Мільйонна дорога депутата

Декларований похід у владу частіше за все на словах пов’язують із щиросердечним бажанням працювати на виборців, що завершується головним чином банальним просуванням власних інтересів

Для одних депутатів отриманий депутатський мандат забезпечує місце керівника комунального підприємства, для інших – бажаний доступ до бюджетних коштів. Особливо це цікаво у разі виконання дорожніх ремонтів – традиційно однієї з найбільш корупційних сфер, де щороку скільки б десятків мільйонів не освоювалося, їх ніколи не вистачатиме.
 

Мрію героя «12 стільців» отця Федора про свічковий завод можна  впевнено осучаснити до власного асфальтного заводу. Саме висока вартість матеріалів разом із монопольним становищем на ринку змусили деякі міста не тільки змінити підхід до дорожнього ремонту, але й дозволили добре заробити новоствореним приватним структурам.

Прикладом вимушених є Івано-Франківськ та Вінниця, де місце комунальних виробників асфальту повністю зайняли приватні структури. Але наслідки в обох випадках були різні. Гройсману з початку мерства було принциповим виділити побільше коштів на відновлення доріг у Вінниці. Натомість в Івано-Франківську місце і виділену земельну ділянку обіцяного міським головою нового муніципального асфальтного заводу зайняв приватний завод, який достатньо добре справляється (та заробляє) на продажу асфальту.

Відео дня

Порівнюючи з наведеними містами, Житомир поки що має можливість обрати між власним міським підприємством та приватною структурою найкращі для себе умови та ціну.

 

Проблема № 1. Відсутність обліку виконаних робіт

Проте реальність надто далека від ідеальної та вкотре залежить від поточної (головним чином політичної кон’юнктури. Цього року вона відповідно передвиборча та ознаменується додатковою «щедрістю» депутатського корпусу до виборців.

Тому досить очікуваним стало виділення в міському бюджеті 4,9 мільйона на ремонт асфальтобетонного покриття прибудинкових територій і 3,5 мільйона на внутрішньоквартальні проїзди. Окрім цього, у 2015 році передбачили 17 мільйонів на капітальні та 9 мільйонів на поточні ремонти доріг. Різниця між ними полягає, окрім іншого, у необхідності підготовки та погодження проекту дороги у разі капітального ремонту. Якщо міська рада планує здійснити ремонт доріг без проведення тендера, вона на поточний ремонт однієї вулиці чи провулка може витратити не більше 120 тисяч гривень. Коли в цю суму не вкладаються, поточний ремонт часто стає капітальним з обов’язковою розробкою проектної документації. У такому разі можлива сума без тендера зростає до максимальних 1 мільйона 200 тисяч гривень.

Використовуючи ці правила, у Житомирі під час усіх запланованих ремонтів доріг вдалося уникнути процедури тендерних закупівель. Управління комунального господарства Житомирської міськради (УКГ), як головний розпорядник коштів, визначив виконавців у ручному режимі. І хоча основним виконавцем намічених 26 капітальних та 115 поточних ремонтів доріг залишається комунальне підприємство «Управління автомобільних шляхів» (КП «УАШ»), третина коштів за капітальний та частина за поточний ремонти передбачена для приватного Шляхо-будівельного управління (ПрАТ «ШБУ-19»).

Хочеться нагадати, що дороги слід розглядати не тільки як значні матеріальні витрати. Насамперед це наша з вами безпека та життя. Рівень власної безпеки та рівень життя напряму залежить від якості доріг. За рівнем смертності на дорогах за Україною закріпилися перші позиції в Європі. З понад 26 тисяч зафіксованих за минулий рік дорожньо-транспортних пригод (ДТП) з постраждалими на Житомирщину припало 838 випадків. За рівнем зростання травмованих у ДТП наша область посіла друге місце в державі, поступаючись лише Рівненщині. Загальна кількість постраждалих досягла рекордних 1020 осіб, що не може не викликати занепокоєння.

Окрім пресловутої «культури водіння», до наведених трагічних наслідків веде пошкодження дорожнього покриття, неякісне виконання дорожніх робіт чи повна невідповідність доріг експлуатаційному стану. Щоби виправити ситуацію, Міністерство інфраструктури України представило план заходів із нової державної політики у сфері транспорту, зокрема Реформу дорожньої галузі (див. мал. № 1). За ліквідацією «Укравтодору» відбуватиметься передавання у підпорядкування місцевої влади обласних та районних автодорожніх підприємств та дорожньо-експлуатаційних управлінь.

