Україна очолює рейтинг за смертністю на дорогах в країнах Європи. Лише минулого року внаслідок дорожньо-транспортних пригод загинуло 3432 українці. Серед головних причин смертельних травмувань - перевищення безпечної швидкості, порушення правил маневрування та керування транспортним засобом у нетверезому стані
У країнах Європейського Союзу показник смертності на дорогах значно нижчий. Немаловажним чинником при цьому, окрім культури водіння автотранспортом, є більш досконале державне регулювання в країнах Євросоюзу та дотримання високих стандартів безпеки для усіх учасників дорожнього руху.
Водійські посвідчення європейського зразка
До базових принципів державної політики в сфері транспорту належать встановлені правила видачі водійських посвідчень. Систему видачі прав керування транспортними засобами Україна перейняла у спадок з радянських часів. Довгий час термін дії водійського посвідчення становив 50 років. Лише з недавнього часу термін скоротили до 30 років.
Відповідно до Угоди про асоціацію, Україна переходить на європейський стандарт видачі посвідчень водія. Правила щодо отримання водійських посвідчень для нашої країни є важливою частиною транспортної політики. Очевидно, українці стикатимуться з новими для них правилами й умовами отримання водійських посвідчень.
Держави - члени Європейського Союзу вже тривалий час мають свою систему видачі водійських посвідчень. Новий формат водійських прав єдиного зразка введено 19 січня 2013 року. Водійські права мають формат банківської карти з фотографією та вбудованим мікрочипом, де зберігаються дані водія. Термін дії водійських прав - від 10 до 15 років.
За Директивою 2006/126/ЄС визначено проходження медичного огляду, порядок отримання та терміни дії водійського посвідчення для двох груп водіїв. До першої групи належать водії приватного транспорту, до другої – відповідно комерційного та пасажирського транспорту. Виконання прописаних вимог – обов’язкове. Головна мета даної Директиви - забезпечити безперешкодне пересування водіїв усією територією держав - членів Європейського Союзу, забезпечення високої безпеки на дорогах та унеможливлення шахрайства і підробки водійських посвідчень.
Якщо порівнювати прописані вимоги для 1-ї та 2-ї груп, то для водіїв 1-ї групи вимоги значно простіші. Директива про посвідчення водія має стандартний формат посвідчення для всіх водіїв. Проте термін дії посвідчення для 1-ї та 2-ї груп значно різниться. Для 1-ї групи строк дії посвідчення водія - 10-15 років, а для 2-ї - всього лише 5 років. Так само різниться медичний огляд: для 2-ї групи він обов’язковий, у той час, як для 1-ї групи він лише можливий.
Для поновлення посвідчення після завершення терміну дії водій 2-ї групи має виконати дві прості умови. Пройти медичний огляд на достатній для керування транспортом фізичний і психічний стан здоров’я та підтверджене місце проживання на території держави, яка видала посвідчення.
При поновленні посвідчення 1-ї групи держави-члени для керування транспортним засобом мають право вимагати проходження як фізичного, так і психічного медичного огляду.
В Україні зміни у видачі посвідчень водія відбулися, але з певними відмінностями у порівнянні з вимогами європейської директиви.
Зазначені умови у посвідченні водія мають вказувати, за яких обставин водію дозволено керувати транспортним засобом. За наявності певних фізичних обмежень особі дозволяється керувати транспортом для людей з обмеженими можливостями чи спеціально переробленим транспортом, якщо він складе іспит з навичок та поведінки у такому транспортному засобі.
Видане в Україні за новими правилами посвідчення водія підлягає визнанню в усіх країнах Європейського Союзу. Держави - учасники Європейського співтовариства вживають усі можливі заходи для уникнення ризиків підроблення водійського посвідчення.
Із цією директивою переплітається ще один важливий документ. Директивою 2003/59/ЄС встановлюються вимоги щодо початкової кваліфікації і періодичної підготовки водіїв, які надають комерційні послуги з перевезення пасажирів або вантажів. За результатами проходження початкової та періодичної підготовки водій транспортного засобу отримує сертифікат професійної компетенції.
