На ремонті дороги Київ-Чоп "розпиляють" три мільярди

На ремонті дороги Київ-Чоп "розпиляють" три мільярди

Найбільші дорожні компанії узгодили свої дії між собою та організатором торгів. Обслуговуватиме державну дорогу ПП «Автомагістраль», наперед зібравши для перемоги документи.

В Україні планують реалізувати державно-приватне партнерство на 6 ділянках доріг. У перелік представлених потенційним інвесторам доріг включили повністю реконструйовану за державні кошти до Євро-2012 ділянку міжнародної траси Київ – Житомир – Рівне (М-06). У кінці року з’явилася урядова постанова про затвердження плати за проїзд концесійними дорогами (фото з розміром оплати). Згодом урядовці почали виправдовуватися, що це ще в планах і проїзд поки залишатиметься безкоштовним. Доки не проведуть конкурс і не збудують за кошти інвестора дорогу. Але підготовка до їхньої передачі в концесію вже активно триває.

Мегазакупівля

Одночасно з оголошеними намірами 22 січня 2021 року Служба автомобільних доріг (САД) у Житомирській області оприлюднила плани провести наймасштабнішу за всю історію закупівлю. Йдеться про належне утримання заявленої урядом частини дороги Київ – Житомир – Рівне у межах тендеру «Послуги з обслуговування наземних видів транспорту (Послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування державного значення Житомирської області)» на 2021 – 2023 роки вартістю понад 3 млрд 400 млн грн.

До переліку включили 151 послугу: укріплення узбіч сумішшю щебеню і асфальтогрануляту при товщині шару 10 см, ліквідація вибоїн асфальтобетонного покриття з розламування старого покриття, зрізання напливів асфальтобетонного покриття, заміна дорожніх знаків, прибирання сміття на узбіччях, в смузі відводу, на укосах та розділювальній смузі, розкидання снігових валів, ремонт пошкодженої штукатурки мостів та труб, вирізання кущів, скошування трави тощо.

Свої заявки на тендер подали троє підрядників: ПП «Автомагістраль», ТОВ «Автомагістраль-Південь» та ТОВ «Спец Комплект Постач».

Перший учасник, ПП «Автомагістраль», прописаний в селі Синяк Київській області. Основним видом діяльності підприємства зі статутним капіталом у 14 млн грн є будівництво доріг і автострад. Власником фірми є ексочільник у 2005-2007 роках Служби автомобільних доріг Микола Скоростецький. Основні підряди ПП «Автомагістраль» отримує у Київській і Житомирській областях.

«Автомагістраль-Південь» зі статутним капіталом 40 тис. грн записана на одеситів Олега Наливанного і Валерія Короткова. Однак у публічному просторі фірму представляє Микола Тимофеєв, член правління Національної асоціації дорожників України. Тимофеєв спростовує, що «Автомагістраль-Південь» може контролюватись оточенням мера Одеси Геннадія Труханова, говорячи про «групу бізнесменів, які стояли біля витоків її створення 15 років тому». За інформацією сайту «Наші гроші», реальним власником «Автомагістралі-Південь» може бути широко відомий у вузьких колах авторитетний бізнесмен Олександр Жуков. Це колишній тесть Романа Абрамовича та один із найвпливовіших представників угруповання, що контролює Одесу через мера Геннадія Труханова.

50% ТОВ «Спец Комплект Постач» належить Надії Кравс, тещі генерального координатора турецької групи компаній «Онур» в Україні Емре Караахметоглу. Його тесть – Петро Кравс – значиться директором ТОВ «Агросетон», яке входить до турецької групи компаній «Онур». Решта, 50% «Спец Комплект Постачу», належить Сергію Дяченку, який керує ТОВ на посаді директора. 

Загальну суму закупівель розділили на три лоти: лот 1 – протяжністю 419,8 км; лот 2 – протяжністю 967,6 км; лот 3 – протяжністю 239,7 км. Всі учасники взяли участь у першому та третьому лоті. За другий лот змагалися двоє з них: ТОВ «Автомагістраль-Південь» і ПП «Автомагістраль».

Загалом конкуренція не обмежилася б цими представниками «дорожнього картелю», якби не включений у тендерну документацію пункт. Йдеться про кваліфікаційний критерій для учасників – наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. Щоб її виконати, у поданій на тендер фінансовій звітності з кодом 2000 «Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)» має бути не менше, ніж 50% від суми очікуваної вартості відповідного лоту.

