Захист прав споживачів: побутова техніка

Захист прав споживачів: побутова техніка

Життя сучасної людини неможливо уявити без побутової техніки. Тисячі магазинів пропонують продукцію різних, не завжди надійних, виробників. Ринковий нагляд може планово проконтролювати лише найбільші суб’єкти господарювання, а інші перевіряються після отриманих скарг з боку споживачів. З упровадженням Угоди про асоціацію вводиться нова система захисту прав споживачів і ситуація має змінитися

Право споживачів на захист при купівлі товарів належить до охоронюваних законом прав людини. Однак в Україні доволі часто трапляються випадки порушень наших прав з боку виробників і недобросовісних продавців. Різноманіття у виборі та привабливі пропозиції завжди привертають увагу покупців. На сьогодні важко сказати про правдиву відповідність до якості товару, як це зазначають продавці в магазинах, оскільки виробники можуть постачати фальсифікований товар.

- Покупець має бути уважним, коли купує техніку. Обов’язковим нюансом під час покупки є видача чеку та гарантійного талону. Якщо навіть одне з переліченого відсутнє, покупець має задуматись про небезпеку від такої покупки. Якщо він вирішить купувати таку техніку, то в разі поломки довести провину суб’єкта господарювання буде неможливо, – зазначив начальник відділу захисту прав споживачів Держпродспоживслужби в Житомирській області Сергій Кияниченко.

Головною метою органів ринкового нагляду є контроль відповідності до всіх вимог, в тому числі й вимог Європейського Союзу. Ринковий нагляд – важливий інструмент виконання директив нового підходу, які відповідають стандартам ЄС. Покупець може звернутися до органу зі скаргою, в такому випадку проводиться перевірка магазину, де була придбана ця техніка.

До Держпродспоживслужби регулярно надходять скарги від покупців. Головним порушенням на сьогодні є відсутність маркування національним знаком відповідності «CE». Даної вимоги зобов’язаний дотримуватися кожен виробник під час випуску продукції та наступної її реалізації. До того ж має бути наявний так званий технічний файл, тобто гарантійне свідоцтво, у якому зазначено інформацію щодо повної безпечності продукції.

Щороку до планових перевірок по всій країні включають лише сто суб’єктів, відібраних за сукупністю ризик-факторів. З державного бюджету передбачено  кошти для перевірки зразків техніки в акредитованій лабораторії. За виявленими порушеннями на продавця товару накладаються штрафні санкції. Якщо штраф не погоджуються сплатити в добровільному порядку, відкривається судова справа, яка 100% гарантує доведення провини суб’єкта господарювання або постачальника цієї технічної продукції.

Вимоги залишаються такими ж і стосовно продукції, замовленої в інтернеті. Для гарантування безпечності та надійності подальшого захисту своїх прав споживач має ретельно перевіряти всі реєстраційні документи сайту, з якого замовляється продукція.

У законодавстві передбачено 2 пункти, через які покупець може бути невдоволений продукцією та звернутися до контролюючих органів в разі виявлення неякісного товару або ж якщо придбаний товар чи продукція не влаштовує споживача за певними критеріями. Якщо перевіркою підтверджено наявність в товарі недоліків, споживач має право на зменшення ціни або безоплатне усунення недоліків у строк 14 днів чи відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

Нерідко до Держпродспоживслужби надходять скарги про вихід з ладу техніки через перепад напруги. У такому випадку продавець техніки жодної відповідальності не несе. Під гарантійний ремонт така техніка також не підпадає. Захистити свої права в такій ситуації нелегко. Лише проведення спеціальної технічної експертизи на предмет виявлення порушень умов договору постачальником електроенергії дозволить зобов’язати енергокомпанію компенсувати вартість зламаної техніки.

 Краща поінформованість покупців та більша прозорість магазинів у великих містах та обласних центрах дозволяє з вищою вірогідністю захистити власні права. Натомість в районних містечках та селищах ситуація на порядок складніша. Для місцевих підприємців додатковий гарантійний ремонт – це значні незаплановані витрати. Тому велика кількість товарів продається без належно оформленої гарантії або ж взагалі без неї. Звідси люди стикаються з відмовами відремонтувати придбаний товар або ж його замінюють на дешевший чи давно вживаний.

- Пам’ятаю, ми придбали DVD в одному з популярних магазинів нашого міста. Минуло всього лиш декілька тижнів, і покупка зламалась. Звісно, ми відразу поїхали в магазин, щоб нам його полагодили, – ділиться сім’я Стецьків з селища Ємільчино Житомирської області. – Продавець сказав, що ця поломка виникла через перепад напруги, тому він не буде її ремонтувати, так як впевнений у якості своїх товарів. Після великої дискусії він погодився на ремонт. Пройшло півроку, та нашої покупки досі не було вдома.

Багато разів сім’ї Стецьків доводилось їздити в магазин, вимагаючи повернути DVD або замінити на новий. Через деякий час, так і не змігши знайти пояснення, куди подівся технічний прилад, продавець погодився замінити його на інший.

- Ми подивилися на той DVD та побачили старий та трішки розбитий. Звісно перед тим, як віддати на ремонт DVD, працівник магазину забрав чек і гарантійний талон. Без нього ми не змогли довести провини продавця та повернути нашу покупку. Від неналежної поінформованості ми втрапили в таку неприємну ситуацію, – діляться з нами постраждалі.

На сьогодні в Україні повністю відсутня структура захисту прав споживачів на рівні органів місцевого самоврядування. У містечках магазини можуть ставити велику ціну або продавати продукцію низької якості за високими цінами. Зрозуміло, що одинока бабуся, котра все життя збирала гроші на холодильник, не буде розбиратися в тому, яка це продукція та чи відповідає ціна дійсності. Таких людей є багато. Система контролю технічної продукції та сама структура захисту прав споживачів має більше вдосконалитися та розгорнутися на маленькі містечка.