На сьогодні українським водіям транспортних засобів не обов’язково відповідати даним вимогам, проте водії, які працюють у компаніях держав - членів Європейського Союзу, зобов'язані мати кваліфікаційну карту водія чи водійський атестат, у якому зазначено право здійснювати перевезення пасажирів та вантажів.
Зменшення швидкості в населених пунктах
У листопаді минулого року Кабінет Міністрів України змінив правила дорожнього руху. З 1 січня 2018 року максимальна швидкість у населених пунктах зменшилася з 60 км/год до 50 км/год. Така максимальна швидкість давно уже практикується в більшості країн Європи. Обмеження швидкості у 60 км/год у Європі залишилося лише в країнах колишнього СНД: Білорусі, Грузії, Вірменії, Азербайджані і Росії.
Максимальна швидкість у 50 км/год є рекомендованою за результатами дослідження Всесвітньої організації охорони здоров’я зі швидкості реакції людини в екстремальній ситуації.
За статистичними даними Національної поліції України, найпоширеніший вид правопорушень українських водіїв – перевищення швидкості. Практично кожна третя ДТП на дорогах України стається через перевищення максимальної швидкості. Наша країна перебуває на першому місці в Європі за рівнем смертності на дорогах. Отож дії Міністерства внутрішніх справ щодо введення ряду нових проваджень з посилення безпеки дорожнього руху в Україні є цілком логічними.
- Мета зміни швидкості - зменшення аварійності на вулицях міст. Насамперед це стосується ризику загибелі та травмування при наїздах автомобілів на пішоходів. У той же час зменшення швидкості руху в населених пунктах на 10 км/год не знижує в цілому загальну швидкість потоку транспорту та час у дорозі, - запевняє експерт ГО «Пасажирський Транспорт» Олександр Вельможко.
За статистикою, шанси вижити у пішохода при зіткненні з автомобілем, що рухається із швидкістю 60 км/год, практично нульові. Якщо ж автомобіль рухається зі швидкістю 50 км/годину, шанс вижити збільшується до 20%. Здавалося б, різниця лише у 10 км/год, проте вона може врятувати чиєсь життя.
Зміни мали б відбутися не лише у правилах дорожнього руху, а й у відповідальності за перевищення максимальної швидкості. Проте цього так і не сталося. За перевищення дозволеної швидкості, тобто більш ніж 50 км/год, водій автомобіля, здійснивши адміністративне правопорушення, має сплатити штраф у такому ж розмірі, як і раніше.
Радник голови Федерації автомобільної галузі України Олена Чепіжко стверджує, що одного прийняття постанови мало - повинен бути чіткий дієвий механізм контролю за її виконанням. Поки цього не сталося, суттєвих змін в аварійністі на дорогах можна не очікувати.
Пані Олена додає, що важливим аспектом застосування нового законодавства залишається рівень штрафних санкцій та правомірність призначення штрафу. Для порівняння, у країнах ЄС сума штрафу за перевищення швидкості досягає декількох тисяч євро. Фіксація перевищення швидкості дійсна тільки за допомогою відеозапису або фотоматеріалів.
Подібними автоматичними системами фіксації порушення швидкості обладнані сьогодні лише основні перехрестя великих українських міст. Заперечувати точність комп'ютерних вимірювань, зафіксованих на фото- та відеозйомці, що вмикаються автоматично при фіксації перевищення, немає сенсу. Такий підхід повністю виключає суб'єктивність вимірювань, не дає жодної можливості зловживань з боку інспекторів дорожньої поліції.
Певні зміни в наближенні транспортної сфери до європейських норм помітні. Проте Україні потрібно ще багато часу, аби повністю перейти на європейський зразок та виконати свої зобов’язання перед Європейським Союзом.
Ця публікація була підготовлена в рамках проекту «Просування реформ в регіони» за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю автора і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 8 від 28 лютого 2024
Читати номер