Зважаючи, що оголошений перший тендер у грудні 2020 року розбили на два лоти, сума доходу учасника мала становити щонайменше 1 млрд 26,8 млн грн на 1-й лот, а на 2-ий – 672,4 млн грн. Такі об’єми дорожніх робіт виконує лише декілька компаній в Україні.

Але 22 січня 2021 року попередню закупівлю Служба автомобільних доріг у Житомирській області відмінила, оголосивши в цей же день нову. Але цього разу кількість лотів збільшили до 3-х. Водночас загальна вартість тендеру залишилася незмінною, що призвело до зменшення суми кожного з лотів. І разом з ними й необхідного порогу для «входу» в тендер. Тепер дохід учасника мав становити від 403 млн для 1-ого лоту, до 672 і 625 млн для 2-ого і 3-ого лотів. Заглянувши у поданий ТОВ «Спец Комплект Постач» фінансовий звіт, бачимо, що це й стало перешкодою для товариства взяти участь в усіх лотах. Виходячи з отриманого 580 млн грн доходу, ТОВ подалося на два з трьох лоти.

Дохід ТОВ «Автомагістраль-Південь» з легкістю дозволив подати заявку на усі лоти. ПП «Автомагістраль» з доходом у 838 млн також вклалася у виділений «ліміт». Однак якщо б торги провели за попередніми умовами, де він мав бути понад мільярд гривень, подані підприємством документи довелося б відхилити. Зі свого боку це б призвело до скасування визнання торгів такими, що не відбулися. Звідси робимо припущення, що, завдячуючи внесеним Службою автомобільних доріг змінам у новій закупівлі, ПП «Автомагістраль» взяло участь у торгах.

У підсумку перемога в усіх лотах з найнижчою ціновою пропозицією дісталася саме ПП «Автомагістраль». Отримавши від підприємця довідки, 14 квітня з ним підписали три угоди. Послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування державного значення протяжністю 1627 км обійдуться у понад 2,7 млрд грн.

Тендерна змова

За декілька днів до підписання угод, 8 квітня, з’явилося звернення громадської організації про наявність порушення законодавства в частині невідміни замовником закупівлі. Центр суспільно-політичних досліджень та громадських ініціатив «Статум» просить розпочати моніторинг та перевірити законність дій посадових осіб Служби автомобільних доріг Житомирської області щодо вимог законодавства про закупівлі. Під час моніторингу закупівлі активісти виявили цілий ряд порушень.

В управлінні Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області нам повідомили, що, попри відкриту публікацію зауважень, моніторинг цієї закупівлі не проводили. Причиною називають відсутність законних підстав.

- Це повідомлення в електронному кабінеті ми не бачимо, і за законом воно є неналежною підставою. Має бути офіційне звернення на нашу адресу від фізичної чи юридичної особи. Тоді ми розпочинаємо  моніторинг і перевіряємо, наскільки описані в ньому факти знаходять підтвердження, – вказав у коментарі начальник відділу контролю у сфері закупівель Вячеслав Довгалюк 

Допоки аудитори не розпочали свій моніторинг, ми самостійно взялися за аналіз вказаних громадською організацією порушень. І маємо сказати, що деякі з поданих документів вказують не просто на порушення, а на потенційну тендерну змову.

Так, ТОВ «Автомагістраль-Південь» і ПП «Автомагістраль» як прямі конкуренти орендують необхідні для виконання дорожніх ремонтів бази в одних і тих самих власників. У наданих «Автомагістраль-Південь» таких більше половини.

Окрім цього, тексти гарантійних листів написані як під копірку. Хоча, з іншої сторони, особливої творчості тут і не потрібно. Та й власникам баз все одно, від кого вони у підсумку отримають кошти. 

Проте є ще одна важлива деталь: гарантійні листи для ПП «Автомагістраль» на оренду необхідних баз надані до появи повідомлення про закупівлю. Служба автомобільних доріг Житомирської області оголосила торги 22 січня 2021 року, коли переможець торгів вже отримав необхідні документи.