Разом із цими революційними змінами, нової актуальності набувають Технічні правила ремонту та утримання вулиць і доріг населених пунктів, затверджені Наказом Мінрегіонбуду в 2012 році. Вони детально описують усі вимоги до стану вулиць та доріг, яких зобов’язані дотримуватися всі без винятку організації з ремонту та утримання доріг. У відповідь на запит до Житомирської міської ради нам повідомили, що балансоутримувачем усіх доріг визначено КП «УАШ». За вимогами законодавства, на них покладається ведення окремого паспорту кожної дороги, в якому вказуються всі відомості про стан дороги, її параметри, ремонти та обстеження тощо.
Наявними у міській раді виявилися паспорти доріг двадцятирічної давності, виготовлені ще в 1995 році, з позначенням фактичного стану на той момент. Ніхто не вносив з того часу жодних змін. Відповідно актуальність даних паспортів – нульова (див. мал. № 2).

Оскільки поточні зміни не вносили, практично неможливо прослідкувати, куди спрямовували кошти та якою була ямковість на вулицях міста ще декілька років тому. Звичайно, це надалі сприятиме усталеній практиці повторно ремонтувати ту саму дорогу, при цьому постійно «забуваючи» про інші. Звідси маєте корінь проблеми, коли мешканці десятків вулиць міста, які не є центральними або не подані зацікавленим депутатом, роками чекатимуть своєї черги на ремонт дороги. Поки що ніхто в міській раді не переймається питанням обліку стану доріг у Житомирі, що наводить на сумні висновки.

 

Проблема № 2. Зрізаний асфальт

Логічним продовженням недбалого обліку доріг є хаос з обліком асфальтної крихти.

Вона утворюється внаслідок використання сучасного фрезерувального обладнання під час зрізання старого асфальту, придатного для повторного використання. У разі додавання асфальтової крихти в холодному вигляді її частка в новій суміші може досягати 25 %, а в гарячому – 60 %, що дозволяє значно скоротити витрату матеріалів і вартість виробництва асфальтобетону.

Афальтова крихта (асфальтобетонна крихта) - вторинне будівельна сировина, утворене в процесі фрезерування (розробки) застарілого асфальтобетонного покриття, а також отримується шляхом дроблення асфальтового відколу (великих фрагментів демонтованого дорожнього покриття)

Згідно з відповіддю на інформаційний запит, отриманий матеріал оприбутковувався лише чотири рази. Зокрема, ПРаТ «ШБУ-19» за виконання робіт із поточного ремонту за квітень–червень цього року отримало 196 тонн зрізаного асфальтобетону.
 

Табл. № 1: Вартість поточного ремонту та кількість отриманого асфальту

Назва вулиці

Площа ремонту (м2)

Вартість робіт (грн)

Період виконання робіт

Вартість ремонту 1 м 2

Зрізанийасфальт (тонн)

Товщина

зрізаного асфальту (см)

вул. Вітрука

400

115212

квіт

288

27

5,00

вул. Довженка

310

89 694

квіт

289

20

4,78

вул. Гагаріна

340

98 274

квіт

289

23

5,01

вул. Героїв Пожежних

240

69 600

трав

290

16

4,94

вул. Радонова

320

72 168

трав

225

19

4,40

вул. Чумацький Шлях

391

94326

трав

241

21

3,98

вул. Островського

460

111906

трав

243

25

4,03

вул. Корольова

413

119770

черв

290

29

5,20

вул. Чапаєва

280

81200

трав

290

16

4,23

Загалом:

3154

852150

   

196

 

Джерело: акти виконаних робіт УКГ Житомирської міської ради

Проте у звіт не включили вулиць Пушкінську, Чехова, Піонерську та проїзд Академіка Тутковського, не відобразивши жодним чином, скільки асфальту було зрізано з цих вулиць. Зважаючи, що загальна площа доріг, де відновлювалося дорожнє покриття, становить 2560 кв. м, спробуємо розрахувати кількість асфальтної крихти. Враховуючи мінімальну товщину шару зняття асфальту, що становить 4 см (див. табл. № 1), виходимо на 138,24 тонни зрізаного асфальту, який цілком могли приховати (2560 кв. м  0,04  1,35).

З капітальних ремонтів, які виконувалися ПРаТ «ШБУ-19», отриманий ще акт від 11 серпня на зрізаний асфальт по вулиці Корольова. Згідно з ним, на виконроба підприємства оприбуткувано зняті з однієї дороги 432 тонни матеріалу. Взявши попередній підрахунок, отримуємо розрахункові 10 см зрізаного шару асфальту на всій ділянці дороги площею 3202 кв. м.

