У Кмитівському музеї образотворчого мистецтва імені Й. Д. Буханчука стартував другий етап реставрації картин.
За інформацією Ярослава Хитрого, директора Кмитівського музею образотворчого мистецтва імені Й. Д. Буханчука, реставрацію проводять фахівці Національного науково-дослідного реставраційного центру України. Згідно з договором буде відреставровано 31 картину без вивезення з приміщення музею.
Також варто зазначити, що всі реставраційні роботи проводяться за кошти міжнародного благодійного фонду «Відродження». Житомирська обласна рада раніше проігнорувала звернення від музею щодо допомоги у реставраційних роботах.
Також залишається актуальним питання щодо ремонту даху музею, який протікає і внаслідок чого критично зріс рівень вологості в залах музею. Депутати ЖОР також ігнорують вирішення цього кричущого питання.
Ми отримали коментар від заступника директора Національного науково-дослідного реставраційного центру України (ННДРЦУ) з науково-реставраційної роботи Тетяни Анатоліївни Бичко: «У живопису художників часів СРСР є велика проблема із зберіганням саме музейним способом, бо художники не дотримувалися правил написання таких картин. Дуже часто, навіть при дотриманні правил зберігання, спостерігалося відлущення фарбового шару від ґрунту. Також художники не робили розсувні підрамники, щоб із часом можна було натягувати полотно, щоб уникнути провисання та ослаблення його. Тому до живопису цього періоду потрібно ставитися дуже обережно, щоб запобігти його руйнуванню. Необхідно періодично проводити консерваційно-реставраційні роботи, щоб зберегти ці твори мистецтва».
Ще 5 серпня 2020 року на офіційному сайті ННДРЦУ з’явилось повідомлення щодо початку реставраційних робіт у музеї.
У липні провідні фахівці центру, художники – реставратори олійного живопису вищої кваліфікаційної категорії завідувач відділу Володимир Папушенко та Ірина Сапєгіна здійснювали консерваційно-реставраційні заходи щодо 20 творів живопису із зібрання Музею образотворчого мистецтва імені Й.Д. Буханчука. Це унікальний сільський художній музей, розташований в с. Кмитів Коростишівського району Житомирської області, що має велику колекцію живописних творів радянської доби.
Твори з колекції музею вимагали невідкладного втручання. Для частини творів було виготовлено нові підрамки, на які натягнуто живописні полотна.
Найбільш складними щодо реставрації виявилися картини, які мали значне відшарування та осипання фарбового шару. Так, у жанровій сцені художника Петра Басанця «Чекають молодих» 1972 р. відбулося дахоподібне збугрювання верхнього фарбового шару від нижнього. Полотна «На Русанівці» Сергія Шишка 1966 р. та «Весна» 1969 р. Володимира Табаніна мали наскрізні продавлені отвори в основі із значними деформаціями. У «Портреті колгоспного тесляра» Івана Крилова окрайки містили авторський живопис, який слід було розгорнути, завдяки чому збільшився розмір картини. Щодо твору Тетяни Яблонської «Горе» 1964 р., виконаному в темпері, виникли складнощі в закріпленні та тонуванні втрат фарбового шару.
Усі музейні предмети відреставровано: усунуто деформації, знепилено, укріплено ґрунт з основою та фарбовим шаром, видалено поверхневі забруднення, підведено реставраційний ґрунт у місцях втрат, тоновано ділянки втрат, живопис покрито захисним шаром лаку.
Після складних реставраційних заходів, проведених фахівцями Національного науково-дослідного реставраційного центру України, музейні твори набули експозиційного вигляду та будуть представлені відвідувачам.
Руслан Мороз
Читайте також:
№ 19 від 2 липня 2025
Читати номер