Зокрема під гарантійним листом стоїть підпис керівниці ТОВ «ТД Шляхзалізобетон» Наталії Толочко. У телефонній розмові вона відмовилася надавати коментар стосовно наданого ТОВ «Автомагістраль» листа та документів, оскільки це питання вирішувалося власником підприємства, який на разі, за її словами, перебуває за кордоном. Зв'язатися з іншим надавачем гарантійного листа не вдалося. Обидва контактні телефони коростенського ТОВ «Євро» не відповідали. Директор ТОВ «Гранд 2020» Олександр Семенко підтвердив, що надіслав гарантійний лист за надісланою ПП «Автомагістраль» формою, де вказувалася протяжність та перелік доріг. На додачу ПП «Автомагістраль» подало гарантійний лист про передачу в оренду підприємницею Наталією Ващенко бази під Житомиром, виданий їхньому конкуренту – ТОВ «Автомагістраль-Південь»!

 - Нам зателефонував представник з Хмельницького ШБУ 56. Позаминулого року вони орендували у нас територію під стоянку, запитали, чи можемо ми надати гарантійний лист. Спочатку надіслали один лист, потім їхній бухгалтер попросив внести зміни, – говорить Наталія Ващенко. Про спілкування з представниками «Автомагістралі» чи «Автомагістраль-Південь» підприємниця не пам’ятає. І невідомо, яким чином документ, гарантійний лист про надання виробничої бази під Житомиром, адресований одному учаснику, опинився в руках іншого, який не погребував подати його на розгляд тендерному комітету. 

Члени тендерного комітету Служби автомобільних доріг Житомирської області, за наявності сфальшованого документа, визнали ПП «Автомагістраль» переможцем, хоча зобов’язані були відхилити пропозицію підприємства. І зробити це у трьох лотах, оскільки усюди використані ті самі документи. Із запитанням про причини закриття очей на явні порушення ми звернулися безпосередньо до замовника. Проте обіцяної відповіді від Служби автомобільних доріг Житомирської області на момент виходу публікації не отримали. З коментарем від ПП «Автомагістраль» така ж ситуація.

Оприлюднені в статті факти мають стати приводом для реакції насамперед від Укравтодору і центральних органів влади. У цьому ми розраховуємо і на підтримку наших читачів, які через подібні змови змушені будуть добиратися тими самими, але вже платними дорогами.

Тарас Боросовський

Хочете отримувати новини першими – приєднуйтеся до нас у соцмережах

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Житомира за сьогодні
17:49 У найближчі дні на Житомирщині - надзвичайно висока пожежна небезпека! 17:27 У закладах охорони здоров’я Житомирської області пацієнтами з COVID-19 заповнено менше 18% ліжок 17:00 Поласувати краденими продуктами житомирянину завадили правоохоронці 16:40 Іноземця-правопорушника видворили з Житомирщини до країни походження Від читача 18:34 Челендж зі здорового харчування об’єднав 400 шкіл із всієї України 16:19 У Житомирі колишню чиновницю виконавчої служби підозрюють у зловживанні службовим становищем, що завдало шкоди майже на 170 тис. грн 16:00 Українські роботодавці готові інвестувати в обладнання робочих місць для інвалідів 15:40 Житомир - на порозі великих змін мережі громадського транспорту 15:32 5-річний коростенець втік з дому, щоб купити іграшку 15:20 В літературному музеї почав роботу «Клуб любителів Житомира» photo_camera 15:00 В області вчора горів будинок та чотири господарські споруди 14:45 Двоє дітей опинились в реанімації після ДТП з нетверезим водієм 14:39 Відновне правосуддя на Житомирщині: перші підсумки 14:20 За два дні 1912 житомирян отримали щеплення від COVID-19 14:00 Які будівельні роботи можна проводити без дозволу на власній земельній ділянці 12:39 Тепло і з періодичними дощами - синоптики радують оптимістичним прогнозом 12:21 Вбивство на вул. Грушевського: через ревнощі жінка завдала чоловіку смертельне поранення ножем 12:20 14 червня - Всесвітній день донора 12:00 Фотопастка у Зубковицькому лісництві зафіксувала «чорного» лісоруба 11:39 За добу 13 червня в Україні проти COVID-19 щеплено понад 22 тисячі людей
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Житомирі Ваші відгуки про послуги у Житомирі
keyboard_arrow_up