Комунальне підприємство, виконуючи поточні ремонти, з квітня по червень отримало 266 тони зрізаного асфальту. Окремо було б цікаво звернути увагу на капітальний ремонт вулиць Ватутіна, Перемоги та майдану Визволення. Незважаючи, що це фактично одна ділянка дороги, Управління комунального господарства підготувало окремо три проекти під кожну з них.
Згідно з проектами, планувалося на цих ділянках разом «закатати» асфальту на 2 мільйони 983 тисячі гривень. У підсумку кінцева вартість знизилася з «проектних» 360 гривень до 187,3 гривні за 1 кв. м. капітального ремонту. При цьому зросла площа відремонтованих ділянок до 11 211 кв. м, що майже на 3 тисячі квадратів більше за початкові 8286 кв. м. Виконані роботи на більшій ділянці обійшлися міському бюджету ще й на 900 тисяч гривень дешевше, склавши трохи більше 2 мільйонів 83 тисяч гривень. Невже в місті нарешті навчилися виконувати роботи не за нормативною ціною, а за фактичною вартістю робіт, заощаджуючи міські кошти? Виявляється не зовсім. Наведений приклад виявився, нажаль, єдиним з усіх ремонтів доріг. По всіх іншим заповітну вартість у 360 грн ніхто не збирався зменшувати. Навіть збільшили по провулку Малий, довівши її до 436 грн за кв. м.

Збільшили

«Якщо ми провели тендер і порощав бітум, замовник не може змінити умови проведення тендеру та роботи можуть бути зірвані»

 

Проблема № 3 Розпоряджаємося фінансами самі

Повернення коштів до міського бюджету при виконанні робіт комунальним Управлінням автомобільних доріг. Перевага стає очевидною після порівняння його роботи з приватником. Саме це є ознакою перемоги в конкурентній боротьбі

Однією з проблем є небажання подолати совкові принципи роботи в комунальному управлінні автодоріг. Ідеться про нагальну потребу публічного висвітлення всіх етапів планування, фінансування та виконання дорожніх робіт. До числа першочергових документів, які треба оприлюднювати, належать перелік обстежених доріг та провулків міста, повний опис стану та потреби в ремонті дорожнього покриття. Щорічно, саме на основі осіннього обстеження визначаються дороги, де виконуватимуться капітальні ремонти, під які протягом зими розроблюють відповідну проектну документацію. Одночасно визначаються з переліком вулиць для поточного ремонту, формуючи суму, необхідну

При весняному обстеженні коректуються згідно графіку виконання робіт в місті та звітів по фактично виконаним роботам.
Функцію контролю як замовник виконує Управління комунального господарства, яке, зі свого боку, також не поспішає змінювати власне ставлення до поширення інформації.

З відібраними виконавцями укладається типовий договір підряду, який має декілька особливостей. По-перше, у договорах на капітальний ремонт передбачено, що ціна робіт хоч і визначається кошторисом, але є динамічною. Це означає можливість зменшення чи збільшення кінцевої вартості виконаного ремонту залежно від понесених витрат виконавця на матеріали. Добре знаючи, що розрахункова вартість в договорі становить 360 кв. м., ніхто з
По-друге,
По-третє, з підписанням міською радою фінального акта приймання підрядна організація знімає з себе всю відповідальність за подальший стан дороги, перекладаючи її на комісію. Тому що в жодному з договорів на ремонт доріг ви не знайдете жодної вимоги про будь-які гарантійні зобов’язання підрядника на виконані роботи. Чому так робиться – пояснювати, думаю, не потрібно. Звідси маємо замкнуте коло, в якому колективна безвідповідальність у владних кабінетах допомагає у не турбує скільки в подальшому протримається

Ще більш разючою виглядає ситуація, якщо зважити на брак реальної практики збереження коштів під час виконання дорожніх робіт. Усе побудовано, щоб повернуті залишки грошей не були освоєні та не мали шансу бути спрямованими на реконструкцію старої чи на будівництво нової дороги.

– Оскільки на підготовку проекту та експертизу витрачається близько двох місяців, на угоду з підрядником виходимо, у кращому випадку, у жовтні-листопаді, – говорить начальник Управління комунального господарства Житомирської міської ради Олександр Марцун. – Відповідно, роботи не будуть виконані через початок мертвого зимового періоду. Цього року заощаджені гроші ми спрямуємо на розробку проектної документації на ті дороги, на які закладатиметься фінансування на наступний рік.

