 114, можна припустити, що нової котельні товариство не побудувало, а використовує колишню законсервовану котельню. При цьому передалася земельна ділянка військовими без жодних відкритих торгів. Майно чи будь-яку іншу частину будівлі на території військового містечка ТОВ «Тепло Україна» не орендує. В реєстрі договорів оренди державного майна за адресою земельної ділянки інформація про фірму відсутня.
До того ж, зважаючи на прийнятий в грудні 2019 року оновлений тариф для «Житомиртеплокомуненерго», вартість власних послуг з теплопостачання значно накручена приватною структурою.
Скріншот з рішення про зменшення тарифів на опалення Житомиртеплокомуненерго. Джерело: сайт Житомирської міської ради
Звернувшись за коментарем до КЕВ, нам повідомили про необхідність погодження спілкування через Міністерство оборони. Не вдалося нам додзвонитися і до ТОВ «Тепло Україна». Охоче висловило свою позицію лише керівництво «Житомиртеплокомуненерго», яке завірило у готовності надані забезпечувати послугами з теплопостачання. Продовження подібного відключення великих споживачів від центральних міських мереж означає зростання витрат на забезпечення теплом інших споживачів та подальша залежність від мільйонних дотацій з бюджету міста.
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 11 від 20 березня 2024
Читати номер