Художник-авангардист з Парижу, але родом – з Житомира

Художник-авангардист з Парижу, але родом – з Житомира

Зазвичай біографічні історії публікують до якогось ювілею.

Ми трохи відхилимось від традицій і згадаємо знаменитого уродженця Житомира. Знайомтеся: Давид Петрович Штеренберг, живописець і графік, один з видатних представників українського та радянського живопису першої половини ХХ століття. Його картини відомі в усьому світі. Навіть сьогодні роботи Штеренберга експонуються в Третьяковці, в Російському музеї, в Музеї особистих колекцій.

26 липня 1881 року Давид Петрович народився ву Житомирі, в бідній єврейській родині. Достовірно невідомо, де пройшло його дитинство. Середовище, в якому він жив, не сприяло тому, щоб він став художником. Зголом батьки Давида оселилися в Одесі, і він став учнем фотографа. У фотомайстерні вперше долучився до таємниць живописного мистецтва, і в ньому зародився інтерес до живопису. Однак початок ХХ століття був бурхливим, політичне життя вирувало і залучало до боротьби молодь. Незабаром він вступив в Єврейську соціалістичну партію «Бунд» і потрапив у поле зору поліції.

1906 року Давид Петрович емігрував до Франції. Тут він не відмовився від своїх ідей. Більш того, у Парижі він жив у паризькому фаланстері «Вулик» – громаді, влаштованій на основі ідей соціаліста-утопіста Шарля Фур'є. Всі жили саме в тому домі, який був центром життя самодостатньої комуни. Всі працювали разом для взаємної вигоди. Однак це була не просто комуна, організована на соціалістичній ідеї. Парижани цей будинок називали «вуликом мистецтва». Він ще довго служив притулком для художників-початківців. В ті роки Франція була не тільки котлом, в якому варилося безліч політичних партій та ідей, а й одним з європейських центрів мистецтва. Париж перевів Давида Штеренберга з революційної стежки на широкий шлях живописця. Думаю, це сталося завдяки хорошій творчій атмосфері, в яку занурився молодий революціонер. Якось непомітно Давид-революціонер став Давидом-художником.

У Парижі художник-початківець навчався у Національній вищій школі образотворчих мистецтв, яка вважається школою французького класицизму. Давид Петрович освоював живопис у приватній Академії Вітті. У ній навчалися художники з різних країн світу, викладали знамениті художники. Штеренберг захоплювався кубізмом і був послідовником Поля Сезана – яскравого представника постімпресіонізму. Зблизився з художниками паризької школи Марком Шагалом, Дієго Ріверою, Ліпшицем та іншими. Згодом його картини стали експонуватися у престижному Паризькому салоні, потім у Салоні Незалежних.

У 1914 році кореспондент газети «Київська думка» писав: «Я наголошую, не так багатство шукань Штеренберга, скільки незвично швидкі успіхи, які він робить ... і найбільше його впевнений смак». У 1917 р. Давид Штеренберг поїхав з Франції як зрілий і цілісний художник, у нього був свій стиль письма.

У січні 1918 року Давид Штеренберг приїхав до Москви, де його призначають завідуючим відділом образотворчих мистецтв Народного комісаріату освіти. В художню колегію відділу входили відомі і багато в чому модерністські художники того часу. Серед них – уродженець України, художник-кераміст і технолог Петро Кузьмич Вулин. Потім він викладав, очолював товариство станковістів, написав цілий ряд теоретичних праць.

Штеренберг вплинув на радянське образотворче мистецтво і особливо на художників-авангардистів. Прагнув йти в ногу з епохою, впроваджував нові методи і прийоми живопису, прогресивні ідеї. Мистецтвознавці назвали його художником-авангардистом. У своїй творчості поєднував добрий погляд на людину і душевну щедрість. Його живопис наповнений духовною чистотою, любов'ю до світу і до глядачя.

Давид Петрович Штеренберг мав зв'язок з Житомиром, як й інші генії і таланти, які народилися в нашому затишному місті, – тут почалася його життя. Коли його запитували, де ви народилися, відповідав: «У Житомирі». У сімейному архіві картин художника Давида Штеренберга є дві картини, які говорять, що він Житомир пам'ятав і зберігав з ним величезний духовний зв'язок. Одна з них називається «Окраїна Житомира», інша – «Біля річки. Житомир». Обидві роботи написані маслом у 1914 р, тобто тоді, коли він жив у Парижі.

Ігор Гарбуза

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні

Новини Житомира за сьогодні

16:40 Житомирське "Полісся" обіграло хмельниччан у товариському матчі 16:20 На Житомирщині у день голосування правопорядок забезпечуватимуть близько 1800 поліцейських і нацгвардійців 16:00 Малин, Червоне, Коростишів, Глибочиця і Городське – переможці конкурсу «Малі міста-великі враження» 15:41 Житомирянину, який намагався за одну тисячу грн відкупитися у патрульних за нетверезе водіння, повідомлено про підозру у скоєнні злочину Від читача 12:25 Нова платформа EDI Network 2.0 - 1000 документів за 10 секунд 15:34 Кандидат у нардепи Ігор Герасименко – Герой України – на службі у топ-корупціонерів?! 15:24 У Житомирі розшукують рідних жінки, яка втратила пам'ять 15:21 Названо переможців турніру TETERIV OPEN 2019 15:00 У Житомирі міжнародні спостерігачі місії ENEMO зустрілись з керівництвом поліції 14:40 Рятувальники області перевіряють стан дотримання правил пожежної безпеки в місцях збирання та зберігання врожаю 14:20 Запрацювала насосна станція, яка обслуговує водою будинки в центральній частині міста 14:02 “Доступні ліки” в дії: жителі Житомирщини отримали більше 164 тисяч електронних рецептів 13:15 Спокушені грошима політиків: як пишуть про вибори житомирські онлайн-ЗМІ 12:22 На сайті МОН опубліковано рейтинг вступників 12:00 Погодні гойдалки: до нас знову наближається спека 11:56 У Житомирі через коротке замикання горів будинок на трьох господарів 11:48 У Житомирі стартував польовий етап дослідження STEPS 11:41 Забуті у власній країні і кинуті напризволяще, або Знову про санаторій «Тетерів» 11:21 Дитинство Короленка у Житомирі 11:01 Малинська поліція встановила особу загиблої в ДТП жінки і затримала водія
Дивитись ще keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_up