«20»: Скільки було повернуто коштів за угодами з ПраТ «ШБУ-19» як різницю між розрахунковою та фактичною ціною за виконаними ремонтними роботами?

– Ціна на нашому комунальному підприємстві справді є меншою за приватну (ПраТ «ШБУ-19» – прим. автора). Є позитивні та негативні складові. Основна потреба в додатковому виконавці виникла з огляду на вимоги законодавства щодо тендерних закупівель, які поширюються на комунальні підприємства. Через позаминулорічне різке підняття вартості пального наше КП повністю зупинилося. Щоб відновити роботу, потрібно було укласти новий договір та вибрати постачальника. Усе це тривало два місяці, протягом яких здатним виконувати роботи було ШБУ-19. Маючи цей досвід та зважаючи на нестабільність цін на матеріали на початку року, ми підписали угоди з обома підрядниками.

«20»: Все ж більше переваг на боці комунального підприємства. Чи готова міська рада відмовитися від практики залучення сторонніх виконавців?

– Мені, як замовнику, простіше працювати з підпорядкованим місту підприємством. Окрім питання ціни, є організаційні чинники, на які я можу повністю впливати. Єдиною проблемою може бути ризик різких коливань цін, до яких не пристосовані норми сьогоднішнього законодавства.

Справді, від ризиків у нашій державі складно убезпечитися. Тому було дуже цікавим почути позицію підрядної організації щодо нинішньої співпраці з містом. На жаль, незважаючи на попередню домовленість, отримати коментар від голови правління Олександра Фещенка не вдалося. Посилаючись на велику зайнятість, керівник підприємства та одночасно депутат міської ради, декілька разів змінював час зустрічі, а згодом зовсім перестав реагувати на дзвінки. Все ж сподіваємося, що в обранця громади знайдеться час для спілкування якщо не з газетою, тоді з виборцями, яким він неодмінно розкаже наскільки якісно та вигідно для бюджету міста користуватися послугами його шляхобудівної організації.

Не слід забувати, що асфальтний завод КП «УАШ», як більшість аналогічних радянських підприємств, технологічно залишився на рівні 70 років минулого століття. Застаріле обладнання, що конче потребує модернізації зі скороченням щонайменше на 30 % споживання енергоресурсів, несе велику екологічну небезпеку. Найближчим часом його чекає перевірка на придатність для використання в міській зоні, яку він без переобладнання навряд чи пройде. Чи готова буде до цього виклику прийдешня міська влада – залишається великою загадкою.

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Житомира за сьогодні
11:19 У Житомирі відкрили Почесне Консульство Естонії. ВІДЕО play_circle_filled 11:00 Підвищення пенсій з 1 квітня: кого стосуватиметься 10:38 43-річний житомирянин, у якого стріляли вчора на Польовій, помер у лікарні 10:20 «Незламні постаті Житомира»: стартував ґрантовий проєкт для молоді Від читача 15:28 У Житомирі гештальт-терапевтка та волонтерка Ксенія Лавріна проведе тренінг про те, як спілкуватися з військовими 10:00 Готівкою у громадському транспорті Житомира можна буде розраховуватися до 1 червня 09:41 Майже до 440 тисяч осіб зросли загальні втрати росіян в живій силі 09:20 Оперативна інформація станом на 06.00 28 березня 2024 року щодо російського вторгнення 09:00 28 березня: яке сьогодні свято, прикмети, традиції і погода у Житомирі 17:57 Які послуги реабілітації безкоштовно надаються ветеранам та ветеранкам? 17:22 З 1 квітня завезти гуманітарну допомогу буде можливо лише з використанням онлайн-системи 17:01 Три заклади охорони здоров’я Житомирської області надають послуги раннього втручання 16:37 За незаконну порубку сосен жителі Малинщини мають сплатити нанесені збитки - близько 120 тис грн 16:20 До уваги рибалок! З 1 квітня стартує нерестова заборона на вилов водних біоресурсів 16:18 Чоловік і жінка з Волицької громади вбили свого знайомого і закопали у себе на подвір’ї 16:00 Березень на Замковій горі. Фоторепортаж photo_camera 15:41 У Житомирі розпочалася 57-а сесія «Школи місцевого самоврядування» photo_camera 15:40 На проспекті Миру вантажівка збила 13-річну дівчинку 15:20 З початку року Патрульна поліція Житомирщини отримала понад 80 завідомо неправдивих викликів 15:00 Студенти Житомирської політехніки висадили понад 2400 сіянців дуба та сосни на території Коростишівського лісового господарства photo_camera
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Житомирі Ваші відгуки про послуги у Житомирі
keyboard_arrow_up