 

Вимоги та зміни ЄС стосовно захисту прав споживачів

Для гарантії прав на безпечну, якісну та доступну продукцію споживачеві в Україні кожного дня дописуються та переписуються вимоги, що ідентичні ЄС. За повідомленням Держпродспоживслужби, нових вимог є багато, тому цим займається та контролює ціла інституція.

- До Угоди про асоціацію ми також мали багато вимог, ідентичних тим, що є зараз. Можна сказати, що особливих таких змін я не побачив. Як раніше, так і зараз контроль вівся на найвищому рівні. Був відмінений державний стандарт. Оформлення тексту нововведеного технічного регламенту стало простішим і доступнішим, – розповідає начальник відділу захисту прав споживачів Держпродспоживслужби Сергій Кияниченко.

На сьогодні Держпродспоживслужба як контролюючий орган поклала на себе багато зобов’язань. У рамках виконання проводиться роз’яснення щодо актуальних питань у сфері захисту прав споживачів. Окрім цього, йде поінформованість населення про куточки в магазинах для споживачів, де вони можуть ознайомитися з документами на продукцію та законом «Про захист прав споживачів». Це гарантує зменшення кількості порушень.

Протягом 2018 року у Кабінеті Міністрів планують звернення до ЄС з проханням оцінити відповідність Закону України «Про захист прав споживачів» до всіх вимог ЄС. Отримавши висновки оцінки, можна буде ввести нові зміни до законодавства. Саме 2018 рік стає вирішальним у процесі реформування системи захисту прав споживачів. Одним з головних зобов’язань є створення місцевими органами «гарячої лінії» з питань захисту прав споживачів. Держпродспоживслужба зі свого боку повинна максимально висвітлювати  на своєму сайті інформацію про перевірки і випробування споживчих товарів. Саме ця установа має бути для споживачів інструментом захисту та інформування про той чи інший виріб.

Всі планові заходи реалізації вимог ЄС у сфері захисту прав споживачів, згідно із затвердженою концепцією, будуть впроваджені до 2020-го року. Це дозволить забезпечити досудове врегулювання споживчих спорів. Також імплементація законодавчих актів ЄС створить врегульовану систему контролю за виробниками та суб’єктами господарювання.

Зрозуміло, що проконтролювати всіх постачальників продукції та продавців дуже складно. Має вдосконалитися система інформування про продукцію та перевірки суб’єктів господарювання. Це дасть можливість споживачам не потрапляти в неприємні ситуації. Самі ж суб’єкти господарювання розумітимуть свою відповідальність за порушення. На сьогодні за кордоном є контроль з боку поліції за дотриманням Закону «Про захист прав споживачів». В Україні поки що долучення органів правопорядку до протидії порушеним правам споживачів не планується. Для нашої країни першочергова потреба полягає в необхідності наблизитися до європейської практики контролю за технічною продукцією.

 

Ця публікація була підготовлена в рамках проекту «Просування реформ в регіони» за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю автора і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.

0
0
0
0
Сьогодні у Житомирі Сьогодні у Житомирі
Від криміналу до культури: млявий прогрес житомирських медіа Від криміналу до культури: млявий прогрес житомирських медіа
«Дерибан» на будівництві житомирських амбулаторій «Дерибан» на будівництві житомирських амбулаторій Газове підприємство обходить заборони АМКУ Газове підприємство обходить заборони АМКУ На Житомирщини з’являться відкриті дані про комунальне майно На Житомирщини з’являться відкриті дані про комунальне майно У Житомирі ГЕС знищує екосистему на річці Тетерів. ВІДЕО У Житомирі ГЕС знищує екосистему на річці Тетерів. ВІДЕО
Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні

Новини Житомира за сьогодні

17:30 Норвезькі благодійники передали автомобіль для Центру екстреної допомоги у Житомирі 17:00 Депутати міськради змінили порядок розгляду електронних петицій 16:40 Педпрацівникам ДНЗ Житомира встановлено надбавку 15 % 16:20 "Bus of geroes" знову відвідає Францію Від читача 18:45 Як за 2 місяці заробити більше ніж за рік в Україні! Правда про заробітки, яку не розкаже ніхто! 16:00 Музичній школі № 4 м. Житомира присвоїли ім'я Лесі Українки 15:40 Ціна на ліки з початку року зросла менше, ніж вартість одягу або послуг ЖКГ 15:19 На шляху Житомир - Чернівці вже влаштовано майже 3,5 тис. тонн асфальтобетону 15:05 Нардеп від Житомирщини Сергій Пашинський вже "засіває гречкою" свій виборчий округ 15:02 Прокуратура Житомирщини спільно з податківцями  викрила незаконну діяльність з розповсюдження фальсифікованого алкоголю 14:39 Депутати обласної ради 23 травня зберуться на чергову сесію 14:19 У Баранівці чаркування закінчилося ножовим пораненням 14:01 Чи потребує аліментів повнолітня дитина, що навчається 12:40 Президент України призначив трьох суддів на Житомирщині 12:20 На сесії міської ради затвердили Статут міської територіальної громади 12:13 В Житомирі закінчуються роботи з благоустрою для експозиції підземелля навпроти автодорожнього коледжу 12:01 Увага! До закінчення кампанії декларування залишилось 5 робочих днів 11:37 На Житомирщині на ЗНО-2019 зареєструвалося майже 12 тис. абітурієнтів 11:25 Житомирян запрошують на кастинг для зйомок у серіалі «Слов’яни» 11:19 Рок-фестиваль WoodStock, Японська весна та Бальзак-220 – найочікуваніші культурні події на Житомирщині
Дивитись ще keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_up